ارتودنسی دندان چقدر طول می کشد؟

مقدمه

یکی از سوالات مهمی که افراد در هنگام انتخاب روش درمانی ارتودنسی برای اصلاح دندان های خود با آن روبه می شوند، این است که ارتودنسی دندان چقدر طول می کشد؟ آیا می توان طول دوره درمان ارتودنسی را کوتاه تر کرد؟ چه عواملی بر بازه زمانی ارتودنسی دندان، تاثیر می گذارد؟ عواملی از جمله سن بیمار، شدت ناهنجاری دندان و فک آن ها، رعایت موارد بهداشتی، مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی، انتخاب نوع روش درمانی، میزان تخصص دندانپزشک و سایر موارد دیگر می تواند در مدت زمان ارتودنسی تاثیرگذار باشد. به طور کلی می توان گفت بازه زمانی ارتودنسی بین 6 الی 24 ماه متغیر می باشد، این مدت زمان برای برخی از افراد می تواند کمتر یا بیشتر باشد. ما در این محتوا قصد داریم در ارتباط با عوامل تاثیرگذار در طول مدت درمان ارتودنسی و راهکارهایی برای کاهش آن به صورت مفصل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول می کشد؟

جلسه اول ارتودنسی معمولا یک جلسه مشاوره و بررسی دندان ها است که ممکن است متغیر باشد. در این جلسه، ارتودنتیست شما به شناخت دقیق ‌تری از وضعیت دندان‌ ها، فک‌ و دهان شما می‌ پردازد و طرح درمان ارتودنسی شما را انتخاب می کند. زمان این جلسه معمولا بین 30 دقیقه تا یک ساعت متغیر است.

جلسه اول ارتودنسی یک فرصت عالی برای شما است تا با ارتودنتیست خود آشنا شوید، برنامه درمانی خود را تطبیق دهید، و به اطلاعات لازم برای اتخاذ تصمیمات درست برسید.

انجام ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

چه عواملی بر مدت زمان ارتودنسی تاثیرگذار است؟

سن بیمار

سن بیمار و وضعیت فک هر فرد، مدت زمان ارتودنسی و طول درمان را مشخص می کند. ارتودنسی زودهنگام در سنین کودکی باعث می شود تا بازه زمان ارتودنسی در سنین بزرگسالی کاهش یابد.

کودکان و نوجوانان به درمان ارتودنسی نسبت به بزرگسالان بهتر جواب می دهند. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم برای فرزند خود از سن 7 سالگی در جهت بررسی وضعیت اسکلت دهان، به مطب متخصص ارتودنسی تهران مراجعه کنید.

چه عواملی بر مدت زمان ارتودنسی تاثیرگذار است؟

انتخاب نوع درمان ارتودنسی

یکی از رایج ترین گزینه های درمانی برای اصلاح دندان ها، استفاده از بریس های ثابت و متحرک می باشد. با توجه به این که در روش درمانی ارتودنسی ثابت، نیاز است تا براکت ها و سیم های ارتودنسی بر سطح دندان چسبانده شوند و در هربار ویزیت میزان فشار اعمال شده بر سطح دندان ها تغییر کند، از این جهت می توان گفت طول دوره درمانی ارتودنسی ثابت نسبت به ارتودنسی متحرک بیشتر است. اگر شدت ناهنجاری دندان و فک شما پیچیده باشد، برای اصلاح آن ها نیاز دارید تا از روش درمانی ارتودنسی ثابت استفاده کنید. پس از مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی شمال تهران و پس از بررسی کاملا تخصصی دندان های شما، نوع روش درمانی برای انتخاب می شود.

شدت ناهنجاری فک و دندان ها

این عامل یکی از مهم ترین مواردی است که در بازه زمانی درمان ارتودنسی بسیار تاثیرگذار است. ارتودنسی، چه با بریس و چه با الاینر، می تواند مشکلات مال اکلوژن، مانند اپن بایت، کراس بایت یا اوربایت، و مشکلات ناهنجاری دندان مانند کجی دندان، شلوغی یا شکاف دندان را اصلاح کند. هر چقدر شدت ناهنجاری فک و دندان های شما پیچیده تر باشد، به طبع طول درمان ارتودنسی نیز افزایش می یابد.

شدت ناهنجاری فک و دندان ها

میزان همکاری بیمار و رعایت نکات بهداشتی

هرچقدر تخصص دندانپزشک بالا باشد و از بهترین نوع روش درمانی برای اصلاح دندان ها استفاده شود، اما بیمار همکاری لازم با دندانپزشک خود نداشته باشد، اصلاح دندان ها با موفقیت انجام نمی شود. در طول درمان ارتودنسی حتما از نخ دندان و مسواک به شکل صحیح برای دندان های خود استفاده کنید. با کمک دهانشویه های مخصوص ارتودنسی نیز می توانید از ایجاد پوسیدگی و عفونت در دندان های خود جلوگیری کرده و از این طریق پروسه درمانی خود را کوتاه تر کنید.

مراجعه منظم به مطب دکتر

اگر از ارتودنسی ثابت برای دندان های خود استفاده می کنید، نیاز دارید تا در مدت زمان مشخص به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید. در هربار ویزیت بسته به حرکت دندان ها، میزان فشار و نیروی اعمالی به سطح دندان ها توسط براکت و سیم های ارتودنسی تغییر می کند. در مواردی که براکت و کش های ارتودنسی شل شده و یا از دهان خارج شوند، نیاز است تا دندانپزشک براکت های جدیدی را جایگزین براکت های قدیمی شما کند، این امر می تواند طول دوره درمانی شما را افزایش دهد.

مراجعه منظم به مطب دکتر

میزان تخصص دندانپزشک

یکی از مهمترین عواملی که مدت زمان ارتودنسی بسیار تاثیرگذار است، میزان تخصص دندانپزشک می باشد. تجربه و مهارت دندانپزشک یکی از فاکتورهای تاثیرگذار برای دست یابی به دندان های صاف و یکدست در بازه زمانی کوتاه می باشد.

آیا طول دوره درمان ارتودنسی در بزرگسالان و کودکان یکسان است؟

یکی از سوالات رایجی که توسط بسیاری از افراد در طول درمان ارتودنسی ممکن است پیش آید، این است که آیا طول دوره درمان ارتودنسی برای تمامی افراد یکسان است؟ در پاسخ به این پرسش می توان گفت بازه زمانی ارتودنسی برای  بزرگسالان و کودکان یکسان نیست. بسته به نوع روش درمانی که برای اصلاح دندان های هر فرد انتخاب می شود و همچنین شدت ناهنجاری های دندان و فک آن ها، بازه زمانی ارتودنسی نیز تغییر خواهد کرد. با توجه به تشخیص دکتر متخصص ارتودنسی تهران بازه زمانی دقیق استفاده از براکت و سیم های ارتودنسی، مشخص می شود.

آیا طول دوره درمان ارتودنسی در بزرگسالان و کودکان یکسان است

کاهش طول دوره درمان ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

با توجه به شدت ناهنجاری در دندان و فک هر فرد، بازه زمانی ارتودنسی نیز تغییر خواهد کرد. به طور کلی می توان گفت مدت زمان درمان ارتودنسی بین 6 الی 24 ماه بسته به نوع روش درمانی که برای اصلاح دندان های شما انتخاب می شود، متغییر است. در برخی موارد برای اصلاح دندان های خود شما نیاز دارید تا از سایر درمان های دیگر در کنار درمان ارتودنسی برای دندان های خود استفاده کنید، این امر طول درمان ارتودنسی را افزایش می دهد. دکتر میرهاشمی به عنوان بهترین ارتودنتیست تهران مفتخر است به مراجعه کننده های عزیز خود کمک کند تا با کاهش طول درمان ارتودنسی، دندان های خود را اصلاح کنند. برای دریافت مشاوره رایگان و معاینه تخصصی دندان های خود، قبل از انتخاب نوع طرح درمانی خود، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *