استفاده از موم ارتودنسی

استفاده از وکس یا موم ارتودنسی برای کمک به روند درمانی

مقدمه

موم یا وکس های ارتودنسی یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که در طول درمان ارتودنسی برای کاهش ایجاد آسیب های دهانی توسط افراد استفاده می شوند. استفاده از این نوع ابزار علاوه بر این که می تواند احتمال ایجاد حساسیت را برای افراد در طول ارتودنسی کاهش دهد، از شکسته شدن و وارد شدن آسیب به براکت های ارتودنسی نیز تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند. سوال بسیار مهمی که در این زمینه مطرح می شود این است که آیا استفاده از موم ارتودنسی عوارضی دارد؟ در صورت قورت دادن وکس های ارتودنسی آیا مشکلاتی برای افراد ایجاد می شود؟ تمامی افراد در طول درمان ارتودنسی خود باید از موم های ارتودنسی استفاده کنند؟ چگونه می توان وکس های ارتودنسی را بر روی سطح براکت ها، نصب کرد؟ اگر درباره هر یک از این پرسش ها اطلاعاتی ندارید، ما به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

منظور از موم ارتودنسی چیست؟

اغلب افراد در طول درمان ارتودنسی ممکن است با مشکلاتی از جمله آسیب های دهانی، مشکلاتی در صحبت کردن و غذا خوردن و غیره روبه رو شوند. یکی از بهترین راه حل ها برای کاهش حساسیت های دندانی در مدت زمان استفاده از ابزارهای ارتودنسی، استفاده از موم ارتودنسی می باشد.

موم یا وکس ارتودنسی یک ماده نرم و قابل انعطاف است که برای محافظت از بافت ‌های دهانی در زمان استفاده از ابزارهای ارتودنسی، به ویژه براکت ‌ها و سیم ‌های ارتودنسی، استفاده می ‌شوند. این موم‌ ها به طور معمول شفاف یا رنگی هستند که می توانند متناسب با سلیقه افراد انتخاب و استفاده شوند. وکس های ارتودنسی اغلب از موم های طبیعی ساخته شده اند، این امر باعث می شود تا در صورت استفاده از آن ها، آسیبی به افراد وارد نکنند.

منظور از موم ارتودنسی چیست؟

به طور کلی می توان گفت موم و یا وکس های ارتودنسی می توانند مانند یک لایه محافظ بین براکت و سیم های ارتودنسی با بافت های نرم دهانی عمل کنند. با وجود مزایای بیشماری که استفاده از وکس های ارتودنسی برای افراد دارند، اما در صورتی که به درستی بر روی براکت ها نصب نشوند، ممکن است باعث شکسته شدن و یا جدا شدن بریس های ارتودنسی از سطح دندان شوند. اگر قصد استفاده از موم های ارتودنسی برای دندان های خود را دارید، حتما درباره نصب اصولی آن سوالات خود را از بهترین دکتر متخصص ارتودنسی در تهران بپرسید.

مهمترین مزایای استفاده از وکس ارتودنسی

موم‌ ها به عنوان یک لایه نرم و محافظ در برابر لبه‌ های تیز براکت‌ ها و سیم ‌های ارتودنسی عمل می ‌کنند تا از آسیب به لثه، لب و بافت‌ های دهانی جلوگیری کنند. ممکن است برخی از بیماران در روزهای اولیه استفاده از ابزارهای ارتودنسی، دچار حساسیت شده و کمی احساس درد کنند. موم یا وکس به عنوان یک لایه نرم و محافظ می ‌تواند این تحریکات را کاهش دهند.

مهمترین مزایای استفاده از وکس ارتودنسی

استفاده از موم می‌ تواند باعث افزایش راحتی بیمار در طول زمان استفاده از ابزارهای ارتودنسی شوند، زیرا باعث کاهش تماس مستقیم بین لبه ‌های براکت و بافت‌ های دهانی می‌ شوند. بیماران می توانند با کمک موم بخشی از براکت و سیم های ارتودنسی را پوشش دهند، این امر باعث می شود تا ذرات غذا در  فضای میان براکت های ارتودنسی قرار نگیرند. استفاده از موم یا وکس ارتودنسی باید توسط متخصص ارتودنسی و زیبایی تهران مشخص شود، استفاده از آن ها را به صورت خودسرانه به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم. پس از گذشت مدت زمانی از استفاده موم ارتودنسی، در مواردی که به براکت و سیم های ارتودنسی عادت کرده اید، می توانید دیگر از آن ها استفاده نکنید.

چگونه می توان از موم ارتودنسی استفاده کرد؟

با توجه به انعطاف پذیری بسیار بالایی که وکس های ارتودنسی دارند، استفاده از این نوع ابزارها بسیار آسان می باشد. شما عزیزان تنها کافی است مقداری از موم ارتودنسی را برداشته و پس از گرم کردن آن با انگشتان دست خود، بر روی ناحیه های تیز براکت ها و سیم های ارتودنسی قرار دهید. نکات بسیار مهمی که در زمان نصب موم ارتودنسی باید به آن توجه کنید شامل موارد:

  • قبل از هر اقدامی، دست‌ ها را با آب و صابون بشویید تا کثیفی و باکتری‌ ها را از سطح آن ها پاک کنید.
  • قبل استفاده از موم، مطمئن شوید که بافت ‌های دهانی خشک و تمیز هستند، می ‌توانید از سیم دندانی یا دستمال نرمی استفاده کنید تا آن ها را خشک کنید.
  • موم را با استفاده از ابزاری مانند چاقوی دندانه ‌دار یا قیچی کوچک برش دهید تا اندازه‌ ای مناسب برای پوشش براکت ‌ها یا سیم‌ ها بدست آورید.
  • بهتر است موم را پس از هر وعده غذایی تمیز کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

چگونه می توان از موم ارتودنسی استفاده کرد؟

آیا استفاده از موم ارتودنسی، عوارضی دارد؟

برخی افراد ممکن است به مواد موم حساسیت داشته باشند و واکنش‌ های آلرژیک نشان دهند. در صورت ظهور علائم حساسیت مانند خارش، قرمزی یا تورم، بهتر است از وکس های ارتودنسی دیگر استفاده نکنید. هرچند موم می ‌تواند احتمال ایجاد آسیب های دهانی را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند، با این وجود در برخی موارد نمی توانند حفاظت کاملی را ایجاد کنند.

موم با گذشت زمان، به دلیل فعالیت‌ های روزانه مثل خوردن و شستشوی دهان، ممکن است انعطاف پذیری خود را از دست دهند و نیاز به تعویض داشته باشند. استفاده نادرست از موم ممکن است به براکت ‌ها و سیم‌ های ارتودنسی آسیب برساند، بنابراین باید با دقت و راهنمایی دندانپزشک ارتودنسی تهران اقدام به نصب آن ها کنید.

به شما عزیزان توصیه می کنیم برای کاهش آسیب های ناشی از استفاده از موم های ارتودنسی، بعد از هر وعده غذایی حتما آن ها را از دهان خود خارج کرده و در صورت لزوم وکس ها را تعویض کنید. اگر پس از استفاده وکس های ارتودنسی بازهم زخم هایی در بافت نرم دهانی شما به وجود آمده است، به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما در اسرع وقت به متخصص ارتودنسی شمال تهران مراجعه کرده و این مشکل را با دندانپزشک متخصص در میان بگذارید.

در صورت بلعیده شدن موم ارتودنسی، مشکلی برای افراد به وجود می آید؟

بلعیده شدن موم ارتودنسی اغلب مشکلاتی را برای افراد ایجاد نمی کنند. در اغلب موارد در صورت قورت دادن براکت و موم های ارتودنسی، این ابزارها به طور طبیعی می توانند از بدن دفع شوند.

در صورت بلعیده شدن موم ارتودنسی، مشکلی برای افراد به وجود می آید؟

موم ارتودنسی به‌ طور کلی از مواد معمولا غیرسمی تشکیل شده است و اگر در مقدار کم بلعیده شوند، احتمالا هیچ مشکل جدی ‌ای ایجاد نخواهند کرد. اگر علائمی مانند درد یا تورم در قسمت‌ های گلو، مشکل در تنفس، یا هر علامت ناشی از حاضر شدن موم در مسیر گوارشی دارید، به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما این موضوع را با فردی متخصص در میان بگذارید.

آیا استفاده از موم و وکس ارتودنسی برای تمامی بیماران الزامی است؟

استفاده از موم یا وکس ارتودنسی برای تمامی بیماران ارتودنسی الزامی نیست و بستگی به نیازها و شرایط هر بیمار دارد. از وکس های های ارتودنسی معمولا به عنوان یک ابزار اضافی برای راحتی بیشتر بیماران با دستگاه‌ های ارتودنسی استفاده می ‌شوند.

وکس های ارتودنسی می ‌توانند در کاهش احتمال تراکم (تداخل و فشار بین براکت‌ ها و بافت های نرم دهانی) کمک کنند. در برخی موارد، برخورد براکت‌ ها با بافت ‌های دهانی می‌ تواند تحریکاتی را ایجاد کند؛ استفاده از موم یا وکس می ‌تواند این تحریکات را کاهش دهد.

مهم است که قبل از استفاده از هر گونه محصول اضافی مانند موم یا وکس، با ارتودنتیست یا پزشک معالج خود مشورت کنید. همچنین به راهنمایی ‌ها و توصیه ‌های ارائه شده توسط دندانپزشک خود حتما توجه کرده و تمامی موارد بهداشتی را در طول درمان ارتودنسی خود رعایت کنید.

آیا می توان دوباره از موم های مصرفی خود، استفاده کرد؟

یکی از سوالات رایج بسیاری از بیمارانی که از موم برای کاهش دردهای ارتودنسی خود استفاده می کنند، ممکن است پیش آید این موضوع می باشد که آیا می توانند دوباره از موم های مصرفی خود استفاده کنند؟ در جواب این پرسش می توان گفت پس از هر وعده غذایی، پلاک ها در میان مواد موم قرار می گیرند، در چنین شرایطی شما عزیزان نمی توانید به راحتی آن ها را تمیز کنید. از طرف دیگر احتمال خرد شدن موم های ارتودنسی پس از گذشت مدت زمانی از نصب بر روی بریس های ارتودنسی وجود دارد.

از آن جایی که قیمت های موم ارتودنسی بسیار ارزان است، به شما عزیزان توصیه می کنیم دوباره از موم های مصرفی خود استفاده نکنید.

توصیه دکتر میرهاشمی درباره استفاده از موم ارتودنسی

برای صاف کردن دندان ها و اصلاح ناهانجاری های فک و دندان نیاز است تا براکت و سیم های ارتودنسی بر روی دندان ها نصب شوند. استفاده از این نوع ابزارها با توجه به نوع متریال و شکل ظاهری که دارند، ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشند. موم یا وکس های ارتودنسی می تواند در چنین شرایطی به بیماران کمک کنند تا از آسیب های احتمالی ایجاد شده به بافت های نرم دهانی خود در صورت استفاده از براکت های ارتودنسی را کاهش دهند.

استفاده از این نوع ابزارها می تواند درد را کاهش دهند و به شما کمک کنند تا بتوانید طول دوره درمان ارتودنسی خود را بدون مشکل طی کنید. در زمان نصب موم ارتودنسی حتما به نکاتی که توسط دندانپزشک برای شما عنوان می شود، عمل کنید. نصب غیر اصولی و ایجاد فشار بیش از اندازه به موم یا وکس بر روی براکت های ارتودنسی، می تواند باعث شکسته شدن بریس های ارتودنسی شده و طول درمان شما را بیشتر کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *