خشکی دهان و لب در طی ارتودنسی

درمان خشکی دهان و لب در طی ارتودنسی از شایعه تا واقعیت

مقدمه

خشکی دهان و لب در طی ارتودنسی یکی از مشکلات رایجی است که اغلب بیماران ممکن است با آن روبه رو شوند. امکان ایجاد خشکی دهان در طول ارتودنسی با توجه به شرایط بدنی هر فرد از جمله کاهش آب بدن، متفاوت می باشد. با این وجود می توان گفت زمانی که به دستورالعمل های دندانپزشک متخصص ارتودنسی تهران در طول درمان خود توجه کنید، می توانید از ایجاد بسیاری از مشکلات دندانی در طول ارتودنسی از جمله خشکی دهان و دندان، تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید. اگر شما عزیزان نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که در طول درمان ارتودنسی خود با خشکی دهان، کاهش بزاق دهان، تشنگی شدید و مشکلاتی در زمان استفاده از هر نوع مواد غذایی با آن روبه رو شدید، به شما عزیزان توصیه می کنیم در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کرده و مشکلات خود را با او در میان بگذارید. در این مقاله ما قصد داریم درباره عواملی که باعث ایجاد خشکی دهان و لب در طی ارتودنسی و راهکارهایی برای جلوگیری آن، توضیح دهیم.

عوامل و علائم مهم خشکی لب و دهان

برای این که محیط دهانی سالمی داشته باشیند، نیاز دارید تا ترشح بزاق در دهان شما به صورت طبیعی و نرمال انجام شود. بزاق دارای ویژگی‌ های ضدباکتریایی و آنتی ‌ویروسی است که به مرطوب نگه داشتن دهان کمک می‌ کند، مواد شیمیایی موجود در بزاق می ‌توانند باکتری‌ ها و ویروس‌ ها را از دهان دور کنند. از طرف دیگر می توان گفت بزاق حاوی مواد معدنی مانند فسفات و کلسیم است که به حفظ مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ ها کمک می‌ کند. عوامل زیادی می توانند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر روی خشکی دهان و لب هر فرد تاثیر بگذارند. با توجه به شکل ظاهری که خشکی دهان و لب دارند، افراد در زمان مواجه شدن با این مشکل می توانند به راحتی آن را تشخیص داده و درمان کنند.

عوامل و علائم مهم خشکی لب و دهان

مصرف برخی از داروها می ‌توانند خشکی لب و دهان را تشدید کنند. به عنوان مثال، داروهای ضداکسیدانی، ضدآلرژی، ضدافسردگی و غیره از جمله داروهایی هستند که مصرف آن ها می تواند باعث خشکی دهان در برخی از افراد شود. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات خشکی دهان و یا ایجاد زخم و حتی عفونت در دهان، حتما به نکات مراقبتی که در طول و پس از درمان ارتودنسی توسط بهترین پزشک ارتودنسی در تهران برای شما عزیزان بیان می شود، به طور کامل عمل کنید. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات دهان و دندانی، باید درباره روند درمانی ارتودنسی اطلاعات خود را قبل از شروع درمان ارتودنسی افزایش دهید، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

آیا پس از نصب براکت های ارتودنسی، دهان شما خشک می شود؟

با توجه به شکل ظاهری که براکت و سیم های ارتودنسی دارند، پس از نصب بر روی دندان ها به طبع فضایی را در دهان شما اشغال می کنند. در روزهای اولیه پس از نصب براکت های ارتودنسی ممکن است با مشکلاتی در هنگام صحبت کردن و یا مصرف هر نوع مواد غذایی روبه رو شویند، با گذشت زمان و پس از گذشت حدود دو هفته اغلب بیماران به آن عادت خواهند کرد. با توجه به شرایط بدنی هر فرد، نوع مشکلاتی که در طول ارتودنسی نیز برای آن ها پیش می آید، متفاوت می باشد. برای مثال ممکن است پس از نصب براکت ها و در زمان تعویض و یا جابجایی براکت ها در طول درمان، برخی از بیماران با مشکل خشکی دهان روبه رو شوند.

آیا پس از نصب براکت های ارتودنسی، دهان شما خشک می شود

با توجه به امکان حساسیت های دهانی برای برخی از افراد پس از نصب براکت های ارتودنسی، ممکن است بیماران نتوانند مواد غذایی مناسب و مقدار آب کافی را بنوشند، همین امر می تواند باعث ایجاد خشکی در دهان و دندان شما شود.

پس از نصب براکت ها، متخصص ارتودنسی دندان تهران برای جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی برای دهان و دندان شما توصیه می کند از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنید. در مواردی که شما عزیزان به این نکته توجه نکنید و از غذاهای خیلی شور استفاده کنید، احتمال ایجاد خشکی در دهان و لب های شما در طول ارتودنسی افزایش می یابد. مصرف دخانیات و سیگار نیز علاوه بر مشکلاتی که می تواند بر روی تغییر رنگ براکت و سطح دندان شود، احتمال خشکی دهان و لب را در طول ارتودنسی به شدت افزایش می دهند.

امکان ایجاد ترک بر روی لب ها در طول درمان ارتودنسی وجود دارد؟

هرچقدر آب بدن کاهش یابد، افراد دچار بیحالی و در برخی موارد حتی مشاهده ترک بر روی لب های خود خواهند بود. در هنگام نصب براکت های ارتودنسی با توجه به این که نیاز است تا بیماران دهان خود را تا مدت زمان مشخصی باز نگه دارند، ممکن است ترک هایی بر روی لب های شما ایجاد شود. این امر کاملا طبیعی می باشد و چند ساعت بعد از نصب براکت های ارتودنسی با مصرف مقدار مناسب آب و نوشیدنی، این مشکل برطرف خواهد شد. در طول درمان ارتودنسی خود نیز در مواردی که آب آشامیدنی را به مقدار کافی مصرف نکنید، به دلیل کاهش آب بدن خود ممکن است لب های شما ترک بردارد.

برخی از افراد به دلیل این که عادت به تنفس از طریق دهان خود دارند، ممکن است با ترک هایی بر روی لب های خود روبه رو شوند. با تغییر رژیم غذایی و همچنین ترک عادت های بد خود می توانید از ایجاد ترک بر روی لب خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید.

امکان ایجاد ترک بر روی لب ها در طول درمان ارتودنسی وجود دارد

چگونه می توان از خشکی دهان و لب در طول ارتودنسی جلوگیری کرد؟

هیدراته نگه داشتن بدن

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از خشکی دهان و لب در طی ارتودنسی، مصرف مقدار آب کافی در طول روز و هیدارته نگه داشتن بدن می باشد. بهتر است از نوشیدن مایعات حاوی قند زیادی برای جلوگیری از ایجاد خشکی در دهان، خودداری کنید.

مصرف مواد غذایی با رطوبت بالا

 رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی با رطوبت بالا می تواند به شما کمک کند تا محیط دهانی خود را همواره مرطوب نگه داریند. مصرف میوه و اسموتی ها را حتما در رژیم غذایی خود در طول ارتودنسی، قرار دهید.

عدم استفاده از الکل

با توجه به این که مصرف الکل می تواند تا حد بسیار زیادی آب بدن را کاهش دهد، بهتر است در طول درمان ارتودنسی خود آن را مصرف نکنید.

عدم استفاده دخانیات

در طول ارتودنسی برای جلوگیری از ایجاد خشکی دهان، مصرف سیگار و قلیان را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

مکیدن قطعات کوچک یخ

شما عزیزان می توانید چند قطعه یخ را در طول روز در دهان خود گذاشته و با مکیدن آن از خشکی دهان و لب خود جلوگیری کنید.

کاهش مصرف کافئین در طول روز

با توجه به نوع ترکیباتی که در نوشیدنی های حاوی کافئین وجود دارد، اگه آن ها را بیش از اندازه استفاده کنید، رنگ براکت و دندان های شما تغییر می کند. از طرف دیگر کافئین با توجه به اثراتی که بر روی تحریک سندرم دهان دارد، می تواند در صورت استفاده بیش از اندازه در طول روز باعث ایجاد خشکی دهان در افراد شود. به شما عزیزان توصیه می کنیم در طول درمان ارتودنسی خود، مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین را محدودتر کنید.

کاهش مصرف کافئین در طول روز برای جلوگیری از خشکی دهان

استفاده از دهانشویه های مخصوص برای افزایش رطوبت دهان

برای افزایش رطوبت دهان خود در طول ارتودنسی به شما پیشنهاد می کنیم از دهانشویه هایی که بدون الکل هستند، استفاده کنید. برخی از دهانشویه های موجود در بازار حاوی مواد درمان کننده خشکی دهان در ترکیبات خود هستند.

مراجعه منظم به دندانپزشک

مراجعه منظم به دندانپزشک خود در بازه های زمانی مشخص می تواند به شما کمک کند تا مشکلات دهان و دندانی خود را در طول ارتودنسی قبل از این که به مشکلات بسیار پیچیده ای تبدیل شود، درمان کنید. در صورتی که پس از نصب براکت های ارتودنسی با هرگونه مشکلی روبه رو شدید، در اسرع وقت به مطب متخصص ارتودنسی تهران مراجعه کرده و مشکلات خود را با دندانپزشک در میان بگذارید.

سخن پایانی درباره خشکی دهان و لب در طی ارتودنسی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا توضیحات کاملی درباره عواملی که باعث ایجاد خشکی دهان و لب در طول ارتودنسی می شوند در کنار راهکارهای درمانی آن، توضیح دهیم. با مصرف مواد غذایی با رطوبت بالا، نوشیدن آب کافی در طول روز، استفاده از دهانشویه و خمیر دندان مناسب، جلوگیری از مصرف الکل و استفاده از سیگار ،می تواند به افراد کمک کند تا از ایجاد خشکی دهان و لب خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *