ارتودنسی سریع دندان

ارتودنسی سریع یا فوری دندان چیست؟ (مزایا، معایب و روش های آن)

مقدمه

برخی از افراد ممکن است با ناهنجاری هایی در دهان و فک خود درگیر باشند و به دلیل طول دوره طولانی مدت ارتودنسی تمایل به انجام این نوع روش درمانی را نداشته باشند. برای این دسته از افراد با توجه به شرایط دندانی که دارند، انجام ارتودنسی سریع دندانی پیشنهاد می شود. در مواردی که تنها دندان های جلو ناهنجاری های بسیار خفیفی دارد و یا در شرایطی که بیماران قبلا تحت درمان های ارتودنسی قرار گرفته اند و دندان هایشان کمی جابجا شده است، می توانند از ارتودنسی سریع را برای دندان های خود انجام دهند. طول دوره درمان ارتودنسی فوری بین 6 الی 9 ماه متغیر می باشد. ذکر این نکته الزامی می باشد که امکان صاف کردن دندان ها و درمان ناهنجاری های فک، به هیچ عنوان آنی نیست.

تشخیص این مورد که آیا انجام ارتودنسی سریع برای شما مناسب است یا خیر باید توسط بهترین ارتودنتیست تهران انجام شود. ما در این محتوا قصد داریم درباره مزایا و معایب انجام ارتونسی سریع، روش های انجام آن و غیره توضیح دهیم.

آیا ارتودنسی کوتاه مدت امکان پذیر است؟

در برخی از سایت ها و تبلیغاتی که توسط بعضی از متخصصین ارتودنسی ارائه می شود، ممکن است با واژه هایی از جمله ارتودنسی سریع، فوری و یا ارتودنسی کوتاه مدت روبه رو شوید. با توجه به این که برای اصلاح دندان های کج شده نیاز است تا براکت و سیم های ارتودنسی بر روی دندان ها نصب شده و در هربار ویزیت توسط دندانپزشک، میزان نیروی اعمال وارد شده توسط براکت بر دندان ها تنظیم شود، درمان های ارتودنسی اغلب طولانی مدت هستند. با این وجود ممکن است شدت ناهنجاری های دندان های شما بسیار خفیف باشد به طوری که تنها چند دندان شما بسیار کم انحراف داشته و کج شده باشند. در چنین شرایط با توجه به صلاحدید دکتر فوق تخصص ارتودنسی تهران ممکن است نیاز نداشته باشیند تا مدت زمان طولانی تری از براکت های ارتودنسی استفاده کنید.

آیا ارتودنسی کوتاه مدت امکان پذیر است؟

بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی خود و برداشتن براکت ها از سطح دندان ها به دلیل رشد دندان های عقل و یا عدم مراقبت و نگهداری اصولی توسط بیماران ممکن است دندان های کمی انحراف پیدا کرده و کج شوند. در چنین شرایطی اغلب بیماران نیاز دارند تا در دوره بسیار کوتاه مدت تری از ارتودنسی استفاده کنند.  با این حال، باید توجه داشته باشیند که ارتودنسی کوتاه مدت برای تمامی افراد مناسب نیست و انتخاب این روش درمانی بستگی به نوع مشکلات دندانی، سن و عوامل دیگر دارد. برای انجام ارتودنسی کوتاه مدت، بهتر است با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید تا بهترین راهکار برای شما ارائه شود و بتوانید از این فرآیند با بهترین نتایج ممکن استفاده کنید.

منظور از ارتودنسی سریع چیست؟

تک تک دندان های شما در طول ارتودنسی نیاز دارند تا با گذر زمان به آرامی حرکت کنند، این امر باعث می شود تا طول دوره درمان ارتودنسی طولانی تر باشد. در مواردی که متخصص ارتودنسی با اعمال نیروهای بیش از اندازه به دندان ها برای حرکت آن ها باعث جابجایی سریع دندان ها شود، این امر می تواند به لثه شما آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند. با این وجود بسته به شرایط دندان و فکی که دارید، برای برخی از بیماران انجام ارتودنسی سریع دندان توصیه می شود. در مواردی که با واژه ارتودنسی فوری روبه رو می شوید در اغلب موارد منظور روش های غیر ارتودنسی (لمینت و کامپوزیت) برای مرتب کردن دندان ها و یا کوتاه تر کردن زمان ارتودنسی می باشد.

منظور از ارتودنسی سریع چیست؟

در روش های درمانی ارتودنسی سریع، بیماران نباید انتظار تغییر دندان های خود را به صورت آنی داشته باشند، در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت درمان های ارتودنسی حدود 6 ماه طول خواهد کشید. برای بیماران جوانتر یا کسانی که دچار اوربایت، آندربایت یا کراس بایت شدید هستند، ارتودنسی سریع پیشنهاد نمی شود. مهمترین مزایای ارتودنسی سریع می توان به مرتب شدن دندان در مدت زمان کوتاه، کمتر بودن تعداد ویزیت ها اشاره کرد. عدم استفاده تمامی افراد از ارتودنسی سریع و هزینه بالا از جمله معایب های انجام ارتودنسی سریع می باشد.

سریع ترین روش های مرتب کردن دندان ها در ارتودنسی کدامند؟

امروزه با پیشرفته تکنولوژی در شاخه دندانپزشکی، شاهد بروز روش های متعدد درمانی برای اصلاح ناهنجاری دندان و فک بیماران هستیم. در میان انواع روش های درمانی، ارتودنسی امروزه نسبت به گذشته تغییرات بسیار چشمگیری کرده است. با توجه به نوع روش درمانی ارتودنسی که توسط متخصص ارتودنسی دانشگاه تهران انتخاب می شود، طول دوره درمان و مدت زمان استفاده از براکت های ارتودنسی نیز متفاوت می باشد. در روش درمانی ارتودنسی ثابت با توجه به این که بیماران نیاز دارند تا براکت و سیم های ارتودنسی را بر روی دندان های خود نصب کنند، نسبت به سایر روش های درمانی دیگر ارتودنسی، طولانی تر می باشد. ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی از جمله روش های درمانی ارتودنسی می باشد که طول دوره درمان آن کوتاه مدت است.

سریع ترین روش های مرتب کردن دندان ها در ارتودنسی کدامند؟

از جمله سریع ترین روش های درمان ارتودنسی می توان به موارد زیر  اشاره کرد:

  • ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یک روش جدید و مدرن در درمان ارتودنسی است که به طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل عدم وجود براکت ‌ها و سیم‌ های فلزی، این روش از لحاظ راحتی برای بسیاری از بیماران مناسب است. انجام ارتودنسی نامرئی بسیار ساده می باشد و هیچ گونه محدودیت خاصی را برای بیماران ایجاد نمی کند.

  • ارتودنسی به روش فاب (FAAB)

ارتودنسی به روش فاب (FAAB) یکی از روش‌ های پیشرفته در علم ارتودنسی است که به منظور ارتقاء کارایی و دقت در درمان ‌های ارتودنسی توسط برخی از متخصصان ارتودنسی استفاده می ‌شود. روش FAAB با استفاده از تکنیک ‌ها و معیارهایی معین شده برای ارزیابی، برنامه‌ ریزی و اجرای درمان ارتودنسی توسط متخصصین با تجربه انجام می‌ شود. این روش از دقت بالایی برخوردار است و به هدف نهایی درمان و اصلاح دندان ها کمک می‌ کند.

FAAB از تکنولوژی‌ های پیشرفته و دستگاه‌ های مدرن برای ارزیابی و تشخیص مشکلات ارتودنسی استفاده می‌ کند، این امر شامل تصاویر پانورامیک، سی‌ تی اسکن و دیگر تکنیک‌ های تصویربرداری است. با توجه به تشخیص‌ های دقیق و برنامه‌ ریزی مناسب، روش FAAB می‌ تواند به بهینه‌ سازی درمان‌ های ارتودنسی کمک کند و از طرفی به موفقیت درمانی نزدیک‌ تر شود. انجام ارتودنسی به روش FAAB می تواند باعث کاهش طول دوره درمان شما شود.

  • روش ویلکودنتیک (Wilckodontics)

روش ویلکودنتیک یا Wilckodontics یک روش پیشرفته در ارتودنسی است که ایده ‌ها و تکنیک ‌های مختلفی را از جمله ارتودنسی و جراحی دندانپزشکی را با یکدیگر ادغام می ‌کند. این روش با هدف کاهش مدت زمان درمان ارتودنسی و افزایش کارایی آن انجام می شود. یکی از مزایای اصلی این روش، کاهش مدت زمان درمان ارتودنسی است که معمولا به دلیل جراحی انجام شده اتفاق می ‌افتد. در این روش درمانی متخصص ارتودنسی قسمتی از استخوان آلوئولار را برداشته تا دندان ها پس از نصب براکت های ارتودنسی بتوانند با سرعت بیشتری حرکت کنند.

چرا مدت زمان ارتودنسی در کودکان کمتر است؟

درمان های ارتودنسی برای کودکان شامل مداخلاتی است که به مسائل ارتودنسی در طول سال ها رشد آن ها رسیدگی می کند. در حالی که هر کودکی به درمان زودهنگام ارتودنسی نیاز ندارد، رسیدگی به مشکلات ارتودنسی همچنان حیاتی است. با انجام این کار، والدین می توانند شدت مشکلات احتمالی ارتودنسی را به حداقل برسانند و نیاز به مداخله گسترده ارتودنسی در آینده را کاهش دهند.

با توجه به این که کودکان در سنین پایین استخوان آن ها نرم تر و در حال رشد می باشد، درصد موفقیت نتیجه درمان ارتودنسی برای آن ها بیشتر است. درمان های ارتودنسی برای کودکان نسبت به بزرگسالان می تواند باعث حرکت دندان ها در بازه زمانی کوتاه تری شود.

چرا مدت زمان ارتودنسی در کودکان کمتر است؟

ارتودنسی سریع برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از سوالات بسیار رایجی که قصد انجام ارتودنسی را برای دندان های خود دارند این موضوع می باشد که آیا تمامی افراد می توانند ارتودنسی سریع دندان را انجام دهند؟ ارتودنسی کوتاه مدت برای تمامی افراد مناسب نمی باشد. تشخیص این موضوع که آیا ارتودنسی سریع یا فوری برای شما مناسب است یا خیر باید تنها توسط دندانپزشک متخصص و با تجربه انجام شود. شما عزیزان نمی توانید به صورت خودسرانه طول دوره درمان ارتودنسی را کاهش دهید.

برای این که بتوانید درمان های ارتودنسی را بدون وارد شدن آسیب به دندان های خود انجام دهید، نیاز خواهید داشت تا بهترین کلینیک دندانپزشکی ارتودنسی تهران را انتخاب کرده و بهترین تکنیک های ارتودنسی را برای اصلاح دندان های خود انتخاب کنید.

گرفتن نتیجه در کمترین زمان از طرح درمان ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

با توجه به متریال و تجهیزاتی که دکتر میرهاشمی به عنوان متخصص ارتودنسی خوب در شمال تهران برای بیماران خود استفاده می کند، شما عزیزان می توانید پس از گذشت مدت زمانی شاهد اصلاح دندان ها و بهبود وضعیت دندان های خود باشید. این دندانپزشک متخصص پس از بررسی دندان های شما تصمیم می گیرد که آیا انجام ارتودنسی کوتاه مدت و سریع برای اصلاح دندان های شما مناسب است یا خیر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *