چرا رعایت بهداشت در ارتودنسی الزامی است؟

مقدمه

اگر قصد انجام درمان ارتودنسی را برای دندان های خود دارید، شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا رعایت بهداشت دندان با ارتودنسی الزامی است؟ برای رعایت بهداشت در حین و پس از اتمام درمان ارتودنسی باید چه کارهایی انجام داد؟ در صورت عدم رعایت بهداشت برای دندان های ارتودنسی شده، ممکن است چه مشکلات به وجود آید؟ در جواب این پرسش ها می توان گفت با توجه به بازه زمانی طولانی مدت ارتودنسی، بسیار مهم است بیماران بتوانند تمامی موارد بهداشتی که توسط دکتر متخصص ارتودنسی تهران برای آن ها عنوان می شود به صورت کامل عمل کنند. عدم رعایت بهداشت دندان با ارتودنسی، علاوه بر ایجاد مشکلات بسیار جدی برای دندان و فک شما، ممکن است باعث شود تا برای زیبایی ظاهر دندان ها نیز مشکلاتی به وجود آید. در این محتوا ما قصد داریم به طور کامل پیرامون بهداشت دندان با ارتودنسی توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اهمیت بهداشت دهان و دندان در حین و پس از درمان ارتودنسی

همان طور که می دانید رعایت بهداشت برای دهان و دندان در جهت جلوگیری از عفونت و پوسیدگی در دندان ها الزامی می باشد، با این وجود زمانی که براکت ها بر سطح دندان ها چسبانده می شوند، رعایت موارد بهداشتی برای دندان ها از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. رعایت موارد بهداشت در درمان های ارتودنسی ثابت نسبت به ارتودنسی متحرک بسیار دشوار تر است. براکت ها و سیم های ارتودنسی می توانند باعث شوند تا بیماران نتوانند دسترسی راحتی به سطح دندان های خود داشته و از این طریق باکتری و پلاک های غذا به راحتی در فاصله بین دندان ها و براکت های ارتودنسی تجمع پیدا کرده و در طولانی مدت باعث وارد شدن آسیب های بسیار شدیدی به دندان ها می شوند.

اهمیت بهداشت دهان و دندان در حین و پس از درمان ارتودنسی

رعایت موارد بهداشتی در کودکان نسبت به بزرگسالان دشوار است، از این جهت می توان گفت کودکان بیشتر از بزرگسالان در خطر پوسیدگی و عفونت در دهان خود هستند. در برخی موارد نیز به دلیل نصب اشتباه براکت بر روی سطح دندان ها و یا استفاده از متریال بی کیفیت برای بریس های ارتودنسی، مشکلات بسیار جدی برای دندان ها به وجود می آید. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم هنگام انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی شمال تهران، حتما به میزان تخصص، تجربه و رضایت بیماران از متخصص ارتودنسی توجه کرده و سپس دندانپزشک خود را برای شروع درمان ارتودنسی انتخاب کنید.

انجام ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

راهکارهایی برای رعایت بهداشت دندان با ارتودنسی

رعایت رژیم غذایی مناسب

برای جلوگیری از وارد شدن آسیب های شدید به دندان و بریس های ارتودنسی به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما در طول درمان ارتودنسی خود رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. مصرف برخی از غذاها می تواند باعث شکسته شدن براکت های ارتودنسی و حتی ایجاد درد در بیماران شود. به شما عزیزان توصیه در حین ارتودنسی به خصوص در روزهای اولیه پس از نصب براکت های ارتودنسی غذاهای نرمی که نیاز به جویدن کمتری دارند از جمله سوپ، نودل و ماکارانی، ماست، پنکیک، پوره سیب، ژله و سایر موارد دیگر را استفاده کنید.

استفاده از مسواک های مخصوص ارتودنسی

با کمک مسواک های مخصوص ارتودنسی می توانید به راحتی فضای میان دندان ها و براکت های ارتودنسی را تمیز کنید. در هنگام مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده خود بسیار مهم است دست شما در زاویه مناسبی قرار داشته باشد.

استفاده از مسواک های مخصوص ارتودنسی

استفاده منظم از دهانشویه

با توجه به ترکیباتی که در دهانشویه ها به کار رفته است، در صورت استفاده از آن ها می توانید از بریس های ارتودنسی خود محافظت کنید. به شما عزیزان توصیه می کنیم برای دندان های ارتودنسی شده خود حتما از دهانشویه هایی که حاوی فلوراید هستند، برای دندان ها استفاده کنید.

تمیز کردن روزانه دندان ها

تمیز کردن روزانه دندان ها برای رعایت موارد بهداشت دندان های ارتودنسی شده، جدی بگیرید.

استفاده از موم ارتودنسی برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به لب و لثه ها

در برخی موارد ممکن است براکت های ارتودنسی باعث ایجاد زخم در لثه و لب های بیماران شود. در چنین شرایطی اغلب از موم های ارتودنسی بر روی براکت ها استفاده می شود.

مراجعه منظم به دندانپزشک متخصص

مراجعه منظم به مطب متخصص ارتودنسی تهران می تواند به شما کمک کند تا در صورت مشاهده هر گونه مشکلاتی برای دندان و لثه خود بتوانید قبل از این که مشکلات شدیدتر شوند، آن ها را درمان کنید. حتما در بازه های زمانی مشخص حین و پس از اتمام درمان ارتودنسی به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراجعه منظم به دندانپزشک متخصص

در صورت عدم رعایت بهداشت در حین ارتودنسی چه مشکلاتی برای دندان ها به وجود می آید؟

با وجود این که ارتودنسی مزایای زیادی برای افراد دارند، اما در مواردی که نتوانید موارد بهداشتی را در طول درمان ارتودنسی خود رعایت کنید، احتمال وارد شدن آسیب های شدید به لثه و دندان های شما افزایش می یابد. یکی از مهمترین خطراتی که اغلب بیماران را در طول درمان ارتودنسی ممکن است تهدید کند، خطر پوسیدگی دندان ها می باشد. با توجه به این که پس از نصب براکت و سیم های ارتودنسی بر روی دندان ها، بیماران دسترسی راحتی برای تمیز کردن دندان های خود ندارند، در چنین شرایطی به دلیل تجمع باکتری و میکروب ها بر روی دندان ها در گذر زمان پوسیدگی دندان ها برای بیماران اتفاق می افتد.

در مواردی نیز که شدت پوسیدگی بسیار شدید باشد و نیاز به عصب کشی و یا کشیدن دندان های داشته باشید، متخصص ارتودنسی و زیبایی تهران ممکن است تصمیم بگیرید تا براکت ها را از سطح دندان ها جدا کرده و پس از کشیدن و یا پر کردن دندان ها، دوباره باید سیم و براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها نصب شوند. این امر می تواند باعث شود تا طول درمان شما افزایش یابد. عدم رعایت بهدشت دندان با ارتودنسی همچنین می تواند باعث تحلیل رفتن لثه و حتی مشکلاتی فکی در افراد نیز شود.

توصیه دکتر میرهاشمی برای رعایت بهداشت دندان قبل، حین و پس از اتمام درمان ارتودنسی

برای این که بتوانید با کمک روش های مختلف درمان ارتودنسی دندان های صاف و یکدستی داشته باشید، نیاز است تا بیماران همکاری های لازم را با دندانپزشک خود داشته باشند. با رعایت بهداشت قبل، حین و پس از درمان ارتودنسی می توانید از ایجاد مشکلات بسیار جدی برای دندان و فک شما تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید. به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما از نخ دندان و مسواک های مخصوص ارتودنسی بعد از هر وعده غذایی برای دندان های خود  استفاده کنید. با مراقبت های اصولی از بریس های ارتودنسی می توانید بازه زمانی درمان خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *