علت شل شدن براکت ارتودنسی

شکسته شدن سیم و براکت ثابت ارتودنسی و نحوه درمان آن

مقدمه

امروزه روش درمانی ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری های دندان و فک توسط بسیاری از دندانپزشکان برای بیماران استفاده می شود. سیم ها و براکت های ارتودنسی از جمله اجزای مهم ارتودنسی می باشند، که در میزان موفقیت روند درمانی شما بسیار تاثیرگذار هستند. با توجه به این که در زمان شل شدن و شکسته شدن براکت ها، باعث ایجاد ضررهای مالی و زمانی به شما عزیزان می شود، بسیار مهم است بتوانید بهترین مرکز ارتودنسی تهران را که از کیفیت خدمات آن اطمینان دارید، انتخاب کنید. در صورتی که از براکت ها و سیم های بی کیفیت در طول درمان ارتودنسی توسط دندانپزشک برای بیماران استفاده شود، احتمال شکستگی و شل شدن براکت ها در گذر زمان بسیار زیاد می باشد. از طرف دیگر هر چقدر نوع متریال و موادی که در ارتودنسی استفاده می شود از مواد باکیفیتی باشد اما متخصص ارتودنسی شما از تخصص و مهارت بالایی برخوردار نباشد، قادر نخواهد بود براکت های ارتودنسی را به درستی در سطح دندان شما نصب کند.

اگر در شهر تهران ساکن هستید و به دنبال بهترین پزشک متخصص ارتودنسی تهران می گردید، ما به شما عزیزان دکتر امیرحسین میرهاشمی را معرفی می کنیم. این دندانپزشک متخصص با سال ها تجربه ای که در زمینه انجام ارتودنسی برای مراجعه کننده های خود بدست آورده است، قادر است با استفاده از بهترین نوع براکت ها موجود در بازار، به شما کمک کند تا دندان ها صاف و یکدستی داشته باشید. ما در ادامه این مقاله قصد داریم در ارتباط با علت شل شدن براکت ارتودنسی و نحوه تعمیر آن ها به صورت مفصل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شکسته شدن سیم و براکت ثابت ارتودنسی

نحوه چسبیدن براکت ها به دندان

زمانی که بهترین متخصص ارتودنسی تهران قصد چسباندن براکت ها را به سطح دندان شما دارد، فرآیند آن مشابه با مواردی است که مواد کامپوزیت و همرنگ به دندان ها چسبانده شده و به اصلاح پر می شوند. به عبارت دیگر با کمک مواد و وسایل مخصوص ارتودنسی و یک اسید ضعیفی که وجود دارد (اسید فسفریک 37 درصد)، سطح دندان و مینای دندان دچار تخلخل می شود. سپس بعد از آن که براکت ها به وسیله کامپوزیت های ارتودنسی که بعضا دارای باند هستند و در مواردی  نیز ممکن است باند هم نداشته باشند، در سطح دندان چسابنده می شوند. به عبارت دیگر پشت براکت ها یک مش یا صفحات سوراخ داری وجود دارد که کامپوزیت از داخل آن نفوذ می کند. از طرف دیگر مشابه این حالت یکسری خلل و فرج در سطح دندان وجود دارد که کامپوزیت به داخل آن ها نیز نفوذ می کند. عملا کامپوزیت به عنوان یک چسب روی دندانی بین براکت و سطح دندان ها استفاده می شود.

براکت ها با یک قدرت مشخصی به دندان ها چسبانده می شوند. ممکن است با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی این امکان وجود داشته باشد که قدرت باندها تا حد بسیار زیادی افزایش یابد، با این وجود در مدت زمان مشخصی شما مجبور خواهید شد تا براکت ها را از سطح دندان خود جدا کنید. اگر براکت ها با قدرت بسیار بالایی به سطح دندان ها چسبانده شوند، امکان شکستن آن ها در زمان کندن براکت ها از سطح دندان وجود دارد. پس به طور معمول می توان گفت بین 7 تا 10 پاسکال نیرویی است که برای چسابندن براکت بر روی دندان ها به وسیله کامپوزیت های ایده آل و استاندارد استفاده می شود.

نحوه چسبیدن براکت ها به دندان

علت شل شدن براکت ارتودنسی

علت شل شدن براکت ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد. وجود یا اعمال نیرویی در جهت سطح تماس چسب و سطح دندان باعث جدا شدن براکت ها از دندان ها می شود. از این جهت مصرف غذاهای بسیار سفت و چسبانک نیز می تواند باعث جدا شدن و یا شکسته شدن براکت ها شود. به دلیل نیرویی که گاز زدن به دندان های قدامی در محل اتصال براکت وارد می کند، ممکن است این امر باعث وارد شدن آسیب به سطح براکت ها شود.

برخی از افراد ممکن است با این مشکل روبه رو شوند که در زمان مسواک زدن، براکت ها از سطح دندان جدا شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که براکت از سطح دندان بیمار جدا شده باشد و در هنگام مسواک زدن به علت فشاری که مسواک به دندان ها وارد می کند، براکت ها تکان می خورند.

 عوارض شکستن براکت ارتودنسی

شکستن براکت به خودی خود باعث می شود تا یکی از دندان ها از مسیر درمانی که برای اصلاح دندان ها توسط دندانپزشک مشخص شده است، جدا شود. در حین ارتودنسی باید در قدم اول دندان ها را مرتب کنیم و زمانی که یکی از براکت ها جدا می شود، معمولا این اتفاق می افتد که درمان عقب می افتد، چون باید دندانی که براکت از سطح آن جدا شده است دوباره به حالت اول خود بازگردد. لذا به صورت روتین هر براکتی که می شکند علاوه بر ضررهای مالی که ایجاد می کند، باعث هدر رفتن زمان و وقت شما نیز می شود. این مدت زمان ممکن است بین دو ماه تا سه ماه درمان شما را به تاخیر بیندازد. در چنین شرایطی دندانپزشک شما مجبور خواهد شد تا از سیم های نازک تر برای دندان های شما استفاده کند.

 عوارض شکستن براکت ارتودنسی

 هنگام شکستن شدن براکت ارتودنسی باید چکار کنیم؟

به دلیل حالت داربست براکت ها که توسط کامپوزیت پر شده اند، امکان استفاده مجدد وجود ندارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و کمتر شدن جدا شدن براکت ها، کمتر استفاده می شوند. در صورت شکستگی و جدا شدن براکت ها از سطح دندان ها، معمولا پزشک از براکت های جدید برای دندان های شما استفاده می کنند. طبیعی است که میزان و ساخته شدن براکت ها و تکنولوژی و آلیاژ به کار رفته در آن ها، روی قدرت چسبندگی آن ها بر سطح دندان ها تاثیرگذار می باشد و استفاده از اجناس نامرغوب معمولا احتمال جدا شدن براکت ها را افزایش می دهد.

در صورتی که متوجه شکستگی در براکت های خود شدید، بهتر است به سرعت با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر در جایی باشید که دسترسی به دندانپزشک خود را ندارید، در صورت شکستگی براکت ها جای نگرانی نیست و می توانید بعد از چند روز به دندانپزشک مراجعه کنید.

نحوه تعمیر براکت شکسته توسط متخصص ارتودنسی

در اغلب موارد نیاز است تا براکت تعویض شود چون توری پشت براکت ها معمولا در زمان شکستن براکت ها، خراب می شود. در شرایطی که در انتهای درمان ارتودنسی خود باشید، ممکن است دندانپزشک شما تشخیص دهد که دیگر نیاز به تعویض براکت های شکسته نباشد.

نحوه تعمیر براکت شکسته توسط متخصص ارتودنسی

آیا ارتودنتیست ‌ها برای شکستگی براکت‌ ها هزینه‌ ای دریافت می ‌کنند؟

یادتون باشد که شما صرفا پول یک براکت را به پزشک پرداخت نمی کنید، چون در این شرایط دو تا سه ماه درمان طولانی تر می شود و پزشک مجبور است تا از سیم های جدیدی استفاده کند که در حین درمان نیاز به استفاده از آن ها وجود نداشته است. همچنین در چنین شرایط دندانپزشک زمان درمانی بیشتری را برای شما صرف می کند. لذا به نفع شما است که دقت بیشتری را در زمان استفاده از براکت ها صرف کنید تا براکت ها شکسته نشود و درمان سریعتر، تمیزتری داشته باشید.

برای جلوگیری از شکستگی براکت ‌ها چه کنیم؟

یکی از مواردی که در زمان ارتودنسی ما با آن مواجهه هستیم، شکستن براکت ها از دندان ها حین درمان می باشد که با اصطلاحاتی از جمله جدا شدن براکت های ارتودنسی، شکستن وسایل ارتودنسی، شل شدن و یا آویزان شدن وسایل ارتودنسی با آن برخورد می کنید. دلیل شکستگی براکت ها به دلیل نیروهایی است که توسط بیمار به طور نا آگاهانه به سطح براکت وارد شده و سبب می شود که براکت از سطح دندان جدا شود. برای جلوگیری از شکستگی براکت ها بهتر است از رژیم غذایی مناسبی در طول درمان خود استفاده کنید.

کلام آخر

به عنوان یک قانون کلی در زمان نصب براکت ها بر سطح دندان های خود، شما می توانید همه چیز را مصرف کنید، اما توجه کنید که از مواد سفت و یا مواد غذایی که باعث ایجاد نیروهایی در جهت جدا شدن براکت از سطح دندان شود، خودداری کنید. حتما به نکات مراقبتی که توسط دندانپزشک پس از نصب براکت ها در دندان ها برای عنوان می شود، عمل کنید. اگر متوجه کوچکترین خرابی در براکت های ارتودنسی خود شدید، بهتر است در کوتاهترین زمان ممکن به دندانپزشک خود مراجعه کرده و مشکلات دندان خود را با آن در میان بگذارید. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات مفیدی در زمینه علت شل شدن براکت ارتودنسی کسب کرده باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *