ارتودنسی با دندان شیری

با وجود دندان های شیری می توان ارتودنسی را انجام داد؟

مقدمه

یکی  از سوالات رایجی که در زمینه انجام ارتودنسی برای کودکان مطرح می شود این است که آیا می توان با وجود دندان های شیری، درمان های ارتودنسی را انجام داد یا خیر؟ در جواب این پرسش می توان گفت انجام درمان ارتودنسی برای کودکان با وجود دندان های شیری در دهان آن ها، به سلامت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. در برخی موارد شدت ناهنجاری فک و دندان در کودکان به حدی جدی می باشد، که آن ها نیاز دارند تا برای جلوگیری از ناهنجاری های بسیار شدید، با وجود دندان های شیری درمان های ارتودنسی را انجام دهند. برای این که بتوانید از درمان های پیچیده در سنین بزرگسالی برای فرزندان خود جلوگیری کنید، به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما در سنین طلایی 7، 10 و 12 سالگی به مطب متخصص ارتودنسی تهران مراجعه کرده و وضعیت دندان و فک کودک خود را بررسی کنید. در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل در ارتباط با درمان ارتودنسی با دندان شیری توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بررسی سیستم دندانی شیری و دائمی

به طور کلی می توان گفت هر فرد حدود 20 دندانی شیری و 32 دندان دائمی دارد، زمان افتادن و رویش هر یک از دندان های دائمی و شیری با یکدیگر متفاوت می باشد. اغلب کودکان در سنین 6 ماهگی اولین دندان های شیری در داخل حفره های دهانی آن ها رویش می کند. در صورتی که دندان های شیری فرزند شما در سنین مناسب رشد کند، می تواند از به هم ریختگی و ایجاد شلوغی دندان های دائمی تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند. در برخی موارد نیز ممکن است دندان های شیری به دلیل کج بودن و رشد در جایگاه نامناسب از حفره های دهانی، باعث رشد کج دندان های دائمی شوند.

بررسی سیستم دندانی شیری و دائمی

از این جهت بسیار مهم است شما عزیزان بتوانید در سنین پایین قبل از این که برای اصلاح دندان فرزند خود نیاز به درمان های پیچیده ای باشد، به یک دندانپزشک ارتودنسی تهران مراجعه کنید. بهترین متخصص ارتودنسی اطفال تهران پس از بررسی کاملا تخصصی دندان های فرزند شما تصمیم می گیرد تا از چه روش درمانی برای اصلاح دندان کودکان استفاده کند.

جدول رویش و افتادن دندان شیری و دائمی کودکان

نام دندان سن رویش دندان شیری سن افتادن دندان شیری سن رویش دندان دائمی
ثنایای مرکزی فک بالا 8 تا 12 ماهگی 6 تا 7 سالگی 7 تا 8 سالگی
ثنایای مرکزی فک پایین 6 تا 10 ماهگی 6 تا 7 سال 6 تا 7 سال
ثنایای طرفی فک بالا 9 تا 13 ماهگی 8 تا 9 سالگی 8 تا 9 سالگی
ثنایای طرفی فک پایین 10 تا 16 ماهگی 7 تا 8 سال 7 تا 8 سال
دندان نیش فک بالا 16 تا 22 ماهگی 10 تا 12 سالگی 11 تا 12 سالگی
دندان نیش فک پایین 17 تا 23 ماهگی 9 تا 12 سال 9 تا 10 سال
آسیاب اول فک بالا 13 تا 19 ماهگی 9 تا 11 سالگی 10 تا 11 سالگی اولین دندان آسیاب کوچک
6 تا 7 سالگی اولین دندان آسیاب بزرگ
آسیاب اول فک پایین 14 تا 18 ماهگی 9 تا 11 سال 10 تا 12 سالگی اولین آسیاب کوچک
6  تا 7  سالگی اولین آسیاب بزرگ
آسیاب دوم فک بالا 25 تا 33 ماهگی 10 تا 12 سالگی 10 تا 12 سالگی دومین دندان آسیاب کوچک
12 تا 13 سالگی دومین دندان آسیاب بزرگ
آسیاب دوم فک پایین 23 تا 31 ماهگی 10 تا 12 سال 11 تا 12 سالگی دومین آسیاب کوچک
11 تا 13 سالگی دومین آسیاب بزرگ

آیا برای درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان های شیری است؟

در برخی موارد با توجه به شدت ناهنجاری دندان و فک، ممکن است دکتر متخصص ارتودنسی تهران تصمیم بگیرد که تعدادی از دندان ها برای ایجاد فضای مناسب در جهت رشد سایر دندان ها و حرکت دندان ها، کشیده شوند. با توجه به این که وجود دندان های شیری در روند درمان ارتودنسی تاثیر بسیار زیادی دارد، در برخی موارد ممکن است نیاز باشد تا آن ها را در ابتدای شروع درمان فرزند خود بکشید.

توجه به این نکته الزامی می باشد که کشیدن دندان های شیری و یا دائمی برای درمان های ارتودنسی باید تنها توسط ارتودنتیست تشخیص داده شود. در بیشتر موارد متخصص ارتودنسی تمامی تلاش خود را به کار می برد تا نیازی به کشیدن دندان های دائمی و شیری کودکان نباشد، با این وجود در برخی موارد برای این که درمان های ارتودنسی با موفقیت به اتمام برسد، نیاز است تا تعدادی از دندان ها کشیده شوند.

آیا برای درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان های شیری است

ارتودنسی با دندان شیری امکان پذیر است؟

وجود دندان های شیری برای کودکان در رشد فک ها می تواند بسیار حیاتی باشد. ارتودنسی پیشگیرانه در این دوره می‌ تواند با کمک به موقعیت مناسب دندان‌ ها، از مشکلات ناشی از ناهماهنگی‌ های دندانی جلوگیری کند. اگر دندان های شیری جایگاه درستی در دهان داشته باشند، می توانند فضای کافی را برای رشد دندان های دائمی در آینده فراهم کنند. برای جلوگیری از ایجاد انحرافات دندان های دائمی خود در آینده، به شما عزیزان توصیه می کنیم مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را برای فرزند خود انجام دهید.

باور بر این که تمامی دندان های دائمی کودکان باید رشد کرده و سپس اقدام به انجام درمان های ارتودنسی کرد، یک باور غلطی است. شما عزیزان نباید مراجعه به متخصص ارتودنسی را تا پایین افتادن تمامی دندان های شیری برای کودکان خود به تعویض بیندازید. برخی از کودکان ممکن است دندان های شیری آن ها نسبت به سایر کودکان دیگر، دیرتر بیفتد. از این جهت به شما توصیه می کنیم حتما در سن 7 سالگی فرزند خود را برای معاینه به نزد متخصص ارتودنسی ببرید.

ارتودنسی با دندان شیری امکان پذیر است

توصیه دکتر میرهاشمی درباره انجام ارتودنسی با دندان شیری

ارتودنسی روشی است که بهترین ارتودنتیست تهران با توجه به دانش و تجربه ای که در این زمینه بدست آورده اند، قادر هستند ناهنجاری دندان و فک را با کمترین میزان آسیب به دندان ها، اصلاح کنند. در برخی موارد ممکن است عوامل وراثت باعث ایجاد شلوغی و کج شدن دندان ها شده و گاهی اوقات نیز ممکن است به دلیل وارد شدن ضربه و یا فشار بیش از اندازه به دهان کودکان، باعث ایجاد ناهنجاری هایی در دندان ها آن ها شود.  در مواردی که درمان های ارتودنسی برای کودکان زودهنگام انجام نشود، ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری بسیار شدید و پیچیده در بزرگسالی شود. بنابراین اگر شک دارید با وجود دندان های شیری می توانید درمان های ارتودنسی را برای کودکان خود انجام دهید یا خیر، بهتر است به  بهترین مرکز ارتودنسی تهران مراجعه کرده و سوالات خود را از متخصص ارتودنسی بپرسید.

اگر تجربه ای در زمینه انجام ارتودنسی با وجود دندان های شیری برای فرزند خود دارید، می توانید آن را با ما در قسمت پایین سایت به اشتراک بگذارید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *