استفاده از دهانشویه در ارتودنسی

اهمیت استفاده از دهانشویه در طول ارتودنسی و نحوه مصرف صحیح آن

مقدمه

اگر از براکت، بند و سیم های ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری های دندان و فک خود استفاده می کنید، شاید برای شما این سوال پیش آید که در طول درمان ارتودنسی چگونه می توان بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کرد؟ رعایت بهداشت دهان و دندان در کنار استفاده مداوم و منظم از مسواک، نخ دندان و دهانشویه می تواند از ایجاد عفونت در دهان جلوگیری کرده و خطر پوسیدگی دندان های شما را به شدت کاهش دهد. توجه کنید که دهانشویه به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین استفاده از مسواک و یا نخ دندان شود، بلکه هر یک از این موارد به تنهایی می توانند بخشی از سطح دندان ها را تمیز کنند. فضاهای بین دندانی و همچنین ناحیه های اطراف براکت های ارتودنسی را می توان به وسیله دهانشویه های مخصوص ارتودنسی به راحتی تمیز کرد. در ادامه این محتوا ما قصد داریم در ارتباط با دلایل استفاده از دهانشویه در ارتودنسی، نحوه مصرف صحیح آن، معرفی بهترین مدل های دهانشویه مخصوص ارتودنسی به صورت مفصل توضیح دهیم.

دهانشویه مخصوص ارتودنسی و نقش آن در بهداشت دندان

از آن جایی که براکت و سیم های ارتودنسی، محل مناسبی برای تجمع پلاک و باکتری ها در سطح دندان می باشند، نحوه صحیح تمیز کردن دندان ها برای بهداشت دندان ها بسیار مهم است. مسواک زدن دوبار در روز و همچنین استفاده از نخ دندان به عنوان مهمترین بخش روتین مراقبت های بهداشتی دهان شما در طول درمان ارتودنسی باید توسط تمامی افراد انجام شود.

درکنار استفاده از نخ دندان و مسواک برای جلوگیری از ایجاد عفونت و پوسیدگی در دندان های خود، به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما از دهانشویه های مخصوص ارتودنسی نیز استفاده کنید. دهانشویه های موجود در بازار به شکل مایع هستند، این امر باعث می شود تا بتوانند به تمام قسمت های دندان ارتودنسی شده نفوذ کرده و پلاک های غذا را از سطح دندان ها و اطراف براکت و سیم های ارتودنسی به طور کامل پاک کنند.

دهانشویه مخصوص ارتودنسی و نقش آن در بهداشت دندان

با توجه به نوع ترکیباتی که در دهانشویه های مخصوص ارتودنسی وجود دارد، آن ها می توانند علاوه بر تمیز نگه داشتن دندان ها، از ایجاد لکه و یا تغییر دندان های ارتودنسی شده نیز جلوگیری کند. استفاده منظم از دهانشویه در ارتودنسی، به دلیل حذف باکتری های موجود در دهان، می تواند با بوی بد دهان شما مبارزه کند. بیماران مبتلا به التهاب لثه یا سایر مشکلات دندانی باید برای درمان با دندانپزشک مشورت کنند، زیرا ممکن است دهانشویه به تنهایی کافی نباشد.

آیا استفاده از د­هانشویه در طول ارتودنسی بی خطر است؟

استفاده از دهانشویه در طول ارتودنسی یک روش مؤثر برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌هاست. اما باید توجه داشت که انتخاب دهانشویه مناسب و صحیح در این مسیر بسیار حائز اهمیت است. به طور کلی می توان گفت ترکیبات موجود در دهانشویه های مخصوص ارتودنسی به براکت و سیم های ارتودنسی آسیبی وارد نمی کند.

دهانشویه‌ های حاوی الکل ممکن است باعث خشکی دهان و لثه شوند، این امر می‌ تواند مشکلات احتمالی برای افرادی ایجاد کند. قبل از انتخاب دهانشویه، با متخصص ارتودنسی و زیبایی تهران مشورت کنید تا مطمئن شوید که محصول انتخابی با وضعیت ارتودنسی شما سازگاری داشته باشد.

معرفی انواع دهانشویه ارتودنسی

انواع ارتودنسی در بازار موجود می باشد که نوع ترکیبات به کار رفته در هر یک از آن ها نیز متفاوت می  باشد. بسیار مهم است بتوانید بهترین نوع دهانشویه را برای استفاده در دندان های ارتودنسی شده خود انتخاب کنید. در زمان خرید دهانشویه مخصوص ارتودنسی در قدم اول نوع ترکیبات به کار رفته در آن را بررسی کنید. اگر در زمینه انتخاب بهترین نوع دهانشویه هیچ اطلاعاتی ندارید، می توانید در این زمینه با فردی متخصص مشورت کنید. برخی از درمانگاه ارتودنسی تهران برای راحتی بیماران خود  اقدام به فروش مسواک و دهانشویه های مخصوص ارتودنسی می کنند.

معرفی انواع دهانشویه ارتودنسی

در ادامه انواع دهانشویه ارتودنسی را معرفی می کنیم:

دهانشویه آنتی باکتریال

این نوع دهانشویه‌ معمولا حاوی مواد ضد باکتریال است که به کنترل رشد و تکثیر باکتری‌ ها در دهان کمک می‌ کند. دهانشویه‌ های آنتی باکتریال علاوه بر مهار باکتری‌ ها، به کنترل بوی بد دهان نیز کمک می کند. بسیاری از آنتی باکتریال‌ ها حاوی عناصری هستند که بوی بد دهان را مهار می‌ کنند.

دهانشویه فلوراید دار

دهانشویه هایی که حاوی فلوراید باشند برای دندان های ارتودنسی شما مناسب هستند، فلوراید برای سلامت دندان ها و لثه ها مفید است.

فلوراید یک ماده معدنی است که با تقویت مینای محافظ دندان به پیشگیری از پوسیدگی و معکوس کردن مراحل اولیه بیماری لثه کمک می کند. هنگامی که مینای دندان را تقویت می کنید، می توانید از دندان های خود در برابر باکتری ها و پلاک های مضر به دندان های خود نیز محافظت کنید.

دهانشویه فلوراید دار

دهانشویه رفع بوی بد دهان

برخی از دهانشویه های موجود در بازار می توانند با بوی بد دهان بیماران مبارزه کرده و  آن ها را از بین ببرند. توجه به این نکته الزامی می باشد که استفاده از دهانشویه تنها می تواند به صورت موقت بوی بد دهان شما را از بین ببرد، برای از بردن این مشکل به صورت دائم حتما به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. در برخی موارد به دلیل پوسیدگی هایی که در دندان های خود دارید و یا وجود عفونت هایی در دهان، این مشکل برای افراد به وجود می آید.

نحوه استفاده از دهانشویه ارتودنسی

استفاده از دهانشویه در ارتودنسی کاملا آسان است و شما می توانید قبل از نخ دندان و یا مسواک از دهانشویه های مخصوص ارتودنسی برای دندان های خود استفاده کنید.

برای این که بتوانید پروسه درمان ارتودنسی خود را بدون مشکل طی کنید، به شما عزیزان توصیه می کنیم از دهانشویه ارتودنسی حتما پس از هر وعده غذا در جهت حدف پلاک ها، استفاده کنید.

مقدار کافی از دهانشویه را در داخل دهان ریخته و به مدت چند ثانیه به طور کامل در تمامی فضای دندان های خود بچرخانید و آن را غرغر کنید. با توجه به نوع ترکیبات به کار رفته در دهانشویه، به هیچ عنوان نباید آن را قورت دهید.

مزایای استفاده از دهانشویه ارتودنسی

استفاده از دهانشویه‌ های مخصوص ارتودنسی یک نقش بسیار مهم در حفظ بهداشت دهان و دندان‌ ها شما ایفا می ‌کند. این دهانشویه‌ ها به طور خاص برای افرادی که از بریس‌ ها و ابزارهای ارتودنسی استفاده می‌ کنند، طراحی شده‌ اند و ویژگی‌ های خاصی دارند که در مراقبت از دندان‌ ها و ایمنی ارتودنسی کمک می‌ کنند.

مزایای استفاده از دهانشویه ارتودنسی

از جمله مهمترین مزایای استفاده از دهانشویه در ارتودنسی شامل مو ارد:

تمیزکردن عمیق دندان ها

دهانشویه‌ های مخصوص ارتودنسی به دلیل حاوی مواد ضد باکتری و ضد التهاب، می توانند سطح عمیق تری را نسبت به مسواک تمیز کنند. این امر به کنترل رشد باکتری‌ ها و پیشگیری از ایجاد التهابات لثه کمک می‌ کند.

کاهش حساسیت

بریس‌ ها و ابزارهای ارتودنسی ممکن است در ابتدای استفاده باعث حساسیت دندانی شوند. دهانشویه‌ های مخصوص ارتودنسی از این حساسیت ها کاسته و از ایجاد مشکلات در دندان های ارتودنسی شده جلوگیری می کند.

حذف کلرها و باکتری‌ ها

دهانشویه‌ های مخصوص ارتودنسی معمولا حاوی مواد ضدباکتری هستند که به کاهش رشد باکتری‌ ها و کلرهای موجود در دهان کمک می‌ کند. این مواد به ترمیم و پایداری بهتر در دهان منجر می‌ شوند.

جلوگیری از خشکی دهان

بسیاری از دهانشویه‌ های مخصوص ارتودنسی بدون الکل طراحی شده‌ اند تا از خشک شدن دهان و لثه جلوگیری کنند. خشکی دهان ممکن است باعث تحریک بیشتر لثه و ایجاد مشکلات ارتودنسی شود.

حذف کامل پلاک های غذا

بریس‌ ها و ابزارهای ارتودنسی ممکن است به سرعت رسوبات غذایی را جذب کنند و باعث ایجاد لکه‌ ها و رنگ‌ های زرد بر روی دندان‌ ها شوند. دهانشویه‌ های مخصوص ارتودنسی با تمیز کردن عمیق این رسوبات، از ظاهر نامطلوب دندان‌ ها جلوگیری می‌ کنند.

تغییر طعم دهان

برخی دهانشویه‌ ها علاوه بر تمیزکاری، بر طعم دهان نیز تاثیر مثبت می گذارند، این امر ممکن است به شما احساس تازگی می دهد و باعث از بین بردن بوی بد دهان می شود. با این حال، افراد مبتلا به بوی بد دهان (هالیتوزیس) باید با دندانپزشک خود مراجعه کنند، زیرا دهانشویه فقط مشکل را به طور موقت پنهان می کند.

استفاده منظم و صحیح از دهانشویه‌ های مخصوص ارتودنسی به همراه شستشوی دهان و مسواک زنی دقیق، به حفظ بهداشت دهان و دندان‌های شما کمک می‌ کند.

آیا از دهانشویه می توان برای تمیز کردن بریس های متحرک استفاده کرد؟

با وجود این که استفاده از دهانشویه برای دندان های ارتودنسی شده با بریس های ثابت بسیار مفید می باشد، استفاده از آن ها برای پلاک های متحرک توصیه نمی شود. دهانشویه ها با توجه به نوع ترکیباتی که دارند، می توانند باعث تغییر رنگ بریس های متحرک شود.

بهترین دکتر متخصص ارتودنسی در تهران پس از بررسی وضعیت دندان ها شما بهترین روش درمانی را انتخاب کرده و نکات مراقبتی که شما نیاز دارید تا قبل و پس از اتمام درمان ارتودنسی آن را رعایت کنید، برای شما بیان می کند. برای این که بتوانید درمان ارتودنسی خود را بدون مشکل انجام دهید، به شما عزیزان توصیه می کنیم برای دریافت خدمات ارتودنسی حتما برترین متخصص ارتودنسی در تهران را انتخاب کنید.

توصیه دکتر میرهاشمی در استفاده از دهانشویه در طول درمان ارتودنسی

در پروسه درمانی ارتودنسی، بسیار مهم است نکات مراقبتی که توسط دندانپزشک برای شما عنوان می شود را به صورت کامل رعایت کنید. استفاده مداوم از نخ دندان، مسواک و دهانشویه می تواند از ایجاد مشکلات در دندان ها در طول درمان ارتودنسی به شدت جلوگیری کند. با وجود مزایای بیشماری که استفاده از دهانشویه در ارتودنسی برای افراد دارد، در مواردی که نتوانید بهترین برند دهانشویه را خریداری و استفاده کنید، نمی توانید از تمامی مزایای آن استفاده کنید. برای استفاده از دهانشویه در ارتودنسی حتما به نوع ترکیباتی که در آن ها به کار رفته توجه کنید. به شما توصیه می کنیم به هیچ عنوان از دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند برای دندان های ارتودنسی شده خود استفاده نکنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *