انواع کش ارتودنسی

همه چیز درباره کش ارتودنسی و مدت زمان استفاده از آن

مقدمه

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی می باشد که افراد می توانند با کمک آن ناهنجاری های موجود در فک و دندان های خود را به صورت کاملا اصولی برطرف کنند. بهترین دکتر ارتودنسی تهران قادر است با استفاده از براکت، سیم و کش های ارتودنسی دندان های شلوغ و بی نظم شما را اصلاح کند. میزان مهارت و تجربه دندانپزشک ارتودنسی در درصد موفقیت درمان ارتودنسی بسیار تاثیرگذار می باشد. این نوع کش ها باید توسط بیمار بر روی دندان ها قرار گیرند، از این جهت بسیار مهم است درباره نحوه نصب دقیق آن اطلاعاتی داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم درباره انواع کش ارتودنسی، مدت زمان استفاده و همچنین نحوه صحیح نصب آن ها به طور کامل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دلایل استفاده از کش ارتودنسی برای اصلاح دندان ها

براکت ها و کش های ارتودنسی باید به صورتی بر روی دندان ها قرار گیرند که بدون ایجاد فشار اضافه، بتوانند باعث حرکت دندان های شما در موقعیت مناسب شوند. وارد شدن فشار بیش از اندازه به دندان ها باعث می شود تا شدت انحراف دندان ها افزایش یافته و به مرور زمان حتی به لثه و فک شما نیز آسیب وارد کند. از این جهت بسیار مهم است برای جلوگیری بروز چنین مشکلاتی برای دندان های خود، بهترین متخصص ارتودنسی تهران را انتخاب کرده و از خدمات آن استفاده کنید. یکی از عوامل دیگری که در روند درمان ارتودنسی دندان شما تاثیرگذار می باشد، نوع متریال و موادی است که در ارتودنسی استفاده می شود. هرچقدر براکت و کش های ارتودنسی از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، احتمال این که افراد در صورت استفاده از آن ها دچار حساسیت شوند نیز کاهش می یابد. براکت ها و برخی از کش های ارتودنسی توسط پزشک متخصص ارتودنسی تهران بر روی دندان ها شما نصب می شوند، اما در مواردی نیز ممکن است دندان های شما برای درمان نیاز به استفاده از کش های بین دندانی داشته باشند.

همه چیز درباره کش ارتودنسی

بعد از این که بندهای حلقه ای ارتودنسی دور تا دور دندان بیمار توسط دندانپزشک قرار داده شد(دو تا دندان بالا و دو تا دندان پایین) از بیمار خواسته می شود که تا یک ساعت ترجیحا چیز جویدنی نخورد تا چسبی که دور بندهای زده شده است، کاملا به دندان چسبیده شود. تا 24 ساعت، غذای نرم را استفاده کنید و مجددا خوراکی هایی که سفت و چسبناک هستند استفاده نکنید، چون احتمال این که به وسیله خوراکی هایی که چسبناک هستند مانند گز و سوهان و آدامس های سفت و آبنبات، بند از دندان جدا شود، وجود دارد. بنابراین تا مدتی که بندها در دهان قرار دارند، بیمار از این خوراکی ها استفاده نکند و مجددا بهداشت دندان را به خوبی رعایت کند. دور تا دور بندهایی که روی دندان قرار گرفته اند حتما مسواک و نخ دندان استفاده کنید، به جهت این که التهاب در لثه ایجاد نکنند.

انواع کش ارتودنسی

کش های ارتودنسی به اورینگ ها، کش های بین دندانی، کش هایی که دور براکت های قرار می گیرند و تنوع رنگ بسیار بالایی نیز دارند، تقسیم بندی می شوند. معمولا افراد بزرگسال ترجیح می دهند تا از کش های نامرئی به رنگ نقره ای و شفاف برای دندان های خود استفاده کنند، این نوع کش ها باید توسط پزشک بر روی دندان ها نصب شوند. وظیفه ی کش های ارتودنسی نگهداری سیم در داخل براکت ارتودنسی است، اگر کش به هر دلیلی پاره شود، سیم ها از جای خود خارج می شوند و عملکرد درمان ارتودنسی دچار اختلال می شود. لذا بیماران باید همیشه توجه کنند که اورینگ ها یا کش های رنگی دور براکت قرار داشته باشند. در سال های اخیر براکت های متنوعی وارد بازار شده اند، از جمله بهترین سیستم هایی که امروزه در کل دنیا استفاده می شود، براکت های خود قفل شونده یا به طور کلی دیمون می باشد. در این موارد کش به دور براکت قرار نمی گیرد و پوشش هایی روی براکت به صورت اولیه از داخل خود براکت تعبیه شده است. در موارد اورینگ ها و کش هایی که توسط پزشک در دندان ها قرار می گیرد، بیمار هیچ دخالت فعالی ندارد. بیماران تنها کش های بین فکی را می تواند بر روی دندان های خود قرار دهند.

معمولا این نوع کش ها به رنگ شیری و یا سفید در درمان ارتودنسی استفاده می شوند، انواع رنگی آن نیز در بازار موجود می باشند. این کش ها می توانند به تقویت حرکات دندانپزشکی و ارتودنسی مطابق نظر پزشک قابل استفاده باشند. معمولا کش های بین فکی در فواصل زمانی بین 24 تا 48 ساعت یک بار توسط بیمار عوض می شوند. شما عزیزان می توانید کش های بین فکی را در هر وعده غذا از دهان خود خارج کرده و پس از صرف غذا دوباره روی دندان های خود نصب کنید. بعد از 48 ساعت باید کش های ارتودنسی بین فکی را به صورت روتین تعویض کنید، نظر پزشک در هر کیس می تواند درباره این مدت زمان متفاوت باشد. بیمار باید دقت کند که کش را به درستی در دهان خود قرار دهد. برای مثال در موارد عقب بودن فک پایین، باید کش دندان نیش بالا به دندان آخری دندان، توسط بیمار متصل شود. کش هایی که برای بستن فضا استفاده می شوند به صورت رشته کش هایی در رنگ های مختلف می باشند.

انواع کش ارتودنسی

علاوه بر تقسیم بندی بالا انواع کش ارتودنسی را بسته به کاربرد، نیرو و توان کششی آن می توان به کش ارتودنسی رابرند، مثلثی، کش ارتودنسی کلاس 1، کلاس 2 و کلاس 3، کش ارتودنسی جعبه ای، کراس، لیگاچور و غیره تقسیم بندی کرد. بسته به نوع ناهنجاری دندان و مقدار نیرویی که برای اصلاح دندان ها نیاز است و با توجه به صلاحدید دندانپزشک متخصص خود، ممکن است نیاز داشته باشید تا از مدل خاصی از کش های ارتودنسی برای دندان خود استفاده کنید. متخصص ارتودنسی در هر بار ویزیت دندان های شما، نکات مراقبتی و نحوه استفاده صحیح از کش های ارتودنسی را به شما آموزش می دهد.

جدا کننده ارتودنسی فضاساز یا سپراتور

سپریتور یک کش آبی رنگ که بین دندان های عقبی قرار می گیرد و هدف از آن ایجاد فاصله بین دندان ها می باشد.

– ایجاد درد و حساسیت موقع جویدن طبیعی می باشد و در صورت بروز درد از مسکن استفاده نمایید.

– محل قرارگیری کش ها را نخ دندان نکشید واز خوردن غذاهای چسبناک خودداری نمایید.

– در صورت پاره شدن کش ها با مطب تماس بگیرید و جلسه بعد با هماهنگی یک ساعت زودتر مراجعه نمایید.

وقتی سپراتور را بین دندان بیماران قرار می دهند، دندانپزشک قصد دارد یک فاصله ای میان دندان ها ایجاد کند تا بعد از آن بند را روی دندان قرار دهد. تا زمانی که سپراتور بین دندان بیمار قرار دارد، احساس درد و کلافگی برای بیماران ایجاد می کنند. از بیمار خواهش می کنیم که کش ها را از دهان خود خارج نکنند و در صورت درد شدید از مسکن استفاده کنند. تا مادامی که این کش بین دندان بیمار قرار دارد، خوراکی های چسبنده مانند گز، آبنبات، سوهان ترجیحا استفاده نکنید. در این مدت حتما از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. فقط نخ دندان در ناحیه ای که سپراتور را قرار دادیم، کشیده نشود. چون در درجه اول نخ وارد آن ناحیه نمی شود و در درجه دوم اگر هم به سختی وارد شود، زمانی که از فضای بین دندان ها خارج می شود، سپراتور را خارج می کند. اگر بیمار سپراتور را درآورد، فاصله ای که دندانپزشک نیاز دارد به وجود نمی آید و مجدد از این ابزار باید استفاده کنید.

جدا کننده ارتودنسی فضاساز یا سپراتور

کاربرد کش ارتودنسی

درمان برخی از ناهنجاری های دندان از جمله اوربایت، کراس بایت، آندربایت و غیره تنها با استفاده از براکت امکان پذیر نمی باشد، در چنین شرایطی برای این که درمان ارتودنسی با موفقیت ادامه پیدا کند، بیماران نیاز به استفاده از انواع کش ارتودنسی دارند. با استفاده صحیح از کش های ارتودنسی می توانید طول دوره درمان خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. استفاده از انواع کش ارتودنسی در مواردی که شدت ناهنجاری های دندان های شدید باشد، الزامی می باشد. دندانپزشک متخصص پس از معاینه دندان های شما و بررسی وضعیت دهان و فک شما ممکن است تشخیص دهد تا همراه با براکت های فلزی از کش های ارتودنسی و اورینگ نیز برای دندان های خود استفاده کنید. در برخی موارد ممکن است تنها در یک بازه زمانی مشخص در طول درمان ارتودنسی خود مجبور به استفاده از کش های ارتودنسی داشته باشید، این امر در مورد کش های بین فکی بسیار رایج است.

کاربرد کش ارتودنسی

انواع کش ارتودنسی از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشند، این امر باعث می شود تا در صورت استفاده از آن ها برای دندان های خود، فشار زیادی به فک شما وارد نشود. با توجه به نوع روش درمانی، محل قرارگیری کش های ارتودنسی می توانند به گونه ای باشند که به راحتی قابل دید نباشند. قدرت کششی که هر یک از کش های ارتودنسی دارند، متفاوت می باشد. از این جهت بسیار مهم است بسته به میزان ناهنجاری دندان خود از بهترین کش ارتودنسی برای حرکت دندان ها استفاده کنید. هرچقدر نوع کش ارتودنسی که برای دندان خود انتخاب می کنید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و شما تمامی نکات مراقبتی را برای دندان های خود رعایت کنید، در شرایطی که دندانپزشک شما از مهارت و دانش بالایی برخوردار نباشد، نمی توانید دندان و فک شما را به شکل اصولی اصلاح کنید. در بهترین مرکز ارتودنسی تهران، دندانپزشکان متخصص ارتودنسی که از مهارت و تجربه کاری طولانی مدتی برخوردار هستند، می توانند بهترین خدمات ارتودنسی را برای شما ارائه دهند.

نحوه نصب کش ارتودنسی

در صورتی که بسته به صلاحدید دندانپزشک خود نیاز به استفاده از کش های ارتودنسی را دارید، باید براکت هایی که دارای قلاب هستند بر روی دندان ها نصب شوند. بستن انواع کش ارتودنسی اصلا کار سختی نیست و شما می توانید از طریق آموزش هایی که توسط دندانپزشک ارائه می شود، به راحتی نحوه صحیح نصب کش های ارتودنسی را یاد بگیرید. نصب انواع کش ارتودنسی بسته به قدرت مکش و نوع ناهنجاری دندانی که دارید، متفاوت می باشد.

پس از نصب کش های ارتودنسی بر روی دندان خود، حتما بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. در شرایطی که متوجه کوچکترین آسیب دیدگی در کش های ارتودنسی خود شدید، بهتر است این موضوع را با دندانپزشک خود در میان گذاشته و به سرعت اقدام به تعویض آن ها کنید.

جمع بندی نهایی

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم برای افزایش درصد موفقیت درمان ارتودنسی، شما نیاز به استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله انواع کش ارتودنسی دارید. کش های ارتودنسی با اعمال نیرو به دندان ها، می توانند در حرکت و جابجایی دندان ها بسیار تاثیرگذار باشند. حتما با توجه به میزان ناهنجاری فک و دندان خود از بهترین نوع کش ارتودنسی در طول درمان خود استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *