باور غلط در ارتودنسی

معرفی 30 باور غلط در ارتودنسی که بهتر است درباره آن بدانید

مقدمه

اگر قصد انجام درمان های ارتودنسی را برای اصلاح دندان های خود دارید، ممکن است با سوالاتی در زمینه روبه رو شوید. بسیاری از بیماران به دلیل عدم دانش کافی در ارتباط با این نوع روش درمانی، اغلب باورهای غلط درباره ارتودنسی دارند. در این محتوا ما قصد داریم درباره 30 مورد از مهمترین باور غلط در ارتودنسی که ممکن است شما عزیزان درباره آن سوالی داشته باشید، به صورت مفصل توضیح دهیم.

آنچه در این مقاله می خوانید

تصورات غلط درباره ارتودنسی

1-درمان ارتودنسی را زمانی شروع کنید که تمام دندان های دائمی در آمده باشند؟

این باور غلطی است، درمان های ارتودنسی بسته به نوع ناهنجاری که دارند، زمان های متفاوتی برای درمان نیازمند هستند. بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی 7 سالگی (اولین ویزیت)، 10 سالگی (دومین ویزیت)، 12 سالگی (سومین ویزیت) است. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم به هیچ عنوان صبر نکنید تا تمامی دندان های دائمی فرزند شما رشد کند سپس اقدام به شروع درمان های ارتودنسی کنید. دکتر میرهاشمی به عنوان بهترین متخصص ارتودنسی اطفال تهران، می توانید اصلتح ناهنجاری دندان فرزند شما کمک کند.

انجام ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

2-درمان ارتودنسی یک درمان طولانی مدت است که ممکن است مدت ها بیمار را درگیر کند؟

بر مبنای هدف ارتودنسی، این نوع درمان می تواند از 6 ماه تا چند ماه متفاوت باشد. بسیار مهم است شما بتوانید با پزشک خود درباره اهداف درمان به توافق برسید.

3-درمان های ارتودنسی سبب پوسیدگی دندان ها می شود؟

با توجه به این که در طول ارتودنسی ابزارهایی بر روی دندان قرار می گیرند، ریسک ایجاد پوسیدگی در طول درمان برای دندان های شما افزایش پیدا می کند. با مراقبت اصولی از دندان های ارتودنسی شده خود، می توانید از ایجاد پوسیدگی  در دندان های خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید.

درمان های ارتودنسی سبب پوسیدگی دندان ها می شود

4-درمان ارتودنسی متحرک بی فایده است، آن را انجام ندهید؟

درمان های ارتودنسی متحرک کارکردهایی دارد که درمان های ثابت امکان های آن را ندارد. در واقع می توان گفت درمان ارتودنسی متحرک مانند پایه های یک خانه است و درمان ارتودنسی ثابت مانند ساخت دیوارها و کارهای ظریف داخل خانه است. پس حتما به این نکته توجه کنید که درمان های متحرک در جایگاه مناسب خود، بهترین کارکردها را دارند که درمان ارتودنسی ثابت نمی تواند آن را انجام دهند.

5-درمان های ارتودنسی تنها برای زیبایی دندان ها است؟

خیر، درمان‌ های ارتودنسی تنها برای زیبایی دندان‌ ها نیستند. در واقع، اصلی‌ ترین هدف این درمان‌ ها، بهبود و تنظیم دندان‌ ها و فک‌ برای بهبود عملکرد دهان و جلوگیری از مشکلات بهداشت دهان است. درمان‌ های ارتودنسی به تنظیم و ترتیب صحیح دندان‌ ها کمک می‌ کنند تا به نظر زیباتر برسند.

درمان های ارتودنسی تنها برای زیبایی دندان ها است

6-براکت های ارتودنسی دردناک هستند؟

براکت‌ های ارتودنسی ممکن است در طول فرآیند درمان ارتودنسی در مدت زمان کوتاهی باعث احساس درد یا ناراحتی شوند. این احساسات معمولا در روزهای ابتدایی پس از نصب براکت‌ ها یا در هنگام تغییرات در درمان (مثلا در زمان تنظیم سیم‌ ها) ایجاد می شود.

نصب براکت‌ ها و سیم‌ های ارتودنسی باعث تغییر در فشار و موقعیت دندان‌ ها می‌شود. این تغییرات ممکن است دردناک باشند و در مدت زمان کوتاهی باعث ایجاد دردهایی در افراد شود. شما عزیزان می توانید در صورت روبه رو شدن با درهای شدید در طول درمان ارتودنسی، این موضوع را با دکتر فوق تخصص ارتودنسی تهران در میان گذاشته و در صورت لزوم از داروهای مناسبی استفاده کنید.

7-ارتودنسی تنها برای کودکان است؟

ارتودنسی به عنوان درمانی برای بهبود ترتیب و موقعیت دندان‌ ها و فک‌ ها شناخته می‌ شود و افراد با مختلف سنین می‌ توانند از این درمان استفاده کنند.

بسیاری از درمان‌ های ارتودنسی برای کودکان و نوجوانان صورت می‌ گیرد، زیرا در این سن موقعیت دندان‌ ها و فک‌ ها به راحتی قابل تنظیم است. اگر مشکلات ارتودنسی در این دوره تشخیص داده شود و درمان شروع شود، ممکن است نتایج بهتر و سریع تری حاصل شود. ارتودنسی به عنوان یک روش پیشگیرانه نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

8-نصب براکت های ارتودنسی همراه با خونریزی در لثه بیماران همراه است؟

نصب براکت های ارتودنسی معمولا با خونریزی لثه همراه نمی‌ شود. این فرآیند به‌ طور کلی یک فرآیند غیر دردناک است و در اکثر موارد با خونریزی چندان همراه نیست. با این حال، در برخی از موارد ممکن است کمی از لثه‌ ها خونریزی کنند.

9-براکت های ارتودنسی بسیار شکننده هستند؟

یکی از باور غلط در ارتودنسی که ممکن است برخی از افراد با آن روبه رو شوند این می باشد که براکت های ارتودنسی در طول درمان به راحتی می شکنند. در صورتی که بتوانید برترین متخصص ارتودنسی در تهران را برای دریافت خدمات ارتودنسی خود انتخاب کنید، احتمال وارد شدن آسیب به دندان و بریس های ارتودنسی در طول درمان به شدت کاهش می یابد. بهترین متخصصین ارتودنسی با استفاده از جدیدترین و به روزترین ابزارها و استفاده از بهترین برندهای بریس های موجود در بازار، می تواند باعث اصلاح و یکدست شدن دندان بیماران شود.

براکت های ارتودنسی بسیار شکننده هستند

10-تنها درمان های مرتبط با ارتودنسی، استفاده از براکت های فلزی است؟

درمان های ارتودنسی تنها به براکت های فلزی محدود نمی شوند. برای مثال در مواردی که شدت ناهنجاری دندان ها خفیف باشد، می توان از بریس های متحرک برای اصلاح دندان ها استفاده کرد.

11-بعد از نصب براکت بر روی دندان ها دیگر نیازی نیست به دندانپزشک مراجعه کرد؟

پس از نصب براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها، بیماران باید در مدت زمان مشخصی که توسط پزشک ارتودنسی تهران مشخص می شود به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنند. در هربار ویزیت ممکن است نیاز باشد تا وضعیت براکت و سیم های ارتودنسی در دهان شما تغییر کند.

12-در طول درمان ارتودنسی، نمی توان تمامی غذاها را استفاده کرد؟

بیماران در طول درمان ارتودنسی خود می توانند تمامی غذاها را با احتیاط بیشتر، مصرف کنند. در روزهای اولیه پس از نصب براکت های ارتودنسی، بهتر است از غذاهای نرم استفاده کنید. در نهایت تا اتمام طول درمان خود بهتر است انواع مواد غذایی که قصد استفاده از آن ها را دارید، در ابتدا به تکه های کوچک تقسیم کرده و سپس آن ها را استفاده کنید.

13-برای درمان های ارتودنسی می توان به دندانپزشک عمومی مراجعه کرد؟

برای درمان های ارتودنسی به هیچ عنوان نمی توانید به دندانپزشکان عمومی مراجعه کنید. بهترین ارتودنتیست تهران نسبت به دندانپزشک عمومی دوره های تحصیلی بیشتری را طی کرده اند، از این جهت می توانند به صورت کاملا تخصصی درمان های ارتودنسی را برای دندان های شما انجام دهد.

برای درمان های ارتودنسی می توان به دندانپزشک عمومی مراجعه کرد

14-همراه با ارتودنسی می توان درمان های کامپوزیت و لمینت را نیز انجام داد؟

خیر، همراه با درمان ارتودنسی نمی توانید از کامپوزیت و لمینت استفاده  کنید. با توجه به این که در طول ارتودنسی دندان های حرکت کرده و موقعیت آن ها تغییر می کند، برای اصلاح دندان ها ممکن است نیاز به تغییر روکش های کامپوزیت و لمینت دندان باشد.

15-پس از نصب براکت های ارتودنسی می توان در کمترین زمان به نتیجه دلخواه خود رسید؟

روش درمان ارتودنسی در مقایسه با سایر روش های درمانی دیگر، درمانی طولانی مدتی است. از این جهت نمی توانید انتظار داشته باشید بلافاصله پس از نصب براکت های ارتودنسی و تنها با گذشت 2 تا 3 ماه دندان های شما کاملا صاف و یکدست شود.

16-در هربار ویزیت، سیم های ارتودنسی تعویض می شوند؟

برخلاف باور غلط بسیاری از افراد، در هربار ویزیت ممکن است نیاز نباشد تا سیم های ارتودنسی تعویض شوند. تعویض سیم های ارتودنسی به حرکت دندان های شما بستگی دارد.

17-در صورت شکسته شدن یکی از براکت ها، باید تمامی براکت ها را تعویض کرد؟

در صورتی یکی از براکت های ارتودنسی بشکند و یا از سطح دندان جدا شود، نیازی نیست تمام براکت ها را تعویض کرد.

18-براکت های فلزی در گذر زمان، در دهان بیماران زنگ می زند؟

در صورتی که بتوانید بهترین کلینیک دندانپزشکی ارتودنسی تهران را برای دریافت خدمات انتخاب کنید، دندانپزشک از بهترین متریال برای اصلاح دندان های شما استفاده می کند. این امر باعث می شود تا بریس های ارتودنسی در تا اتمام دوره درمان ارتودنسی در دهان بیماران زنگ نزند و همچنین حساسیتی برای آن ها ایجاد نکند.

19-پس از اتمام درمان ارتودنسی نیازی نیست به مطب دنداپزشک مراجعه کرد؟

پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی، بهتر است هر چند ماه یکبار با توجه به صلاحدید دندانپزشک خود، به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. این امر باعث می شود تا در صورت مشاهده کوچکترین حرکتی در دندان ها، بتوانید آن ها را با درمان های کم هزینه و کوتاه مدت، درمان کرد.

20-در صورت رشد دندان های عقل، باعث بهم ریختگی دندان های ارتودنسی شده می شود؟

در طول ارتودنسی دندانپزشک شما برای حرکت دندان ها و قرار دادن براکت های ارتودنسی بر سطح دندان، ممکن است تصمیم بگیرید تا دندان های شما را بکشد. اگر قبل از درمان دندان های عقل شما رشد کرده باشند، بهتر است قبل از شروع درمان خود، آن ها را بکشید. در مواردی نیز که در طول درمان ارتودنسی دندان های عقل شما رشد کنند، بهتر است این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. اگر جایگاه دندان‌های عقل به گونه‌ ای باشد که با دندان‌ های ارتودنسی در تداخل باشند، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد درمان ارتودنسی باشد تا به هم‌ ریختگی تصحیح شود.

پس از اتمام ارتودنسی نیز در صورت رشد دندان عقل، می توانید در اسرع وقت قبل از این که باعث به هم ریختگی دندان ها شود، آن ها را بکشید.

در صورت رشد دندان های عقل، باعث بهم ریختگی دندان های ارتودنسی شده می شود

21-در صورت وجود داشتن براکت بر روی سطح دندان ها، نمی توان ورزش کرد؟

در صورت داشتن براکت های ارتودنسی نمی توان ورزش کرد، این موضوع یکی از باور غلط در ارتودنسی می باشد. در طول درمان خود بهتر است ورزش های مجاز را انجام دهید، برای ورزش های پرتحرک که احتمال وارد شدن ضربه به دندان های شما وجود دارد، بهتر است از محافظ های دندانی استفاده کنید.

22-در طول درمان ارتودنسی نمی توان برای کاهش درد از داور استفاده کرد؟

برخی از داروها به دلیل تاثیراتی که بر روی حرکت دندان ها می گذارند، مصرف آن ها در طول درمان ارتودنسی توصیه نمی شود. با این وجود در روزهای اولیه پس از نصب براکت های ارتودنسی به دلیل دردهایی که اغلب بیماران با آن روبه رو می شوند، بهتراست از داروهای مسکن با مشورت با دندانپزشک خود مصرف کنید.

23-قورت دادن براکت های ارتودنسی می تواند باعث ایجاد مشکلات شدید در بدن شود؟

براکت های ارتودنسی مانند هر جسم خارجی دیگر در صورتی که وارد بدن شود، بدون این که هضم شود می تواند به راحتی از بدن دفع شود.

24-بعد از اتمام درمان ارتودنسی، دندان ها به وضعیت قبل و به هم ریخته خود باز می گردد؟

در صورت نگهداری اصولی از دندان های خود و همچنین طی کردن درمان ارتودنسی زیر نظر بهترین متخصص ارتودنسی دندان تهران، احتمال بازگشت دندان ها به وضعیت به هم ریختگی قبلی خود به شدت کاهش می یابد.

25-بلیچینگ دندان ها را باید قبل از ارتودنسی انجام داد؟

اگر قصد سفید کردن دندان های خود را دارید، بهتر است بلیچینگ دندان های خود را پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی انجام دهید. در طول درمان به دلیل نصب براکت های ارتودنسی و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، ممکن است دندان های کمی تغییر رنگ دهند، با بلیچینگ دندان پس از اتمام درمان ارتودنسی می توانید دندان های صاف و سفیدی داشته باشید.

26-در طول درمان ارتودنسی نمی توان از فلوراید استفاده کرد؟

در طول درمان ارتودنسی از فلوراید نیز می توانید مانند نخ دندان و مسواک برای مراقبت از دندان های ارتودنسی شده خود استفاده کنید.

27-ارتودنسی باعث تحلیل رفتن لثه و استخوان فک می شود؟

ارتودنسی باعث تحلیل رفتن لثه می شود، این موضوع یکی دیگر از چند باور غلط در ارتودنسی می باشد. در صورت نصب اصولی براکت و سیم های ارتودنسی به هیچ عنوان لثه شما تحلیل نمی رود.

28-از نخ دندان نمی توان برای دندان های ارتودنسی شده استفاده کرد؟

برای تمیز کردن فاصله میان دندان، استفاده از نخ دندن در طول ارتودنسی الزامی می باشد.

29-از مسواک های معمولی نیز می توان برای دندان های ارتودنسی شده استفاده کرد؟

با توجه به این که براکت و سیم های ارتودنسی باعث می شود تا نتوان به راحتی سطح دندان و فضای میان دندان و براکت ها را تمیز کرد، بهتر است از مسواک های مخصوص ارتودنسی برای دندان های خود استفاده کنید. این نوع مسواک ها می توانند باعث شوند تا شما بتوانید به راحتی فضای میان براکت و سطح دندان خود را تمیز کنید.

30-پس از اتمام ارتودنسی نیاز به استفاده از نگهدارنده نیست؟

پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی برای حفظ و ثبات نتایج درمانی خود بهتر است از نگهدارنده در مدت زمان مشخصی که توسط دندانپزشک مشخص می شود، استفاده کنید.

در صورتی که هرگونه سوال دیگر درباره باور غلط در ارتودنسی دارید، می توانید آن را با ما در قسمت پایین سایت به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *