عفونت دندان در حین ارتودنسی

آیا امکان ایجاد عفونت دندان در حین ارتودنسی وجود دارد؟

مقدمه

روش درمانی ارتودنسی امروزه توسط بسیاری از افراد برای اصلاح دندان ها استفاده می شود. با توجه به این که انواع روش های درمانی ارتودنسی اغلب دوره درمان طولانی مدتی دارند، نیاز است تا بیماران همکاری های لازمه را با دندانپزشک خود داشته باشند. در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و همچنین نصب غیر اصولی براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها، شاهد ایجاد مشکلات بسیار جدی برای دندان و لثه خود خواهید بود. ایجاد عفونت در دندان ها یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد در حین درمان ارتودنسی ممکن است با آن روبه رو شوند. ما در این محتوا قصد داریم در رابطه با امکان ایجاد عفونت دندان در حین ارتودنسی و راهکارهایی برای درمان آن، توضیح دهیم.

رابطه میان ارتودنسی و عفونت دندان

همان طور که می دانید هر یک از دندان ها توسط ریشه در داخل فک، متصل است. عروق و رگ های خونی که در ریشه دندان وجود دارد می تواند در مواردی که تحت فشار و یا تجمع باکتری ها قرار گیرد، باعث ایجاد عفونت در دندان ها شود. احتمال ایجاد عفونت دندانی در حین ارتودنسی با توجه به عدم دسترسی راحت بیماران به دندان ها، بیشتر می باشد.

رابطه میان ارتودنسی و عفونت دندان

در مواردی که بعد از صرف هر وعده غذایی دندان های ارتودنسی شده خود را به درستی تمیز نکنید، پلاک های غذای در اطراف فاصله میان دندان و براکت های ارتودنسی تجمع پیدا می کنند، این باکتری ها اسیدهایی را تولید می کنند که باعث وارد شدن آسیب های بسیار شدید به مینای دندان و به دنبال آن باعث پوسیدگی دندان های ارتودنسی شده می شوند. برای این که از عفونت دندان در حین ارتودنسی جلوگیری کنید، به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما به نکات مراقبتی و موارد بهداشتی که توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی تهران برای شما عنوان می شود، عمل کنید.

توجه به این نکته الزامی می باشد که بریس های ارتودنسی نمی توانند به خودی خود منجر به ایجاد عفونت در دندان ها شوند، بلکه عدم نگهداری درست از دندان ها می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات دندانی در حین درمان ارتودنسی برای شما می شوند.

علائم ایجاد عفونت در دندان ها حین درمان ارتودنسی

در مواردی که پوسیدگی در دندان ها بسیار وسیع باشد، شاهد بروز آبسه در دندان های خود خواهید بود. در برخی موارد با وجود این که ظاهر دندان های شما سالم به نظر می رسد، اما احتمال این که عفونت هایی در دندان و لثه شما وجود داشته باشد، وجود دارد.

علائم ایجاد عفونت در دندان ها حین درمان ارتودنسی

برای تشخیص میزان عفونت دندان در حین ارتودنسی باید عکس رادیوگرافی دندان های شما توسط بهترین پزشک ارتودنسی در تهران بررسی شود.

  • در مراحل ابتدایی پوسیدگی، دندان ها به سرما و گرما بسیار حساس هستند. در واقع ممکن است افراد با پوسیدگی احساس درد یا حساسیت در زمان مصرف غذاها یا نوشیدنی‌ های گرم و سرد مواجهه شوند.
  • با پیشرفت پوسیدگی، ممکن است درد در هنگام جویدن یا فشار دادن بر روی دندان ظاهر شود.
  • پوسیدگی می ‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود، این تغییرات شامل لکه‌ های سیاه، سفید یا قهوه‌ ای می باشند.
  • پوسیدگی می ‌تواند باعث تولید بوی نامطبوع در دهان شود، این بو به دلیل تجمع باکتری ها در اطراف دندان ها می باشد.

جلوگیری از ایجاد عفونت دندان در طول ارتودنسی

برای جلوگیری از ایجاد عفونت در دندان های ارتودنسی شده خود به شما توصیه می کنیم نکات زیر را رعایت کنید:

  1. بعد از هر وعده غذایی حتما از مسواک های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.
  2. استفاده از نخ دندان و دهانشویه در طول ارتودنسی برای افزایش مراقبت از دندان ها، الزامی می باشد.
  3. حتما در بازه های زمانی مشخص به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  4. مصرف مواد قندی و نوشیدنی های گازدار را در طول درمان ارتودنسی خود، محدود کنید.
  5. در صورت مشاهده کوچکترین حساسیت های دندانی در طول درمان خود، حتما این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

علاوه برموارد ذکر شده در بالا برای این که بتوانید از عفونت دندان در حین ارتودنسی جلوگیری کنید، باید متخصص ارتودنسی خوب در شمال تهران را انتخاب کنید. نصب غیر اصولی براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها و همچنین استفاده از ابزار و تجهیزات غیربهداشتی توسط دندانپزشک غیر متخصص، می تواند باعث ایجاد مشکلات بسیار شدیدی برای شما شود. هرچقدر هم که بیماران تمامی نکاتی بهداشتی برای نگهداری از دندان های ارتودنسی شده رعایت کنند، اما متریال های مناسبی برای براکت های ارتودنسی انتخاب نشود و به درستی نیز بر روی دندان های نصب نشوند، نمی توانید انتظار داشته باشید در طول درمان ارتودنسی خود هیچ گونه مشکلی برای دندان های شما به وجود نمی آید. اگر در شهر تهران ساکن هستید و به دنبال دکتر ارتودنسی خوب تهران می گردید، ما به شما پیشنهاد می کنیم به مطب دکتر میرهاشمی مراجعه کرده و از مشاوره تخصصی ارائه شده توسط این دندانپزشک متخصص و با تجربه استفاده کنید.

انجام ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

بعد از ارتودنسی، عفونت دندان به خودی خود درمان می شود؟

تصور این که بعد از ارتودنسی عفونت های دندانی به خودی خود درمان می شوند، کاملا اشتباه می باشد. در مواردی که نتوانید در زمان مناسب اقدام به درمان عفونت های دندانی خود کنید، امکان ایجاد خونریزی، تب، التهابات شدید و انتشار عفوت به سایر دندان های دیگر بسیار زیاد می باشد.

از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم در صورتی که با هر گونه علائم عفونت دندان در طول درمان ارتودنسی خود روبه رو شدید، قبل از هر اقدام خودسرانه حتما در اسرع وقت به مطب متخصص ارتودنسی تهران مراجعه کنید. توجه به این نکته الزامی می باشد که برای کاهش دردهای ناشی از عفونت دندانی خود نباید بدون مشورت با دندانپزشک خود از قرص و دارو استفاده کنید. برخی از قرص ها با توجه به ترکیباتی که دارند، می توانند بر روی حرکت دندان ها تاثیر گذاشته و باعث شوند تا روند درمانی شما به تاخیر بیفتد.

امکان درمان عفونت دندان در طول ارتودنسی با کمک روش های خانگی وجود دارد؟

با وجود این که درمان های خانگی و مصرف برخی از قرص های مسکن می تواند دردهای دندان ناشی از عفونت را کاهش دهد، اما این نوع درمان ها اثرات کوتاه مدتی دارند. برای این که بتوانید مشکلات عفونت دندان های ارتودنسی شده خود را از ریشه درمان کنید، باید به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.

با انجام برخی روش های خانگی برای درمان عفونت های دندانی ممکن است به دلیل کاهش درد تصور شود که عفونت دندانی به طور کامل برطرف شده است، این باور غلطی است. عفونت دندان و آبسه از جمله مشکلات بسیار شایع در حوزه دندانپزشکی هستند که برای درمان آن ها شما نیاز دارید تا با دنداپزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

عفونت دندان در حین ارتودنسی را حتما جدی بگیرید

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم ممکن است برخی از بیماران در طول درمان ارتودنسی خود با عفونت یک یا چند دندان های خود روبه رو شوند. دندان های ارتودنسی شده نیاز به مراقبت بیشتری دارند و در مواردی که تمامی نکات بهداشتی توسط بیماران رعایت نشود، مشکلاتی از جمله عفونت دندان، تحلیل لثه و فک، خونریزی لثه و غیره برای بسیاری از افراد به وجود می آید. اگر عفونت دندان های ارتودنسی شده خود را به موقع درمان نکنید، احتمال این که عفونت به سایر دندان های شما گسترش پیدا کند، بسیار زیاد می باشد. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما عفونت دندان در حین ارتودنسی را جدی گرفته و در صورت مواجهه شدن با این نوع مشکل در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *