رژیم غذایی مناسب در طول درمان ارتودنسی

مقدمه

به نظر شما چرا نیاز است در طول درمان ارتودنسی، رژیم غذایی خود را تغییر داد؟ تغذیه مناسب در زمان ارتودنسی چیست؟ مصرف چه نوع غذا و مواد نوشیدنی در ارتودنسی ممنوع است؟ اگر در رابطه با این پرسش ها اطلاعاتی ندارید، می توانید ادامه این محتوا را مطالعه کنید. با توجه به این که درمان ارتودنسی می تواند در مدت زمان معینی طول بکشید، بسیار مهم است در طول درمان خود از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید. رعایت رژیم غذایی در کنار مراقبت صحیح از دندان ها، می تواند درصد موفقیت درمان شما را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

چرا باید رژیم غذایی در دوران ارتودنسی تغییر کند؟

اگر بهترین دکتر ارتودنسی تهران را برای دریافت خدمات خود انتخاب کنید اما از بریس های خود به خوبی نگهداری نکنید، احتمال این که براکت های شما آسیب ببینند، افزایش می یابد. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم به تمامی نکاتی که توسط پزشک متخصص ارتودنسی تهران برای شما عنوان می شود به صورت کامل عمل کرده تا بتوانید هم طول دوره درمان ارتودنسی خود را کوتاه تر کنید و هم میزان آسیب وارد شده به دندان های خود را تا حد زیادی کاهش دهید. دکتر میرهاشمی به عنوان یکی از بهترین متخصص ارتودنسی تهران با ارائه مشاوره کاملا تخصصی به مراجعه کننده های عزیز خود، درباره روند درمان دندان ها و همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب در دوره درمان به طور کامل توضیح می دهد. در صورتی که هر گونه سوال در زمینه انواع خدمات ارائه شده توسط این دندانپزشک متخصص را دارید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

مشاوره ارتودنسی

رژیم غذایی مناسب در طول درمان ارتودنسی می‌تواند به شما کمک کند درمان به درستی انجام شود و نتایج بهتری از آن به دست آید. ارتودنسی شامل استفاده از بریس ‌ها و بندهایی است که بر روی دندان‌ ها قرار می ‌گیرند. این عوامل نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. برای مثال، مصرف مواد سفت و چسبناک، می ‌تواند به بریس ‌ها و دندان ‌ها آسیب وارد کند. بنابراین، تغییرات در رژیم غذایی می ‌تواند به حفظ سلامت دندان ‌ها کمک کند. مصرف مواد غذایی سفت و خرد شده با دندان‌ ها، می‌ تواند منجر به شکستگی بریس‌ ها و بندها شود.

چرا باید رژیم غذایی در دوران ارتودنسی تغییر کند

در رژیم غذایی ارتودنسی، خوردن چه غذاهایی مناسب است؟

در حین درمان ارتودنسی، مصرف برخی غذاهای نرم و ملایم و داشتن تغذیه مناسب در زمان ارتودنسی، می ‌تواند به حفظ سلامت دهان و اجتناب از مشکلاتی مانند آسیب به بریس ‌ها کمک کند. در ادامه، لیستی از غذاهای مفید که در طول درمان ارتودنسی می‌ توانید مصرف کنید، عنوان شده است:

  • ماست و محصولات لبنی نرم: مصرف ماست و مواد لبنی نرم می ‌تواند به حفظ سلامت دهان کمک کند.
  • سوپ: سوپ ‌ها که دارای مواد نرم مانند سبزیجات هستند، گزینه‌ های خوبی برای تغذیه در زمان ارتودنسی هستند.
  • سبزیجات پخته یا گریل: مصرف سبزیجاتی که پخته شده یا گریل شده اند، می ‌تواند مفید باشد.
  • ماهی و مواد دریایی نرم: ماهی‌ های نرم مثل سالمون می ‌توانند گزینه ی خوبی برای استفاده در طول درمان ارتودنسی باشند.
  • آب میوه و یا اسموتی ها: شما می توانید میوه مورد علاقه خود را در طول درمان ارتودنسی به صورت اسموتی و آب میوه، استفاده کنید.
  • پوره: با توجه به نرمی پوره های مختلف سیب زمینی، هویچ و غیره، مصرف آن ها در طول درمان ارتودنسی توصیه می شود.
  • مصرف آب: آب یکی از بهترین نوشیدنی‌ ها برای سلامت دهان است. آب نه تنها ترکیبات مخرب دهان و دندان‌ ها برداشته و آن ها را تمیز می‌ کند، بلکه از نظر سلامتی کلی نیز مفید است.

همچنین بهتر است از مصرف غذاهایی که ممکن است به بریس‌ ها آسیب برسانند مثل مواد بسیار سفت یا خرد شده پرهیز کنید. در هر صورت، مشاوره با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی برای اطلاع از تغذیه در زمان ارتودنسی، نیز بسیار حائز اهمیت است.

در رژیم غذایی ارتودنسی، خوردن چه غذاهایی مناسب است

فهرست غذاهای ممنوعه در زمان ارتودنسی

در دوران درمان ارتودنسی، برخی از غذاها و موادی وجود دارند که بهتر است از مصرف آن‌ ها پرهیز کنید تا جلوی مشکلاتی چون آسیب به بریس‌ ها و کمک به پیشرفت درمان را بگیرید. در ادامه، فهرستی از غذاها و موارد ممنوعه در زمان ارتودنسی بیان شده است:

  • مصرف مواد سرشار از قند: مصرف مواد غذایی با قند زیاد ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی دندان‌ ها شود.
  • پاپ کورن: هسته های پاپ کورن ممکن است در زمان مصرف باعث وارد شدن آسیب هایی به سطح دندان شما شوند.
  • میوه‌ ها و سبزیجات سفت: میوه‌ هایی مانند سیب، هویج، خیار و سبزیجاتی که خیلی سفت هستند، به بریس‌ ها آسیب وارد می کنند.

فهرست غذاهای ممنوعه در زمان ارتودنسی

  • گلابی و انجیر: این میوه‌ ها معمولا خیلی سفت هستند و خطراتی برای بریس‌ ها دارند.
  • آب ‌میوه‌ های سیتروسی: میوه‌ هایی مثل پرتقال و لیموترش باید با احتیاط مصرف شوند.
  • چیپس و تنقلات خیلی سفت: این موارد می‌توانند به بریس‌ ها آسیب برسانند.
  • تافی های میوه ای: به دلیل چسبندگی که دارند، بهتر است از آن ها در طول درمان ارتودنسی، خودداری کنید.
  • آبنبات های سفت: از مصرف آن در طول دوره ارتودنسی خودداری کنید.

غذاهای ممنوعه در زمان ارتودنسی

برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به دندان های خود، به شما عزیزان توصیه می کنیم از نخ دندان و مسواک های مخصوص ارتودنسی به صورت مرتب استفاده کنید.

با وجود بریس‌ ها باید از مصرف کدام نوع نوشیدنی‌ ها خودداری کرد؟

نوشیدنی ‌های رنگی: نوشیدنی ‌های رنگی مانند نوشابه‌ های گازدار معمولا حاوی رنگدانه هستند که ممکن است رنگ براکت‌ ها را تغییر دهند. از مصرف مداوم این نوشیدنی‌ ها پرهیز کنید یا از براکت هایی استفاده کنید که در برابر رنگدانه های مقاومت بیشتری دارند و کمتر تغییر رنگ می دهند.

نوشیدنی‌ های شیرین: نوشیدنی‌ های شیرین شامل قند و اسیدها هستند که می‌ توانند به افزایش خطر تولید پلاک های دندانی منجر شوند. این مواد می‌ توانند بر روی سطوح براکت‌ ها تجمع کنند و باعث افت اثر براکت‌ ها شوند.

نوشیدنی‌ های اسیدی: نوشیدنی‌ های حاوی اسید مانند نوشابه‌ های گازدار و عصای میوه اسیدی می‌ توانند باعث وارد شدن آسیب به دندان‌ ها و براکت‌ ها شوند.

نوشیدنی‌ های داغ: نوشیدنی‌ های خیلی داغ ممکن است اثرات حرارتی براکت‌ ها را تغییر دهند و باعث شکستگی و یا تغییر شکل آن ها شوند. برای مصرف نوشیدنی‌ های داغ احتیاط کنید.

با وجود بریس‌ ها باید از مصرف کدام نوع نوشیدنی‌ ها خودداری کرد

آیا نوشیدنی ‌های ورزشی نیز برای براکت های ارتودنسی خطرناک هستند؟

مکمل‌ های حاوی آهن و ویتامین ‌ها ممکن است روی سطوح دندان‌ ها و براکت ‌ها بچسبند و به تشکیل پلاک منجر شوند. همچنین، مصرف زیاد آهن می‌ تواند رنگ دندان‌ ها را تغییر دهند. برای مصرف این مکمل‌ ها و ویتامین‌ ها به توصیه دندانپزشک خود عمل کنید و در مورد مراقبت‌ های بیشتر در این زمینه از آن ها مشورت بگیرید. برخی از مکمل‌ ها و پودرهای پروتئینی ممکن است باعث افزایش تراکم مواد غذایی و پوسیدگی دندان‌ ها شوند. در صورت مصرف مکمل‌ ها، مراقبت خوبی از دندان‌ ها و براکت‌ های ارتودنسی لازم است.

برخی از مکمل های ورزشی به سطح دندان های ارتودنسی شده آسیب های چندانی وارد نمی کنند، با این وجود بهتر است در زمان مراجعه به بهترین مرکز ارتودنسی تهران، نوع رژیم غذایی و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

توصیه دکتر میرهاشمی در مورد رعایت رژیم غذایی در طول ارتودنسی

بهتر است از گاز زدن نان و سایر میوه ها در طول درمان ارتودنسی خودداری کنید. شما می توانید انواع مواد غذایی را در زمان استفاده به قطعات کوچک برش داده و سپس آن ها را میل کنید. در صورتی که از مواد شیرین در طول درمان ارتودنسی خود بیش از اندازه استفاده کنید، ممکن است پلاک ها در سطح دندان های شما تجمع پیدا کرده و به مرور زمان شاهد تغییر رنگ براکت ها و حتی دندان های خود باشید. مصرف مواد غذایی سفت و سخت نیز می توانند باعث وارد شدن نیروهای بیش از اندازه به براکت ها شده و به دنبال آن باعث شستگی و یا جدا شدن براکت ها از سطح دندان شما شوند. در صورتی که متوجه کوچکترین مشکلی در دندان و براکت های خود شدید، بهتر است در کمترین زمان ممکن به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر درمان ارتودنسی را برای دندان های خود انجام داده اید، می توانید تجربه خود را در زمینه تغذیه در زمان ارتودنسی، در قسمت پایین سایت با ما به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *