اثر دارو در ارتودنسی دندان

آیا دارو در روند درمان ارتودنسی نقش دارند؟

مقدمه

 ارتودنسی به عنوان یکی از شاخه های دندانپزشکی که با سطح سلولی استخوان ها و بافت ها کار دارد، همیشه این سوال درباره آن مطرح است که آیا با دستکاری سطوح سلول و یا بافت ما می توانیم شاهد بهبود عملکرد حرکات ارتودنسی و یا جلوگیری از عوارض ناخواسته ارتودنسی شویم؟ بر همین اساسی خیلی از داروها را به عنوان روش های تقویت کننده و یا تضعیف کننده درمان ها مطرح شده است. آیا درباره اثر دارو در ارتودنسی و حرکت دندان های اطلاعاتی دارید؟ ما در این مقاله قصد داریم درباره مصرف داروهایی که ممکن است باعث ایجاد محدودیت هایی در درمان ارتودنسی شوند، به صورت مفصل توضیح دهیم. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات خود را در زمینه عوارض احتمالی داروهای مسکنی که بر روی بدن و درمان ارتودنسی برای افراد ایجاد می کنند، افزایش دهید.

آیا مصرف دارو در درمان ارتودنسی محدودیت ایجاد می کند؟

استفاده از داروهای ضد مالاریا، ضد آریتمی و غیره می تواند در حرکت های دندانی تاثیرگذار باشد. لذا حتما به شما توصیه می کنیم زمانی که اقدام به درمان ارتودنسی می کنید، حتما میزان و شکل داروهایی که استفاده می کنید را به صورت کامل برای دندانپزشک خود توضیح دهید. بهتر است جعبه و بروشر داروها را برای پزشک خود ببرید، چون خیلی اوقات پیش می آید که داروهایی که مصرف می کنید به دلیل نام های تجاری متفاوتی که دارند، برای متخصص ارتودنسی شما ناآشنا باشد. در بسیاری از موارد درمان ارتودنسی را می توان به راحتی و با تعویض دارو انجام داد، برای این کار تنها کافی است بهترین دکتر ارتودنسی در تهران را انتخاب کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

آیا دارو در روند درمان ارتودنسی نقش دارند

نکته ای که در این زمینه بسیار حائز اهمیت می باشد، این است که هرنوع مداخله ای که سبب تحریک و یا تضعیف واکنش بافتی در داخل استخوان می شود، می تواند سبب جلوگیری از حرکت دندان ها یا تقویت حرکت آن شود. پس بسیار منطقی می باشد که برخی از داروها بر روی حرکت دندانی ایجاد تداخل کنند.

آیا مصرف دارو در درمان ارتودنسی محدودیت ایجاد می کند؟

داروهایی که سبب حرکت دندانی می شوند؟

به طور کلی با آزاد شدن پیامبر های اولیه و ثانویه شیمیایی که شامل مواد پایه بافتی است، ما شاهد حرکات دندانی هستیم. اگر بخواهیم درباره این موضوع در بازه بزرگ و طولانی صحبت کنیم، بعضی از داروهایی که سبب شاهد حرکت دندانی می شوند عبارتند از:

1-داروهای کورتون (کورتیکواستروئید)

تنها با یکبار و دوبار استفاده از این نوع دارو با دوز کم برای مثال 5 میلی گرم،  نمی تواند باعث ایجاد محدودیت هایی در حرکت دندانی شود. در مواردی که از داروی کورتون بیش از اندازه استفاده کنید، می تواند مشکلاتی را برای دندان های شما ایجاد کند.

بسیاری از بیماری های خود ایمنی تداخل هایی را برای بیماران ایجاد می کنند، اما سبب جلوگیری از حیات فرد نمی شوند. در برخی از بیماری های خود ایمنی بافت بدن به خود اندام و بدن حمل می کند، در چنین شرایطی اغلب افراد مجبور به استفاده از کورتون هستند، معمولا در چنین دورانی حرکت های دندانی افراد دچار اختلال هایی خواهند شد. در دوزهای پایین حتی دوزهای نگهدارنده، امکان انجام حرکت های ارتودنسی وجود دارد.

2- داروهایی NSAID یا ضد التهاب

اغلب این داروها برای افرادی که دارای بیماری خود ایمنی هستند مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، ژلوفن و خیلی از داروهایی هستند که در این دوز مصرف می شوند. به طور کلی می توان گفت داروهای NSAID می توانند سبب جلوگیری از حرکت های دندانی شوند، اما در این مورد می توان گفت که استفاده دوره ای از داروها، زیاد در حرکت های دندانی تداخل ایجاد نمی کنند.

در مورد بیمارانی که اوایل دوران درمان ارتودنسی خود هستند و دردهایی را تجربه می کنند، چه کارهایی می توان برای آن ها انجام داد؟ یکی از این کارها استفاده از مسکن ها می باشد. گزینه انتخابی در حین درمان ارتودنسی ثابت و در مواردی که ارتودنسی باعث ایجاد دردهای خفیف در بیماران می شود، ترجیحا از داروهایی ژلوفن استفاده نکنید. اما برخی از پزشک متخصص ارتودنسی تهران، عنوان می کنند که استفاده از چند عدد ژلوفن برای کاهش دردهای خود در طول ارتودنسی، مشکلی را برای افراد ایجاد نمی کند. قبل از مصرف هر دارو به شما عزیزان توصیه می کنیم در این رابطه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مصرف دارو در درمان ارتودنسی

3- داروهای پوکی استخوان

این نوع داروها جلوی تحلیل استخوان ها که برای حرکت دندان ها لازم است را معمولا خواهند گرفت. برخی از مقاله هایی که امروزه منتشر شده است، این موضوع را رد می کند، اما اصل کلی پوکی استخوان که بیشتر برای خانم ها در سنین بالاتر استفاده می شود، می تواند با حرکت دندان ها باعث ایجاد تداخل شود. لذا در بسیاری از موارد در خانم هایی با سن بالاتر که داروی پوکی استخوان را استفاده می کنند و قصد انجام ارتودنسی را دارند، ما به آن ها پیشنهاد می دهیم که به جای استفاده از داروهای پوکسی استخوان با مراجعه متخصص ارتودنسی خود از استروژن به عنوان جایگزین استفاده کنید و با تعویض دارو درمان ارتودنسی خود را شروع کنید.

این سه گروهی که در بالا به آن اشاره کردیم به صورت واضح بر روی درمان ارتودنسی تداخل ایجاد می کنند. برای افرادی که داروهای بدنسازی را استفاده می کنند، به دلیل متابولسیم بالایی که بدن آن ها دارند، در برخی موارد برای این دسته از افراد ما شاهد کاهش حرکت دندانی در آن ها هستیم.

تاثیر ویتامین ها در ارتودنسی چیست؟

یکی از سوال های مهمی که در شاخه پزشکی و دندانپزشک وجود دارد، بحث متابولیسم بدن و روش های متابولیسمی و به طبع آن داروهایی است که باعث تقویت و یا تضعیف متابولیسم می شوند و بر روی حرکت دندانی تاثیرگذار هستند. به طور کلی حرکت های ارتودنسی در حد دندان و یا بافت ها به تغییرات درونی استخوان ها برمی گردد. به عبارت دیگر وقتی یک دندان جابجا می شود، اتفاقی که در این زمینه رخ می دهد، این است که بافت استخوانی که دندان ها را دربرگرفته است، در یک سمت آن دچار تحلیل یا خوردگی شده و در سمت دیگر آن دچار تشکیل و یا ساخته شدن می شود. این امر باعث می شود تا دندان ها به آهستگی در داخل استخوان ها حرکت کند و شما شاهد جابجایی دندان و استخوان ها خواهید بود به این امر حرکت دندانی گفته می شود.

مقاله های زیادی درباره تاثیر ویتامین ها در بهبود درمان ارتودنسی منتشر شده است مخصوصا درباره ویتامین A و ویتامین C، نتایج خوبی بیان شده است. اما هنوز به قدر کافی تحقیقات در این زمینه گسترده نشده است که به سمت پروتکل های درمانی پیش ببریم. برخی از ویتامین ها می توانند با حرکت های ارتودنسی تداخل ایجاد کنند، اما معمولا بیماران ویتامین ها را با دوز بسیار بالا به گونه ای که باعث وارد شدن آسیب به بدن شود، مصرف نمی کنند.

تاثیر ویتامین ها در ارتودنسی چیست

قطع و یا مصرف برخی داروها در ارتودنسی الزام است؟

یک مقاله دو قسمتی به نام اثر داروها بر روی حرکت ارتودنسی در مجله علوم پزشکی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران سال های پیش دکتر میرهاشمی به عنوان بهترین متخصص ارتودنسی تهران، به کمک دانشجویان خود چاپ کرده است که اگر علاقه مند هستید تا اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، می توانید به این مقاله مراجعه کنید و اطلاعات کامل تری را درباره این زمینه دریافت کنید.

بررسی تأثیر دارو بر سرعت حرکت ارتودنتیک دندان ها (بخش اول)

بررسی تأثیر دارو بر سرعت حرکت ارتودنتیک دندان ها (بخش دوم)

اگر درباره دارویی که مصرف می کنید برای درمان ارتودنسی خود نیاز به مشاوره دارید، می توانید از طریق این وب سایت و اینستاگرام با این پزشک متخصص در تماس باشید. به طور کلی در صورت تایید و داشتن سلامت کلی، امکان درمان ارتودنسی توسط یک متخصص ارتودنسی هوشمند قابل انجام می باشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *