ارتودنسی دندان کج

چگونه می توان دندان های کج شده را درمان کرد؟

مقدمه

دندان های کج می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله ژنتیک، ازدحام بیش از حد، مکیدن انگشت شست در دوران کودکی، از دست دادن زودهنگام دندان های شیری یا آسیب های صورت و سایر موارد دیگر ایجاد شود. به نظر شما اگر دندان های کج شده را اصلاح نکنیم، چه مشکلاتی برای سلامت دهان و دندان ما به وجود می آید؟ بهترین روش درمانی برای اصلاح دندان های کج شده کدام است؟ در جواب این پرسش می توان گفت درمان های متعددی از جمله ارتودنسی، لمینت و کامپوزیت، جراحی برای اصلاح دندان های کج توسط بسیاری از متخصصین دندانپزشک استفاده می شوند. انتخاب بهترین روش درمانی به وضعیت دندان های شما و شدت ناهنجاری دندان ها بستگی دارد. با این وجود می توان گفت ارتودنسی دندان کج یکی از کم خطرترین روش های درمانی برای اصلاح این مشکل برای بسیاری از افراد می باشد. در این مقاله ما قصد داریم درباره علت های ایجاد دندان های کج شده، علائم، روش های درمان آن به صورت مفصل توضیح دهیم.

چرا باید دندان های کج شده را درمان کرد؟

دندان های کج و شلوغ توسط دندانپزشکان به نام ناهنجاری شناخته می شوند. برخی از افراد ممکن است از همان سنین کودکی با این مشکل روبه رو شوند، در برخی از افراد نیز در گذر سال و در طی رشد فک امکان بروز این مشکل برای دندان های آن ها، وجود دارد. رشد زودرس دندان و یا از دست دادن زودهنگام دندان از جمله مهمترین مواردی هستند که می توانند باعث ایجاد کج شدن و یا شلوغی بیش از اندازه دندان ها در دهان افراد شود.

چرا باید دندان های کج شده را درمان کرد؟

در مواردی که دندان های کج شده را در زمان مناسب درمان نکنید، احتمال به وجود آمدن مشکلات بسیار جدی برای دندان و فک شما افزایش می یابد، به طوری که برای اصلاح دندان های خود نیاز دارید تا از درمان های پیچیده تر و هزینه بر برای دندان های خود استفاده کنید. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم در مواردی که متوجه کوچکترین مشکلی در ظاهر دندان های خود شدید، حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. اگر در شهر تهران ساکن هستید و به دنبال شماره تلفن متخصص ارتودنسی تهران برای انجام ارتودنسی در جهت اصلاح دندان های کج شده خود هستید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و به مطب دکتر میرهاشمی به عنوان بهترین ارتودنتیست تهران مراجعه کنید.

بررسی مهمترین علت های کج شدن دندان

دندان های کج شده وضعتی است که اغلب در میان بزرگسالان و کودکان شایع است. چندین علت احتمالی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد دندان های کج شده در افراد شود، برخی از آن ها عبارتند از:

  • ژنتیک

ژنتیک یکی از مهمترین مواردی است که باعث ایجاد مشکل کج شدن دندان ها در اغلب افراد می شود. اگر یکی از والدینتان و یا یکی از اعضای نزدیک خانواده خود درگیر مشکل کج و نامرتبی دندان ها است، امکان بروز این دسته از مشکلات برای شما نیز وجود دارد. ارتودنسی دندان کج برای مواردی که عوامل ژنتیکی باعث شلوغی و نامرتبی دندان ها می شود، مناسب می باشد. برای اطلاع از تاثیر ژنتیک و وراثت در ایجاد مشکلات دندانی، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بررسی مهمترین علت های کج شدن دندان

  • عدم رعایت بهداشت دهان

 التهاب لثه، در افرادی که بهداشت دهان و دندان کافی را رعایت نمی کنند، می تواند ایجاد شود. متخصصان دندانپزشکی پیشنهاد می ‌کنند که پریودنتیت در صورت عدم درمان ممکن است در اثر التهاب لثه ایجاد شود، زیرا اگر این بیماری لثه درمان نشود ممکن است دندان ‌ها لق شوند، حرکت کنند یا حتی بیفتند. همچنین، بهداشت نامناسب دندان باعث ایجاد بوی بد دهان می شود و بر اعتماد به نفس و لبخند فرد تاثیر منفی می گذارد.

  • اندازه فک

اندازه فک می تواند تاثیر بسیار زیادی در ایجاد ناهنجاری در دندان ها شود. در مواردی که دندان های شما بیش از اندازه نسبت به حالت طبیعی کوچک تر باشد، امکان ایجاد کج شدن دندان های شما افزایش می یابد.

  • مال اکلوژن

 نامرتبی دندان ها یا مال اکلوژن زمانی رخ می دهد که یک یا هر دو فک کوچکتر از حد طبیعی باشند. فک های نامرتب باعث ایجاد مشکلاتی از جمله اوربایت و آندربایت می شوند. به طور معمول، دندان های بالایی روی دندان های پایینی به صورت اوربایت بیرون زده اند. در مقابل، مجموعه دندان های پایینی به صورت آندربایت بر روی دندان های بالایی بیرون زده است. برای اطلاع از درمان اوربایت با کمک تکنیک های ارتودنسی، می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

  • رفتارهای عملکردی ضعیف

مکیدن انگشت شست، استفاده از پستانک یا بطری، فشار دادن زبان یا تنفس از طریق دهان همگی نمونه‌ هایی از عادات عملکردی هستند که بر عضلات صورت و عملکرد آن ها تاثیر می‌ گذارند و باعث کج شدن دندان‌ ها می‌ شوند.

  • تغذیه نامناسب

 تغذیه نامناسب، به ویژه در کودکان، می تواند به پوسیدگی دندان، بوی بد دهان و رشد ضعیف دندانی کمک کند، که این امر ممکن است در ایجاد دندان های کج نقش داشته باشند.

  • ترومای صورت

آسیب به صورت می تواند باعث نامرتبی دندان ها به خصوص در دوران کودکی، شوند. به دلیل این که فک کمی از موقعیت اولیه خود جابجا می شود، مشکلاتی در دندان ها ایجاد می شود. از دست دادن دندان ممکن است به دلیل آسیب به صورت رخ دهد. هنگامی که یک ناحیه فک خالی است، بقیه دندان ها تمایل دارند برای پر کردن آن جابجا شوند.

علائم وجود دندان های کج در دهان افراد

دندان های کج یا شلوغ می تواند خفیف یا شدید باشد. دندان های کج می تواند بر سلامت دندان ها، نحوه عملکرد فک شما تاثیر بگذارد و حتی می تواند بر وضعیت و تعادل شما نیز تاثیر بگذارد. برخی از علائمی که ممکن است وجود داشته باشد عبارتند از:

  • ایجاد پلاک
  • پوسیدگی دندان و بیماری لثه
  • اوربایت یا آندربایت
  • درد فک و سردرد

کدام یک از روش های درمانی برای اصلاح دندان های کج شده من، مناسب است؟

اگر تصمیم به اصلاح دندان های خود گرفته اید، می توانید در مورد درمان با دندانپزشک خود و این که کدام یک برای شما بهترین است، صحبت کنید. از جمله مهمترین روش های درمانی برای اصلاح دندان های کج شامل موارد:

  • ارتودنسی دندان کج

براکت ها، باندها و سیم ها فشار ثابتی را برای مدت طولانی روی فک وارد می کنند و آن را مجبور می کنند تا به فشار در جهت خاصی پاسخ دهند، این امر باعث می شود تا فک شما به موقعیت مورد نظر، تغییر مکان دهد. صاف کردن دندان ها ممکن است بین 6 تا 24 ماه طول بکشد، بسته به پیچیدگی تراز دندان های شما این مدت زمان متغیر است. علاوه بر این، ارتودنتیست شما ممکن است استفاده از ریتینرها را برای جلوگیری از بازگشت دندان ها به موقعیت قبلی خود پس از بریس یا درمان اینویزیلاین توصیه کند. نگهدارنده ها معمولاً هر روز و به مدت شش ماه، استفاده می شوند.

ارتودنسی دندان کج

  • استفاده از ونیر دندان

لمینت و وینرهای کامپوزیت از جمله روش های درمانی می باشند که برای آن دسته از افرادی که مشکلات بسیار خفیف در دندان های خود دارند، می تواند مناسب باشد.

  • اصلاح دندان های کج با جراحی

جایگزین دیگر صاف کردن دندان ها با جراحی است، این نوع روش می تواند به کوتاه کردن دوره لازم برای استفاده از بریس کمک کند. توجه به این نکته الزامی می باشد اصلاح دندان های کج شده برای تمامی افراد با ارتودنسی امکان پذیر نیست.

اگر قصد استفاده از روش های درمانی برای اصلاح کج و نامرتبی دندان های خود را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم ارتودنسی دندان کج را زیر نظر بهترین پزشک ارتودنسی در تهران و در شهر محل سکونت خود انجام دهید.

با کمک ارتودنسی، دندان های کج شده را با کمترین میزان آسیب درمان کنید

متاسفانه، کج شدن دندان ها در صورت عدم درمان می تواند منجر به مشکلات متعدد سلامت دهان و سایر عوارض شود. حتی اگر بهبود ظاهر شما دغدغه اصلی شما نباشد، مشورت با متخصص ارتودنسی در مورد دندان های کج خود می تواند شما را از مشکلات سلامتی و هزینه های بعدی نجات دهد. با کمک ارتودنسی و مراجعه به بهترین مرکز ارتودنسی تهران و کلینیک دندانپزشکی در شهر خود می توانید دندان های کج شده را با کمترین میزان آسیب و با اطمینان از نتایج آن، برای دندان های خود انجام دهید.

اگر شما عزیزان نیز تجربه ای در زمینه انجام ارتودنسی دندان کج شده خود دارید، می توانید آن را با ما در قسمت پایین سایت به اشتراک بگذارید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *