انواع روش های درمان ارتودنسی

انواع روش های درمان ارتودنسی و مزایا و معایب استفاده از هر کدام

مقدمه

اگر قصد انجام ارتودنسی را برای دندان های خود را دارید شاید با این سوال روبه رو شوید که از کدام روش درمانی برای دندان های خود باید استفاده کنید؟ انواع روش های درمانی ارتودنسی چه مزیت هایی دارند؟ کدام یکی  از روش های ارتودنسی به دندان و لثه آسیب کمتری وارد می کند؟ نحوه انجام هر یک از روش های ارتودنسی چگونه است و بازه زمانی درمان آن چقدر است؟ اگر درباره هر یک از این پرسش ها اطلاعاتی ندارید، می توانید این مقاله را مطالعه کنید. ما در این محتوا قصد داریم در ارتباط با انواع روش های درمان ارتودنسی و نحوه انتخاب بهترین تکنیک ارتودنسی متناسب با ناهنجاری دندان ها، توضیح دهیم.

معرفی جدیدترین روش های درمان ارتودنسی دندان

یکی از روش های درمانی که می توان به کمک آن دندان ها را صاف و یکدست کرد، استفاده از ارتودنسی برای دندان ها می باشد. با وجود مزایای بیشماری که استفاده از ارتودنسی برای دندان افراد به همراه دارد، در صورتی که نتوانید بهترین روش درمانی ارتودنسی را متناسب با شدت ناهنجاری دندان و فک خود انتخاب کرده و از طرف دیگر دندانپزشک از تخصص و مهارت بسیار بالایی برای نصب براکت ها در سطح دندان برخوردار نباشد، نمی توانید انتظار تغییرات مثبتی در دندان های خود پس از اتمام طول دوره درمان، داشته باشید. از این جهت در قدم اول برای انتخاب بهترین روش درمانی  ارتودنسی دندان، انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی ارتودنسی تهران معتبر می باشد.

با توجه به مزایا و معایب متفاوتی که هر یک از روش های درمانی ارتودنسی برای دندان به همراه دارند، بسیار مهم است بسته به شدت ناهنجاری خفیف و یا شدید دندان های خود بتوانید نوع روش درمانی خود را انتخاب کنید. شما عزیزان نمی توانید به صورت خودسرانه هر یک از روش های درمانی ارتودنسی را برای دندان ها انتخاب کنید؛ برای این کار نیاز است تا دندان های شما توسط متخصص ارتودنسی و زیبایی تهران بررسی شود.

انجام ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

در ادامه محتوا درباره انواع روش های درمانی ارتودنسی و مزایا و معایب استفاده از هر یک از آن ها بیشتر توضیح می دهیم.

ارتودنسی ثابت یکی از پرکاربردترین روش های ارتودنسی

امروزه از ارتودنسی ثابت به عنوان یکی از رایج ترین روش های درمانی برای اصلاح ناهنجاری دندان و فک توسط بسیاری از برترین متخصص ارتودنسی در تهران برای بیماران استفاده می شود. از ارتودنسی ثابت در مواردی که دندان های شلوغ دارید، وجود فاصله میان دندان ها، تنگی قوس فک و سایر موارد دیگر استفاده می شود. کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می توانند از ارتودنسی ثابت برای درمان ناهنجاری فک و دندان های خود استفاده کنند.

ارتودنسی ثابت یکی از پرکاربردترین روش های ارتودنسی

در مواردی که شدت ناهنجاری های دندان بیماران شدید باشد، ممکن است در کنار درمان ارتودنسی به جراحی نیز نیاز داشته باشید. در چنین شرایطی در اغلب موارد ارتودنسی قبل و پس از عمل جراحی برای بیماران انجام می شود. برای این که بتوانید پس از اتمام دوره درمان استفاده از ارتودنسی ثابت، دندان های صاف و یکدستی داشته باشید، نیاز است تا با دندانپزشک خود همکاری کنید. نحوه صحیح مراقبت و نگهداری از براکت و سیم های ارتودنسی ثابت می تواند از شکستگی آن ها جلوگیری کرده و همچنین باعث کوتاه تر شدن بازه زمانی درمان شما شود. برای اطلاع از بازه زمانی درمان ارتودنسی، به شما عزیزان توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

ارتودنسی لینگوال یا براکت های پشت دندانی

همان طور از اسم این نوع روش درمانی ارتودنسی مشخص است، براکت و سیم های ارتودنسی در فضای پشت دندان های توسط دندانپزشک چسبانده می شوند. ارتودنسی لینگوال به ارتودنسی پشت دندانی و ارتودنسی زبانی نیز در میان عموم مردم شناخته شده است. استفاده از این نوع روش درمانی اغلب برای بزرگسالان توصیه می شود. برای درمان انواع مال اکلوژن، شلوغی دندان ها و کج بودن دندان ها می توان از ارتودنسی لینگوال برای دندان ها استفاده کرد. با توجه به سن و شدت ناهنجاری های فک و دندان های خود، طول درمان ارتودنسی لینگوال نیز ممکن است تغییر کند.

به دلیل محل قرارگیری ارتودنسی لینگوال، بسیار مهم است دندانپزشک از تخصص و  دانش بالایی برخوردار باشد. عدم صحیح نصب براکت ها در پشت دندان ها، نه تنها باعث حرکت و اصلاح دندان ها نمی شود، بلکه حتی ممکن است شدت ناهنجاری در دندان های شما را افزایش داده و به لثه شما آسیب های جبران ناپذیری وارد کند. سختی درمان و نیاز به مراجعه به مطب دندانپزشک در دفعات زیاد، از جمله معایب استفاده از این نوع روش درمانی می باشد.

ارتودنسی لینگوال یا براکت های پشت دندانی

استفاده از الاینر شفاف یا اینویزیلاین برای صاف کردن دندان ها

اینویزیلاین و الاینرهای شفاف یکی از انواع روش های درمانی ارتودنسی است که به دلیل ظاهر شفاف و نامرئی که دارد، افراد زیادی تمایل به استفاده از آن ها برای صاف کردن دندان های خود دارند. اینویزیلاین اغلب پلاستیک های بی رنگی هستند که متناسب با قالب دندان هر فرد ساخته می شوند. شما عزیزان می توانید به راحتی آن ها را از دهان خود خارج کرده و پس از تمیز کردن دندان ها، دوباره در دهان خود قرار دهید.

با توجه به این که استفاده از الاینر شفاف به همکاری بیمار بستگی دارد، در صورتی که به طور منظم از آن ها توسط بیماران استفاده نشود، نمی توانید انتظار صاف شدن دندان های خود را داشته باشید. حتما به نکات مراقبتی که توسط دندانپزشک برای نگهداری از اینویزیلاین برای شما عنوان می شود، توجه کنید.

استفاده از الاینر شفاف یا اینویزیلاین برای صاف کردن دندان ها

ارتودنسی دیمون یکی از بهترین روش های ارتودنسی ثابت

مانند تمام بریس‌ ها، از بریس‌ های دیمون برای تراز کردن دندان‌ ها و ایجاد لبخندی زیباتر به بیمار و همچنین حل مشکلات ناشی از ناهماهنگی بایت بیمار استفاده می‌ شود. بریس دیمون می تواند به شما کمک کند در مدت زمان کوتاه تری به نتایج دلخواه خود برسید. بریس های ارتودنسی دیمون نسبت به براکت های فلزی نیاز به تنظیمات بسیار کمتری دارد، این باعث می شود تا بازه زمانی درمان شما به شدت کاهش یابد.

براکت ها در ارتودنسی دیمون به گونه ای طراحی شده اند تا سیم های ارتودنسی بتوانند در یک محفظه کشی به راحتی قرار گیرند. با توجه به صلاحدید دندانپزشک می توانید از ارتودنسی دیمون رنگی، فلزی و یا شفاف برای اصلاح دندان های خود استفاده کنید. استفاده از ارتودنسی دیمون برای درمان ناهنجاری اوربایت یا اندربایت، بهترین گزینه می باشد.

استفاده از میکرو اسکرو یا مینی ایمپلنت برای صاف و تراز کردن دندان

مینی اسکرو به عنوان یکی از انواع روش های درمان ارتودنسی، برای تراز و صاف کردن دندان ها استفاده می شود. برای نصب مینی اسکرو ها نیاز است تا وارد آن ها لثه شده و در استخوان فک محکم شوند. مینی اسکرو ها می توانند به عنوان یک تکیه گاه باعث حرکت دندان ها شده و فاصله میان دندان ها را از بین ببرند. برای درمان اورجت، دیپ بایت، اپن بایت و سایر ناهنجاری های فک می  توان از مینی اسکرو برای دندان ها استفاده کرد.

استفاده از دستگاه ارتودنسی فانکشنال برای مشکلات فکی و دندان ها

دستگاه های فانکشنال به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود. ارتودنسی فانکشنال متحرک توسط بیمار بر روی دندان ها نصب شده و می تواند برداشته شوند، در حالی که در ارتودنسی فانکشنال ثابت باید اجزای آن توسط دندانپزشک بر روی دندان ها نصب شده و در هر بار ویزیت به صورت تخصصی دندان ها معاینه شوند. استفاده از این نوع دستگاه ها علاوه بر صاف کردن دندان ها می تواند در جنبه های سلامتی ارتوپدی نیز به بیماران کمک بسیار شایانی کند. با توجه به نوع طراحی که در دستگاه های ارتودنسی فانکشنال به کار رفته است، در اغلب موارد نیاز به کشیدن دندان برای بیماران نیست و همچنین برداشتن ارتودنسی از سطح دندان نیز به آسانی انجام می شود.

استفاده از دستگاه ارتودنسی فانکشنال برای مشکلات فکی و دندان ها

نقش ارتودنسی لیزری در ردیف کردن دندان ها

در مواردی که لثه بیش از حد دندان ها را پوشانده باشد، نهفته بودن دندان ها و در مواردی که ضایعات دندانی دارید، ممکن است نیاز به استفاده از ارتودنسی لیزری را برای دندان های خود داشته باشید. نوع لیزری که در ارتودنسی استفاده می شود به لثه و دندان های بیماران آسیب چندانی وارد نمی کنند.

انجام انواع روش های درمان ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

انواع روش های درمان ارتودنسی با کمترین میزان آسیب به دندان و فک شما توسط دکتر میرهاشمی قابل انجام است. این دندانپزشک متخصص پس از بررسی وضعیت قرارگیری اولیه دندان ها، شیوه ی درمانی دندان های شما را مشخص می کند. هر یک از روش های درمانی ارتودنسی می تواند تاثیرات متفاوتی را بر روی دندان ها بگذارد، از این جهت بسیار مهم است با توجه به وضعیت دندان و فک خود، بهترین تکنیک را انتخاب کرد.

برای اطلاع از قیمت ارتودنسی دندان در تهران و دریافت مشاوره تخصصی در جهت انتخاب بهترین روش درمانی ارتودنسی، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *