بهبود تنفس دهانی با ارتودنسی

آیا بهبود تنفس دهانی با ارتودنسی امکان پذیر است؟

مقدمه

به نظر شما آیا تغییرات فکی دهانی و دندان می توانند باعث تغییر فرم تنفس شما شود؟ امکان بهبود تنفس دهانی با ارتودنسی وجود دارد؟ در این محتوا ما قصد داریم درباره تغییراتی که تنفس و پدیده تنفسی می تواند بر روی ناهنجاری های فکی داشته باشد و همچنین بهبود تنفس دهانی با ارتودنسی، صحبت کنیم.

ارتباط بین فانکشین ها و فرم های متفاوت در سیر تکاملی بشر همواره مطرح بوده است. برای این که یک فانکشین بقا پیدا کند، باید فرم متناظر با آن فانکشین ایجاد شود و از طرف دیگر برای این که یک فرم بتواند به شکل نهایی خود برسد باید با فانکشینی که برای آن در نظر گرفته شده است، تطابق داشته باشد. این امر درباره همه فعالیت های تکاملی بشر و در واقع همه ی موجودات صدق می کند. در شرایطی که فک شما به صورت غیر طبیعی رشد کند، بدون شک با مشکلاتی از جمله انسداد مجرای تنفسی، اختلال در تنفس، آپنه خواب و سایر موارد دیگر روبه رو خواهید شد. درمان های ارتودنسی می تواند باعث اصلاح ناهنجاری های فک و دندان شده، همچنین می تواند در تشخیص بسیاری از اختلالات تنفسی به سنین مختلف مخصوصا کودکان، کمک بسیار شایانی کند.

فرق نفس کشیدن از راه دهان با بینی چیست؟

نفس کشیدن از طریق دهان و بینی دو روش مختلف برای تامین هوای لازم برای بدن است. وقتی شخص از طریق دهان نفس می‌ کشد، هوا به وسیله دهان وارد شده و به ریه‌ ها منتقل می‌ شود. این روش معمولا در شرایطی که بینی بسته شده یا مسدود شده است، از جمله در زمان آنفولانزا یا نزدیکی به آنفارکتوس، استفاده می‌ شود. نفس کشیدن از طریق دهان می‌ تواند باعث خشک شدن دهان و لب‌ ها، افزایش ریسک عفونت‌ های دهانی و ایجاد مشکلات ارتودنسی شود.

فرق نفس کشیدن از راه دهان با بینی چیست؟

وقتی که هوا از طریق بینی به ریه‌ ها منتقل می‌ شود، انجام این فعل بهترین راه برای تصفیه و گرم کردن هوای وارد شده است. نفس کشیدن از طریق بینی معمولا به افزایش فشار هوای وارد ریه‌ ها، افزایش اکسیژناسیون خون و کاهش خشکی دهان منجر می‌ شود. این روش ممکن است در برخی افراد که مشکلات ناشی از اختلالات بینی مانند انحراف سپتوم، بینی مسدود یا متورم دارند، کمبود در نفس کشیدن خود داشته باشند و تنفس آن‌ ها از راه بینی ممکن نباشد.

برای این که بتوانید بسیاری از مشکلات دهانی مرتبط با تنفس را به دلیل رشد غیر طبیعی فک خود درمان کنید، به شما پیشنهاد می کنیم حتی فرزند خود را در سنین کودکی به مطب متخصص ارتودنسی تهران و یا کلینیک های دندانپزشک در نزدیک شهر خود مراجعه کرده و مشکلات دندانی آن ها را قبل از این که نیاز به درمان های پیچیده داشته باشند، اصلاح کنید. بهبود تنفس دهانی با ارتودنسی زمان میسر می شود که شما فرزند خود را در سنین طلایی نزدیک دندانپزشک ببرید.

چرا افراد ممکن است تنها از دهان، تنفس کنند؟

وجود هماهنگی بین فرم و فانکشین برای بقا ضرروی است، این دیدگاه در فرآیند تکاملی محور و نگاه تکاملی است. اما اگر نگاه مان را ساده تر کنیم، در سطوح پایین تر همین قضیه قابلیت اجرا دارد. به طور کلی فانکشین تنفسی یکی از ضرروی ترین فانکشین های بشری است و اگر این فانکشین در فرد دچار اختلال شود، خواهید دید که فرد دچار مشکلاتی در حیات می شود. از مواردی است که تهدید کننده حیات تلقی می شود، نکته ای که وجود دارد این است که ما باید توجه داشته باشیم که این عمل به وسیله مجراهای تنفسی شکل می گیرد. از جمله مواردی که می تواند باعث مشکلاتی برای آن دسته از افرادی که تنها از تنفس می کنند، ایجاد شود شامل موارد:

احتقان و انسداد مجاری بینی

مجراهای بینی از نوستریل ها یا سوراخ های بینی شروع می شود و به شش ها خاتمه پیدا می کند. طبیعی است هرجایی در این مسیر که ما دارای اختلال و یا انسداد باشیم، فرآیند تنفس دچار اختلال یا انسداد خواهد شد.

چرا افراد ممکن است تنها از دهان، تنفس کنند؟

بزرگ شدن لوزه ها

یکی از مواردی که می تواندباعث ایجاد اختلال تنفسی در افراد شود، ایجاد لوزه های سوم یا وجود برونشیت یا آلرژی یا آسم است که بسیار هم شایع می باشد.

تنگی فک یا کوچک بودن فک

یکی دیگر از مشکلاتی که اغلب بیمارانی که با دهان تنفس می کنند با آن درگیر هستند، تنگی فکی یا کوچک بودن فک می باشد. راه هوایی در قسمت صورت از ابعاد فک بالا و به صورت دقیق از ابعاد ماگزیلاری تشکیل شده است، پس به طور قطع تنگی فک بالا، باعث مشکلات تنفسی می شود. از سوی دیگر وقتی یک فرد تنفس دهانی دارد، اتفاقی که می افتد این است که مجبور می شود به جای این که به طور نرمال از بینی نفس بکشد، از دهان خود تنفس کند. به طبع مجبور است دهان را باز کند و زبان را به سمت پایین تر هدایت کند. این مر باعث خواهد شد که فرد دچار بازشدگی دهان، کام گنبدی، قوس بالای مثلثی شکل، کراس بایت شود. پس تنفس دهانی اگر ممتد و ادامه دار باشد، سبب ایجاد مشکلاتی که در این محتوا به آن اشاره کردیم، خواهند شد.

با توجه به این که اصلاح مشکلات تنفسی به دلیل ناهنجاری های فکی امری بسیار تخصصی می باشد، به شما توصیه می کنیم اگر در شهر تهران ساکن هستید، حتما برای درمان این مشکل به دکتر فوق تخصص ارتودنسی تهران مراجعه کنید. برای بهبود تنفس دهانی با ارتودنسی می توانید با خیال آسوده به مطب دکتر میرهاشمی مراجعه کنید.

تنگی فک یا کوچک بودن فک

تنفس دهانی چه تاثیری روی دهان و دندان می گذارد؟

  • تنفس دهانی می‌ تواند منجر به خشکی دهان شود، زیرا بدون عبور هوا از بینی، تراوایی هوا کاهش می‌ یابد.
  • تنفس از طریق دهان می تواند باعث شود تا دهان شما خشک شود و pH دهان کاهش یابد، این امر به رشد باکتری‌ های پوسیدگی در دهان کمک می کند و در نتیجه می تواند منجر به خرابی دندان ها شود.
  • خشکی دهان و انباشته شدن باکتری‌ ها به دلیل تنفس دهانی، همچنین می‌ تواند منجر به بوی بد دهان نیز شود.

درمان مشکلات تنفس دهانی و بهبود تنفس با ارتودنسی

ممکن است برخی از بیماران درگیر مشکلاتی از جمله صورتی دراز، فک بالای تنگ، فک بالای گنبدی شکل، دندان های بیرون زده و همچنین اپن بایت قدامی باشند که حتما به درمان نیاز خواهند داشت. سوالی که پیش می آید این است که شاید همه ی افراد طی زندگی عادی خودشان اختلالی در تنفس خود را تجربه کنند. برای مثال وقتی شما می دوید طبیعتا تنفس دهانی در شما پیش می آید، چون نیاز تنفسی تان بیشتر از آن است که بینی بتواند به خودی خود آن را تامین کند. یا وقتی شما دچار سرماخوردگی می شوید یا به عبارتی دچار آلرژی کوتاه مدت می شوید، باز هم شاهد خواهید بود که فرد با دهانش نفس می کشد.

این موارد پدیده های طبیعی هستند که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آیند و معمولا بر فرآیند تکامل تاثیر جدی نمی گذارند. پس شما زمانی باید نگران باشید که تغییر تنفس فرزندنتان بر روی فک نیز تاثیر گذاشته و در برخی موارد حتی می تواند باعث ایجاد بیماری های آسم نیز شود.

درمان مشکلات تنفس دهانی و بهبود تنفس با ارتودنسی

پس افرادی که حساسیت بلند مدت دارند، افرادی که لوزه سوم دارند، افرادی که پولیپ جدی بینی دارند و افرادی که در دراز مدت فک بالای آن ها دچار تغییر است، برای درمان خود ممکن است به ارتودنسی نیاز داشته باشند. به شما عزیزان توصیه می کنیم بهبود تنفس دهانی با ارتودنسی را جدی بگیرید.

تاکید می کنیم حتما در سنین پایین برای درمان های ارتودنسی به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. چرا که با افزایش سن، فک فرم نهایی خود را به دست می آورد و عملا با ارتودنسی فک کار خاصی نمی توان کرد و نیاز است تا در کنار ارتودنسی، عمل های جراحی را نیز انجام دهید.

درمان مشکلات تنفسی با ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی

تاکید می کنیم در صورتی که فرزندتان تحت درمان متخصص گوش، حلق و بینی است، حتما در مرحله بعد به یک متخصص ارتودنسی نیز مراجعه کنید.

از طرفی کوچکی فک یا تنگی فک باعث می شود که فرد مجبور باشد تنفس دهانی داشته باشد، تنها راه درمان این مشکل همکاری متخصص گوش، حلق و بینی با متخصص ارتودنسی است. در موارد شدیدتر این موضوع را می توان در غالب آپنه تنفسی یا انسداد تنفسی در خواب به آن اشاره کرد. دکتر میرهاشمی (بهترین دکتر متخصص ارتودنسی در تهران) قادر است بهبود تنفس دهانی با ارتودنسی را برای مراجعه کننده های عزیز خود انجام دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *