استفاده از سیگار در طول ارتودنسی

آیا در طول ارتودنسی می توان سیگار و دخانیات استفاده کرد؟

مقدمه

یکی از سوالات رایجی که توسط بسیاری از بیماران در طول ارتودنسی پیش می آید، این است که آیا می توان در طول درمان ارتودنسی سیگار و دخانیات استفاده کرد؟ آیا استفاده از قلیان می تواند باعث وارد شدن آسیب به دندان های ارتودنسی شده شود؟ استفاده از سیگار می تواند طول درمان ارتودنسی را افزایش دهد؟ اگر درباره هر یک از این سوالات اطلاعاتی ندارید، می توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و اطلاعات خود را پیرامون تاثیر سیگار بر درمان ارتودنسی افزایش دهید. لطفا ما را تا انتهای این محتوا همراهی کنید.

آیا با داشتن براکت های ارتودنسی، می توان سیگار استفاده کرد؟

دکتر فوق تخصص ارتودنسی تهران زمانی که براکت های ارتودنسی را بر روی دندان های شما نصب می کند، یک سری نکات برای رعایت بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی، برای بیماران خود عنوان می کند. با رعایت تمامی موارد ذکر شده توسط دندانپزشک خود، می توانید علاوه بر کاهش روند درمانی خود، از ایجاد بسیاری از مشکلات در طول درمان ارتودنسی تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید. یکی از مهمترین مواردی که برای رعایت بهداشت ارتودنسی نیاز است تا رعایت کنید، عدم استفاده از سیگار و دخانیات می باشد. مواد شیمیایی که در سیگار و دخانیات وجود دارد، می تواند باعث ایجاد مشکلات بسیار جدی در دهان، لثه و بافت اطراف دندان ها شما شود.

استفاده از سیگار در دوران ارتودنسی تأثیرات منفی بر روند درمانی و سلامت دهان افراد می گذارد. سیگار باعث خشک شدن دهان می ‌شود و این امر ممکن است به تضعیف عضلات دهان و لثه منجر شود. این تضعیف می ‌تواند تأثیرات منفی بر روی پیشرفت درمان ارتودنسی داشته باشد. از طرف دیگر دود سیگار ممکن است باعث التهاب و عفونت در محل‌ های حساس دهان، اطراف براکت ‌ها و سیم‌ های ارتودنسی  شود؛ این مسائل می‌ توانند روند درمان را کندتر کنند. استفاده مداوم از سیگار در طول ارتودنسی همچنین می تواند باعث احتمال ایجاد پوسیدگی دندان های شما را افزایش دهد.

آیا با داشتن براکت های ارتودنسی، می توان سیگار استفاده کرد

آیا استفاده از قلیان در طول ارتودنسی، ضرر دارد؟

استفاده از قلیان یا هر نوع تنباکوی دیگر در طول درمان ارتودنسی تأثیرات منفی بسیاری بر روی سلامت دهان و پیشرفت درمان داشته باشد. مواد موجود در دود قلیان ممکن است باعث تراکم پلاک شده و حرکت دندان‌ ها را کاهش دهد، این امر می‌تواند باعث کندی روند درمانی شما شود.

برای آن دسته از افرادی که در طول ارتودنسی از سیگار و یا دخانیات استفاده می کنند، توصیه می کنیم برای کاهش تغییر رنگ دندان و بریس های ارتودنسی، حتما از مسواک های مخصوص ارتودنسی، نخ دندان و دهانشویه برای دندان های خود استفاده کنید. مسواک های مخصوص ارتودنسی می توانند پلاک ها و باکتری های اطراف براکت های ارتودنسی که به دلیل استفاده از سیگار و دخانیات تجمع پیدا می کنند را از بین ببرند. توجه به این نکته الزامی می باشد که استفاده از مسواک تنها می تواند از ایجاد رنگ زرد بیش از اندازه در سطح دندان ها جلوگیری کند، با این وجود مصرف سیگار حتی با استفاده منظم از مسواک نیز می تواند باعث تغییر رنگ دندان های شما شود.

آیا استفاده از سیگار در طول ارتودنسی، ضرر دارد؟

سیگار روی حرکت دندان ها در طول ارتودنسی تاثیر می گذارد؟

برای این که دندان های ارتودنسی شده شما بتواند به درستی حرکت کرده و در جایگاه درست خود قرار گیرند، نیاز است تا علاوه بر نصب  اصولی براکت ها بر سطح دندان ها، بیماران نیز بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند. با توجه به نوع ترکیباتی که در سیگار به کار رفته است، در صورتی که سیگار را در طول ارتودنسی استفاده کنید، ممکن است باعث تحلیل رفتن لثه به دلیل کاهش جریان خون شود، این امر می تواند باعث کند شدن حرکت دندان های شما می شود. از طرف دیگر با تحلیل رفتن لثه، بافت اطراف دندان های شما استحکام کافی برای نگه داشتن دندان در لثه را ندارد، این امر باعث شل شدن دندان ها می شود.

سیگار روی حرکت دندان ها در طول ارتودنسی تاثیر می گذارد

به شما عزیزان توصیه می کنیم با توجه به تاثیر سیگار بر درمان ارتودنسی، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات شدید در لثه و دندان های خود، از مصرف سیگار و دخانیات جددا خودداری کنید. طبق توصیه هایی که توسط برترین متخصص ارتودنسی در تهران برای بیماران ذکر می شود، استفاده از سیگار می تواند بر روی مینای دندان، براکت های ارتودنسی، بافت لثه، استخوان فک تاثیر بسیار منفی بگذارد.

بررسی تاثیر سیگار بر درمان ارتودنسی

سیگار می تواند بر روی ظاهر دندان ها تاثیر منفی بگذارد

مواد شیمیایی موجود در سیگار و دخانیات، باعث می شود تا دندان های ارتودنسی شده شما به مرور زمان تغییر رنگ دهند و لکه هایی در سطح دندان ها به وجود آید. استفاده از سیگار همچنین می تواند باعث تغییر رنگ کش و بریس های ارتودنسی نیز شود.

سیگار کشیدن با براکت های ارتودنسی ممکن است باعث عفونت در دهان شود

سیگار باعث کاهش تولید طبیعی آب دهان می‌ شود. آب دهان یکی از عوامل مهم در شستشوی پلاک است، با کم شدن تولید آن، می‌ تواند به افزایش پلاک و عفونت‌ های دهانی منجر شود. دود سیگار باعث تحریک لثه و بافت‌ های دهانی می‌ شود که ممکن است به تورم، قرمزی و حتی زخم‌ های دهانی منجر شود.

سیگار کشیدن با براکت های ارتودنسی ممکن است باعث عفونت در دهان شود

سیگار در طول ارتودنسی با افزایش بوی بد دهان می شود

استفاده از سیگار در طول درمان ارتودنسی ممکن است به افزایش بوی بد دهان منجر شود.

سیگار باعث تحلیل لثه ها می شود

استحکام لثه ها در صورت استفاده از سیگار و دخانیات کاهش می یابد.

احتمال پوسیدگی دندان های ارتودنسی شده، افزایش می یابد

استفاده از سیگار و دخانیات می تواند باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها شود، این باعث افزایش طول درمان شما می شود. در شرایطی که دندان های ارتودنسی شما پوسیده شده و نیاز به پر کردن و یا عصب کشی داشته باشد، متخصص ارتودنسی و زیبایی تهران براکت ها را از سطح دندان شما جدا کرده و بعد از پر کردن دندان ها، دوباره براکت ها را بر روی دندان های شما قرار می دهد. در چنین شرایطی نیاز است تا نیروی اعمال شده به دندان ها دوباره تنظیم شود.

افزایش طول درمان ارتودنسی با سیگار را جدی بگیرید

جابجایی و حرکت دندان ها تا حد بسیار زیادی به سلامت استخوان فک، لثه ها و دندان های شما بستگی دارد. استفاده از دخانیات می تواند بر روی روند طبیعی حرکت دندان های ارتودنسی شده، تاثیر بگذارد. تاثیر سیگار بر درمان ارتودنسی غیرقابل انکار است. دکتر میرهاشمی به عنوان بهترین دکتر متخصص ارتودنسی در تهران به شما عزیزان توصیه می کند در طول درمان ارتودنسی حتی المقدور از سیگار و دخانیات استفاده نکنید و یا تعداد استفاده از آن ها را در طول روز کاهش دهید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *