کاهش حساسیت دندانی در ارتودنسی

دلایل ایجاد حساسیت دندانی در طول درمان ارتودنسی

ارتودنسی به عنوان یکی از موارد مهم در دندانپزشکی، می‌ تواند به بهبود موقعیت دندان، فک‌ ها و ایجاد یک لبخند زیبا به شما کمک کند. اما بسیاری از افراد در طول درمان ارتودنسی با مشکل حساسیت دندانی مواجه می ‌شوند. حساسیت دندانی می ‌تواند به شدت ناراحت ‌کننده باشد و باعث تاخیر انداختن درمان ارتودنسی نیز شود. بهترین دکتر ارتودنسی تهران می‌ تواند با ارائه راهکارهای مناسب، حساسیت دندانی را کاهش دهد. در اکثر موارد دردهایی که بیماران در طول درمان ارتودنسی تجربه می کنند، دردهای بسیار خفیف و قابل تحمل می باشد، در موارد شدیدتر علت این نوع دردها به خاطر درمان ارتودنسی نمی باشد. اگر دردهای بسیار شدید و زیادی را تجربه می کنید، به احتمال زیاد این مشکل به دلیل خرابی دندان و پوسیده شدن آن ها رخ داده است. هر گونه مشکلی که در طول درمان ارتودنسی با آن روبه رو می شوید، بهتر است با متخصص ارتودنسی تهران در میان گذاشته و از مشاوره تخصصی آن ها استفاده کنید. در ادامه این مقاله به چگونگی مدیریت و کاهش حساسیت دندانی در ارتودنسی می‌پردازیم.

منظور از درد و حساسیت در ارتودنسی چیست؟

حرکت دندان در اثر ارتودنسی ناشی از التهاب، تحلیل و تشکیل استخوان ها می باشد که این فرآیند می تواند باعث حرکت دندانی شود. از آن جایی که استخوان ها دچار از هم گسیختگی و تشکیل مجدد حین حرکت دندانی می شوند، طبیعتا درد دندان ها در طول درمان ارتودنسی ممکن است به وجود آید. هر چقدر نیروهایی که به دندان وارد می شود بیشتر باشد به نحوی که در اطراف استخوان ها همراه با از بین رفتن بافت باشد، طبیعتا بیماران درد بیشتری را تحمل خواهند کرد.

منظور از درد در ارتودنسی چیست

یکی از دلایل احتمالی ایجاد عوارض جانبی در دندان ها از جمله درد دندان، می تواند ناشی از میزان زیاد نیروی وارد شده به دندان ها باشد. در برخی موارد نیرو به طور کامل به دندان ها وارد می شود، در این حالت دندان ها همیشه تحت فشار می باشند، این امر باعث می شود تا فرد درد بیشتری را احساس کند. پس عملا می توان گفت نیروی مبتدد و طولانی مدت می تواند سبب ایجاد درد در دندان ها شود.

پروسه طرح درمان ارتودنسی، می تواند مواردی که درمان ما، درمانی سخت و پرفشاری باشد، درد بیشتری به بیمار تحمیل کند.

مشاوره ارتودنسی

عواملی که حساسیت دندانی در ارتودنسی ایجاد می ‌کنند

• نیرو و فشار به دندان ها: در طول ارتودنسی، براکت ‌ها و سیم‌ ها به دندان‌ ها فشار وارد می کنند، این امر ممکن است باعث ایجاد حساسیت دندانی شود.
  • تغییرات در موقعیت دندان‌ ها: هنگامی که دندان‌ ها در موقعیت جدید قرار می گیرند، می ‌توانند تغییراتی در فشار و تنش های دندانی ایجاد کنند که این امر حساسیت دندانی را افزایش می دهد.
  • استفاده از اسپیسر: برای تغییر موقعیت دندان‌ ها، ممکن است از اسپیسرها استفاده شود که به دندان‌ ها فشار وارد می کنند.

برای کاهش حساسیت دندانی در ارتودنسی به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما در کمترین زمان ممکن به مرکز ارتودنسی تهران مراجعه کرده و اقدامات اولیه را برای کاهش درد خود انجام دهید.

چرا در زمان استفاده از بریس ها پس از نوشیدن آب،دندان درد می گیرد؟

دردهایی که شما پس از نوشیدن آب سرد ممکن است احساس کنید، به ارتودنسی ربطی ندارد و در اکثر موارد به دلیل خرابی دندان ها حس می شوند.  از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم قبل از شروع درمان ارتودنسی حتما دندان های خود را از لحاظ پوسیدگی و خرابی بررسی کنید.

آب سرد می‌ تواند حساسیت دندانی را افزایش دهد، به ویژه اگر دندان‌ ها در اثر تعدادی از تغییرات ارتودنسی آسیب دیده باشند. برای کاهش حساسیت دندانی پس از استفاده از بریس‌ ها و نوشیدن آب، می‌ توانید از مسواک های مناسب استفاده کنید، آب گرم به جای آب سرد برای شستشوی دهان استفاده کنید، و در صورت بروز مشکلات جدی‌ تر، با بهترین دکتر ارتودنسی‌ مشورت کنید.

چرا در زمان استفاده از بریس ها پس از نوشیدن آب،دندان درد می گیرد

حساسیت دندانی پس از نصب بریس ها، چه مدت زمان طول می کشد؟

به طور کلی یک هفته اول پس از نصب ارتودنسی ثابت در طی ویزیت ها، دردهایی پیش می آید که به طور عادی با گذشت زمان درد کمتر خواهد شد و بیشترین درد در همان جلسه اول ممکن است برای افراد اتفاق افتد. اگر متوجه دردهای بسیار شدید در دندان های خود شدید، به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما در بازه زمانی کوتاه به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کرده و مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارید. برای کاهش حساسیت دندانی در ارتودنسی پس از مراجعه به پزشک اولین قدم قطع نیروهای وارده و مکانیزم وارده است تا بافت استراحت کند و سپس ارزیابی علل ایجاد کننده درد و در نهایت تصمیم گیری درباره تغییر دادن روند درمان انجام می شود.

میزان حساسیت دندانی که افراد در طول درمان ارتودنسی مجبور به تحمل آن هستند، متفاوت می باشد. درمان ارتودنسی با توجه به شرایط هر فرد ممکن است تغییر کند.

چگونه می توان حساسیت دندانی را در طول ارتودنسی کاهش داد؟

• استفاده از مسواک : استفاده از مسواک های مخصوص ارتودنسی، به شما کمک کند تا حساسیت دندانی را تا حد زیادی کاهش داده و از ایجاد پوسیدگی در طول درمان ارتودنسی جلوگیری کنید.
  • مصرف داروهای تسکین دهنده حساسیت: در برخی موارد، مصرف داروهای تسکین دهنده حساسیت برای جلوگیری از ایجاد درد و ناراحتی در طول ارتودنسی، توصیه می شود. اگر قصد مصرف هر داروی مسکن را برای کاهش درد خود دارید، به شما عزیزان توصیه می کنیم در این رابطه با پزشک متخصص ارتودنسی تهران مشورت کرده و سپس اقدام به مصرف آن ها کنید.

معمولا در طی هفته اول پس از قرار دادن سیم و براکت های ارتودنسی بر سطح دندان ها، بیمار یک درد خفیف و بسیار کم را تجربه خواهد کرد. بیماران زمانی که دندان های خود را روی هم فشار می دهند، ممکن است احساس درد کنند. برای رفع درد در حین درمان ارتودنسی از مسکن هایی مانند استامینوفن می توانید استفاده کنید.

دکتر میرهاشمی به شما عزیزان توصیه می کند در طول درمان ارتودنسی از مسکن هایی مانند ژلوفن استفاده نکنید، چون جلوی التهاب را به صورت موضعی می گیرد، این  امر باعث می شود تا جلوی حرکت دندانی نیز گرفته شود. استامینوفن درد را از مرکز مهار می کند.

• مراجعه به دکتر ارتودنسی: بهترین دکتر ارتودنسی راهکارهای خاصی برای کاهش حساسیت دندانی در مورد شما ارائه می دهد.

کلام آخر

حساسیت دندانی در طول ارتودنسی معمولی است و معمولا با تغییر روند درمانی و مراقبت ‌های صحیح کاهش می ‌یابد. همچنین، اگر در هر لحظه درد یا حساسیت شدیدی احساس کردید، بهترین کار این است که با دکتر ارتودنسی مشورت کنید تا به مشکلاتتان رسیدگی شود. اگر تجربه ای در زمینه احساس درد در طول درمان ارتودنسی و نحوه کاهش آن دارید، می توانید آن را با ما در قسمت پایین سایت، به اشتراک بگذارید.