ژنیوپلاستی یا ارتودنسی

برای اصلاح ناهنجاری فک ژنیوپلاستی یا ارتودنسی، کدام یک را انتخاب کنیم؟

مقدمه

اگر قصد اصلاح فرم صورت و لبخند خود را دارید و نمی دانید ژنیوپلاستی یا ارتودنسی را برای خود انتخاب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. ژنیوپلاستی و ارتودنسی به عنوان یکی از بهترین روش های درمانی برای اصلاح فرم صورت و اصلاح لبخند برای بسیاری از افراد توصیه می شود. انتخاب هر یک از این روش های درمانی بسته به شدت ناهنجاری که در فک خود دارید، توسط دندانپزشک متخصص، مشخص می شود. در این مقاله ما قصد داریم پیرامون نحوه انتخاب صحیح ژنیوپلاستی یا ارتودنسی، مزایا و معایب هر یک از این روش های درمانی برای دندان ها به صورت مفصل توضیح دهیم.

مزایای استفاده از ارتودنسی برای اصلاح عقب بودن فک پایین

ارتودنسی به عنوان یک درمان جامع، به تصحیح موقعیت نادرست دندان ‌ها کمک می‌ کند. در موارد عقب بودن فک پایین، این درمان به ایجاد تناسب درست میان دندان‌ ها و فک‌ ها کمک کرده و باعث می شود تا دندان ها در موقعیت صحیح خود قرار گیرند. اگر شدت ناهنجاری فک شما بسیار خفیف باشد برای مثال کمی فک شما به سمت عقب متمایل شده باشد، برای اصلاح آن می توانید از روش درمانی ارتودنسی استفاده کنید. در مواردی که شدت ناهنجاری های فک بسیار شدید باشد، شما نیاز خواهید داشت تا در کنار ارتودنسی از عمل جراحی نیز استفاده کنید.

عدم تصحیح موقعیت نادرست فک‌ ها ممکن است به مشکلات دندانی مانند فشردگی دندان‌ ها، فاصله‌ های بزرگ بین دندان‌ ها و سایر موارد دیگر منجر شود، از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم اگر مشکلاتی در فک پایین و یا بالای خود دارید قبل از این که باعث ایجاد مشکلات بسیار شدید در دندان ها شود، در اسرع وقت اقدام به اصلاح آن ها کنید. انتخاب بهترین دندانپزشک متخصص ارتودنسی تهران می تواند به شما کمک کند تا تمامی مراحل درمان ارتودنسی را بدون وارد کردن آسیب های بسیار شدید به فک و دندان های خود، طی کنید.

انجام ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

ژنیوپلاستی بهترین روش برای اصلاح عقب بودن چانه

“ژنیوپلاستی” یک روش جراحی زیبایی است که به منظور تغییر شکل و ظاهر فک پایین و تغییر فرم صورت انجام می‌ شود. ژنیوپلاستی اجازه تنظیم استخوان‌ ها و بازگشت چانه به موقعیت صحیح را می‌ دهد. زمان بازیابی پس از ژنیوپلاستی معمولا کوتاه‌ تر از برخی دیگر اقدامات جراحی است.

ژنیوپلاستی بهترین روش برای اصلاح عقب بودن چانه

  • قبل از انجام ژنیوپلاستی، مشاوره با جراح پلاستیک یا ارتودنتیست بسیار مهم است. در این مرحله، اهداف جراحی و نحوه تاثیر آن بر ظاهر چهره مورد بررسی قرار می‌ گیرد.
  • پس از مشاوره و تشخیص، یک برنامه‌ ریزی دقیق برای انجام جراحی توسط تیم پزشکی انتخاب می‌ شود. این برنامه‌ ریزی شامل جزئیاتی مانند موقعیت دقیق برش‌ ها، تغییرات ممکن در استخوان‌ ها و نحوه تثبیت تغییرات می‌ باشد.
  • در مرحله انجام جراحی، جراح برش‌ های لازم را انجام می‌ دهد تا به استخوان‌ ها دسترسی پیدا کند. سپس، تغییرات مورد نظر انجام شده و استخوان‌ ها به نحو اصولی شکل داده می‌ شوند.
  • پس از جراحی، نیاز به پیگیری‌ های دوره‌ ای و نظارت پزشک بر روی تغییرات و پاسخ به درمان وجود دارد.

مقایسه ژنیوپلاستی با ارتودنسی

در بعضی موارد، ژنیوپلاستی با روش‌ های ارتودنسی ترکیب می‌ شود تا نتیجه دائمی‌ تر و بهتری حاصل شود. این امر ممکن است شامل استفاده از براکت و سیم‌ های ارتودنسی یا دستگاه‌ های شفاف مانند الاینر باشد. در ادامه به مهمترین مواردی که به شما کمک می کند تا روش ژنیوپلاستی یا ارتودنسی را برای دندان های خود انتخاب کنید، عنوان می کنیم:

  • درجه سختی ژنیوپلاستی نسبت به ارتودنسی بیشتر است

ژنیوپلاستی و ارتودنسی در نوع روش اعمال آن بر روی دهان با یکدیگر تفاوت دارند. بیماران برای اصلاح فک خود در روش ژنیوپلاستی نیاز دارند تا بیهوش شوند و با استفاده از ابزارهای مخصوص، پزشک متخصص قسمتی از فک شما را برش می دهد، بعد از اتمام جراحی بیماران مجبور هستند تا دردهای شدیدی را تحمل کنند. در روش درمانی ارتودنسی، بهترین ارتودنتیست تهران با توجه به شدت ناهنجاری فک، بهترین روش ارتودنسی را برای اصلاح دندان و فک شما انتخاب می کند.

  • طول درمان ارتودنسی نسبت به ژنیوپلاستی، بیشتر طول می کشد

در روش ژنیوپلاستی بیماران در طی یک روز و با عمل جراحی می توانند مشکل عقب چانه خود را درمان کنند، از طرف دیگر درمان های ارتودنسی برای این که بتوانند ناهنجاری های فک را اصلاح کنند، نیاز به بازه زمانی بسیار طولانی تری دارند.

طول درمان ارتودنسی نسبت به ژنیوپلاستی، بیشتر طول می کشد

  • هزینه درمان ارتودنسی در مقایسه با ژنیوپلاستی، ارزان تر است

در روش درمانی ژنیوپلاستی نیاز است تا جراحی کاملا تخصصی توسط پزشک برای بیماران انجام شود، این امر منجر به پرداخت هزینه های زیادی بابت بیمارستان و پزشک می شود. هزینه هایی که شما عزیزان برای درمان های ارتودنسی پرداخت می کنید، بسته به شدت ناهنجاری دندان و تخصص دندانپزشک شما می تواند متفاوت باشد. برخی از مطب متخصص ارتودنسی تهران امکان پرداخت اقساطی را برای بیماران خود فراهم کرده اند.

  • برای فرم گرفتن چانه ژنیوپلاستی انتخاب بهتری نسبت به ارتودنسی است

روش درمانی ارتودنسی تنها می تواند برخی از ناهنجاری های فک را درمان کند، این نوع روش درمانی بیشترین تاثیر را بر روی ردیف کردن دندان ها دارد. از این جهت در مواردی که شدت ناهنجاری های چانه بسیار شدید باشد برای مثال در موارد عقب و یا جلو بودن چانه کوچک و یا بزرگ بودن چانه بهتر از عمل جراحی ژنیوپلاستی برای اصلاح این دسته از مشکلات استفاده کنید.

  • شدت درد در ژنیوپلاستی نسبت به ارتودنسی بیشتر است

با توجه به این که در طی جراحی ژنیوپلاستی پزشک متخصص فک بیماران را برش می دهد، این امر باعث می شود تا بیماران پس از هوشیاری کامل، درد زیادی را تحمل کنند. برخی از بیماران نیز ممکن است نسبت به داروهای بیهوشی حساسیت داشته باشند که این امر می تواند باعث ایجاد مشکلاتی پس از عمل جراحی ژنیوپلاستی برای بیماران شود. به طور کلی می توان گفت روش درمان ارتودنسی و ژنیوپلاستی هر دو درد و عوارضی دارند که بیماران ممکن است نیاز داشته باشد تا پس از نصب براکت های ارتودنسی و یا پس از عمل جراحی ژنیوپلاستی مسکن هایی را استفاده کند. با این وجود شدت دردی که در طی ارتودنسی بیماران مجبور به تحمل کردن آن است در مقایسه با ژنیوپلاستی، بسیار کمتر است.

شدت درد در ژنیوپلاستی نسبت به ارتودنسی بیشتر است

امکان انجام دادن همزمان عمل ژنیوپلاستی و ارتودنسی وجود دارد؟

به طور کلی می توان گفت تصمیم گیری برای انجام ژنیوپلاستی یا ارتودنسی پس از معاینه کاملا تخصصی دندان های شما و توسط دندانپزشک متخصص، مشخص می شود. متخصص ارتودنسی و زیبایی تهران ممکن تصمیم بگیرد تا برای اصلاح دندان های بیماران قبل از عمل جراحی فک ارتودنسی را انجام داده و پس از برداشتن براکت های ارتودنسی، عمل ژنیوپلاستی را انجام دهند. برای حفظ ثبات درمانی و همچنین صاف کردن دندان ها، ممکن است نیاز باشد تا بعد از عمل ژنیوپلاستی، تا مدت زمان مشخصی درمان ارتودنسی را ادامه دهید.

تصمیم گیری نهایی درباره انتخاب ژنیوپلاستی یا ارتودنسی

همان طور که در این مقاله درباره آن توضیح دادیم انتخاب ژنیوپلاستی یا ارتودنسی به صورت خودسرانه نباید توسط افراد انتخاب شود، این امر کاملا تخصصی می باشد و باید تنها با تجویز پزشک متخصص نوع روش درمانی انتخاب شود. در مواردی که برجستگی چانه دارید و یا چانه شما بیش از اندازه به سمت عقب متمایل شده است، بهتر است از روش درمانی ژنیوپلاستی استفاده کنید، در مواردی نیز که دندان های کج و نامرتبی دارید، انتخاب روش درمانی ارتودنسی را به شما پیشنهاد می کنیم. با صاف و یکدست کردن ها، برخی از مشکلات فک افراد نیز در طی درمان ارتودنسی، اصلاح می شود. با توجه به صلاحدید متخصص ارتودنسی دانشگاه تهران ممکن است نیاز داشته باشید تا قبل و پس از عمل ژنیوپلاستی، ارتودنسی را برای دندان های خود انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *