علت رشد دندان های اضافه

علت رشد دندان های اضافه و بررسی روش های درمان آن

مقدمه

امروزه مشکلات متعدد دندانی در زمینه سلامت بهداشت دهان وجود دارد که ممکن است افراد بسیار زیادی را درگیر کند، هر یک از این نوع مشکلات می توانند بر روی زیبایی ظاهر افراد تاثیرات متفاوتی بگذارند. رشد دندان های اضافه به عنوان یک ناهنجاری دندان می تواند در هر بخشی از دهان شما به وجود آید. علاوه بر مشکلات زیبایی که وجود دندان های اضافه برای افراد ایجاد می کند، این نوع ناهنجاری می تواند باعث طولانی شدن رشد دندان های دائمی، ایجاد فاصله میان دندان ها، رشد غیرطبیعی دندان های دائمی، تشکیل کیست و سایر مشکلات دیگر را برای افراد ایجاد کند. سوال مهمی که درباره این نوع ناهنجاری مطرح می شود این است که علت رشد دندان های اضافه چیست و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟ بهترین راه درمانی برای اصلاح این نوع ناهنجاری در دندان چیست؟ اگر دندان های نهفته درمان نشوند، آیا مشکلاتی برای افراد ایجاد می کنند؟ اگر درباره هر یک از این پرسش ها اطلاعی ندارید، به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دلایل ایجاد عارضه دندان اضافه چیست؟

به طور معمول می توان گفت هر فرد مجموعه ای از 20 دندان شیری و 32 دندان دائمی (با فرض این که هر چهار دندان عقل رشد کنند) دارند، دندان هایی بیش از این اعداد در دهان، اضافه محسوب می شوند. برخلاف باور غلط بسیاری از افراد، دندان های اضافه تنها در فک افراد رشد نمی کنند، این نوع دندان ها می توانند در هر قسمت فضای دهان رشد کنند. اما به طور کلی می توان گفت اغلب دندان های اضافه در دندان های قدامی فک بالا رشد می کنند. در مواردی که دندان های اضافه در فک افراد وجود داشته باشد، بهترین دکتر متخصص ارتودنسی در تهران می تواند از طریق اشعه ایکس وضعیت دندان ها را بررسی کند.

دلایل ایجاد عارضه دندان اضافه چیست؟

علت رشد دندان های اضافه می تواند شامل موارد:

شکاف لب و کام

یکی از بدترین ناهنجاری های دندان و فک که افراد ممکن است با آن روبه رو شوند، شکاف لب و کام (لب شکری) می باشد. عوامل ژنتیک در اغلب موارد باعث ایجاد این نوع ناهنجاری در افراد می شود. برای درمان شکاف لب و کام با توجه به شدت ناهنجاری، ممکن است نیاز باشد تا درمان های ارتودنسی و جراحی همزمان با هم انجام شود. اگر این نوع ناهنجاری به موقع درمان نشود، می تواند تاثیرات بسیار منفی بر روی دندان افراد از جمله مشکلات رشد دندان های اضافه و شلوغی دندان ها، بگذارد.

سندروم گاردنر

سندروم گاردنر به عنوان یکی از خطرناک ترین مشکلات دندانی، می تواند باعث ایجاد تومورهایی در دهان شود که اگر این مشکل به موقع درمان نشود، احتمال این که این تومورها، سرطانی شوند بسیار زیاد می باشد. عوامل ژنتیکی از جمله مهمترین مواردی هستند که می توانند باعث ایجاد این نوع سندروم در افراد شود. سندروم گاردنر در اغلب موارد می تواند باعث رشد دندان های اضافه در دهان افراد شود.

کلیدوکرانیال دیسپلازی

کلیدوکرانیال دیسپلازی به عنوان یک ناهنجاری فکی می تواند باعث رشد دندان های اضافه و یا رشد دندان های بد شکل در دهان افراد شود.

بیماری فابری

بیماری فابری در مواردی که بدن بیماران نتواند آنزیم های مورد نیاز خود را دریافت کند، می تواند باعث مشکلاتی در بافت های بدن و گاهی اوقات باعث رشد دندان های اضافه در دهان بیماران شود.

سندروم اهلرز دانلوس

این نوع سندروم اغلب عروق و رگ های خونی را در بافت های بدن و حتی لثه افراد درگیر کرده و در برخی موارد می تواند باعث رشد دندان های اضافه در افراد شود.

مشکلات ناشی از دندان اضافه در کودکان

دندان های اضافه برای افراد مشکلات متفاوتی را ایجاد می کنند، اما به طور کلی می توان گفت این نوع ناهنجاری دندانی در اغلب موارد می تواند باعث ایجاد مشکلاتی بسیار جدی در بهداشت دهان و دندان افراد شود. یکی از شایع‌ ترین مشکلاتی که دندان‌ های اضافی ایجاد می‌کنند، شلوغی بیش از حد دندان ‌ها است که می ‌تواند منجر به نامرتبی یا کج شدن دندان‌ ها شود. وجود دندان های اضافه در دهان می تواند علاوه بر ایجاد ظاهر بد در صورت افراد باعث ایجاد مشکلاتی در صحبت کردن، جویدن و مسواک زدن برای افراد شده و خطر ابتلا به حفره و بیماری لثه را افزایش دهد.

مشکلات ناشی از دندان اضافه در کودکان

در موارد شدید، ازدحام بیش از حد دندان ها می تواند باعث تاخیر در رویش دندان های مجاور و ایجاد شلوغی دندان های دائمی در افراد شود. سایر مشکلات ناشی از رشد دندان های اضافه در دهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شلوغی و نامرتبی دندان ها
  • مشکلات گفتاری
  • تشکیل کیست، آبسه ها، حفره ها و عفونت ها
  • تاخیر در رویش دندان های اطراف
  • جابجایی دندان ها
  • تحلیل ریشه دندان های اطراف
  • ناهماهنگی دندان ها (مال اکلوژن) یا مشکلات بایت
  • ایجاد دیاستما یا فاصله بین دو دندان جلویی
  • گشاد شدن دندان های اطراف، جایی که ریشه یا تاج دندان دارای خمیدگی غیر طبیعی است

چگونه می توان وجود دندان های اضافه را در دهان تشخیص داد؟

گاهی اوقات دندان های اضافی به راحتی قابل تشخیص هستند، اما در برخی موارد برای تشخیص آن نیاز است تا حتما به کلینیک دندانپزشکی ارتودنسی تهران مراجعه کنید. با توجه به این که موارد ژنتیکی اغلب باعث ایجاد این نوع عارضه در افراد می شود و در برخی موارد نیز به راحتی قابل مشاهده نیستند، بهتر است فرزند خود را در سن 7 سالگی نزد بهترین پزشک ارتودنسی در تهران ببرید و از سلامت دهان و دندان کودک خود مطمئن شوید.

رایج ترین نوع دندان اضافی مزیودنس ( یک دندان اضافی است که بین دو دندان جلویی بالایی قرار دارد)، می باشد. غیر طبیعی بودن رشد و ظاهر دندان های اصلی می تواند نشان دهنده وجود دندان های اضافه در دهان افراد باشد.

چگونه می توان وجود دندان های اضافه را در دهان تشخیص داد

بررسی انواع روش های درمانی دندان های اضافه

1-کشیدن دندان

با توجه به محل قرار گیری دندان های اضافه در دهان بیماران، ممکن است بیمارام نیاز به کشیدن دندان های اضافه داشته باشند. اگر دندان های عقبی خود را از دست داده اید، می توانید با روش های درمانی دندانپزشکی، دندان های اضافه را جایگزین دندان های از دست رفته خود کنید.

2-ارتودنسی

یکی از کم خطرترین روش های درمانی برای اصلاح این نوع ناهنجاری ارتودنسی می باشد. متخصص ارتودنسی دانشگاه تهران پس از مشاهده عکس رادیوگرافی از دندان های شما و معاینه کاملا تخصصی وضعیت دندان و فک، تصمیم می گیرد تا برای درمان دندان های اضافه از چه تکنیک ارتودنسی استفاده کند.

بریس های ارتودنسی که بر روی هر یک از دندان ها نصب می شوند، می توانند باعث حرکت دندان ها شده و از این طریق شلوغی دندان ها را درمان کنند. برای این که بتوانید از روش درمانی ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری رشد دندان های اضافه استفاده کنید، باید سلامت لثه و ریشه دندان ها توسط دندانپزشک، تایید شود.

چند نکته برای درمان دندان های اضافه

  • دندان های اضافه مخروطی شکل معمولا به راحتی کشیده می شوند.
  • اگر یک دندان اضافه هنوز در استخوان باشد اما در مسیر رویش یک دندان طبیعی بالغ باشد، ممکن است بیماران نیاز به جراحی داشته باشند.
  • یک اسکن سه بعدی برای بررسی موقعیت دندان اضافه می تواند به دندانپزشک شما برای انتخاب بهترین روش درمانی، کمک کند.
  • اگر وجود یک دندان اضافه موقعیت دندان های دیگر در دهان را مختل کرده باشد، ممکن است نیاز به درمان ارتودنسی باشد.

درمان دندان های اضافه را در تمامی رده های سنی، جدی بگیرید

همان طور که در این مقاله عنوان کردیم علت رشد دندان های اضافه با توجه به وضعیت دندان و فک هر یک از افراد متفاوت می باشد. کشیدن دندان و ارتودنسی از جمله رایج ترین روش های درمانی برای اصلاح این نوع ناهنجاری می باشد. در مواردی که درمان دندان های اضافه به موقع انجام نشود، این امر می تواند باعث وارد شدن فشار بیش از اندازه به سایر دندان ها، مشکلاتی در رشد طبیعی دندان های دائمی، کیست و سایر مشکلاتی دیگر برای بیماران شود. در هر رده سنی که هستید به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم درمان دندان های اضافه و یا نهفته را برای جلوگیری از ایجاد مشکلات پیچیده در فک و دندان های خود، جدی بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *