ارتودنسی شکاف لب و کام

آشنایی با درمان ارتودنسی شکاف لب و کام در کودکان

مقدمه

برخی از افراد ممکن است پس از تولد، شاهد حوادث مادرزادی از جمله مشکلاتی در دندان و فک خود باشند. شکاف لب و کام جزء مهم ترین سندرم هایی است که اکثر کودکان با آن روبه رو می شوند. ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت، علاوه بر جابجایی دندان ها می تواند آماده سازی فکین را نیز انجام دهد. برای کودکان دارای شکاف لب یا شکاف کام یک طرفه و یا دو طرفه (شکاف لب و کام دو طرفه از شدیدترین ناهنجاری هایی است)، درمان ارتودنسی توسط بهترین متخصص ارتودنسی تهران می تواند مفید باشد. کودکان در این دوران به صورت 4 فرم درمان ارتودنسی را انجام می دهند، اولین درمان در سنین نوزادی انجام می شود که به وسیله چسب های لبی و در صورت لزوم استفاده از لوازم ارتودنسی و ارتوپدی نوزادی استفاده می شود. در مواردی که شدت ناهنجاری ها شدید باشد، اولین درمان در سن کودکی باید انجام شود. دومین مرحله درمان حدود سن 7 سالگی انجام می شود که مشکلات فکی کودک بررسی می شود و بین سن 7 تا 9 سالگی روش درمان نیز متفاوت می باشد. هدف از این نوع درمان این است که به دندان ها کمک کنیم تا در مسیر استخوانی مربوط به خود قرار گیرند و همچنین فک بالا به نسبت فک پایین جایگاه بهتری را بدست آورد. سومین مرحله درمانی در سن 12 سالگی انجام می شود که مانند درمان معمول ارتودنسی، آن ها درمان می شوند. چهارمین مرحله در درمان ارتودنسی که برای برخی از کودکان انجام می شود، مربوط به سن 18 سالگی که همراه با ارتودنسی و جراحی فک انجام می شود. پس به طور کلی استفاده از این 4 زمان برای کودکان دارای شکاف لب و کام ضروری می باشد.

والدین دقت کنند امروزه با رشدهایی که در زمینه ارتودنسی، جراحی فک و سلول بنیادی اتفاق افتاده است، نتایجی که از درمان شکاف های لب و کام بدست آمده است، فوق العاده نتایج خوبی است و می تواند معجزه آسا باشد و نیاز به کمی حوصله و انتخاب تم درمانی مناسب می تواند در نتایج به شما کمک کند. در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با ارتودنسی شکاف لب و کام به طور کامل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درمان شکاف در لب و سقف دهان

شکاف در لب و سقف دهان بچه ها چگونه ایجاد می شود

شکاف لب یا کام زمانی ایجاد می‌ شود که قسمت ‌هایی از لب، فک بالا یا سقف دهان در اوایل بارداری به درستی به هم نپیوندد و منجر به شکاف یا باز شدن آن شود. در حالی که این بیماری مادرزادی است (در بدو تولد وجود دارد)، طیف وسیعی از درمان ها برای نوزادانی که با آن متولد می شوند نیز وجود دارد. با توجه به قسمت هایی از لب و کام شما که دچار ناهنجاری شده است، نوع روش درمانی نیز متفاوت می باشد.

  • شکاف لب: لب بالایی از دو قسمت بزرگ در هر طرف و یک قسمت کوچک در وسط تشکیل شده است. شکاف در صورتی اتفاق می افتد که یک یا چند قسمت از این سه قسمت زمانی که جنین 7 تا 9 هفتگی است، به هم نپیوندد. گاهی اوقات شکاف لب می تواند فقط یک شکاف کوچک در لثه باشد.
  • شکاف کام: سقف دهان زمانی تشکیل می شود که استخوان ها و بافت های نرم از کناره های دهان حرکت کرده و در وسط به هم می پیوندد. اگر این اتفاق در 10 تا 12 هفتگی جنین رخ ندهد، شکافی در سقف ایجاد می شود. این امر می تواند فقط در بافت نرم در پشت دهان باشد یا ممکن است تا لثه ادامه یابد.
  • شکاف لب و شکاف کام: هنگامی که در 12 هفتگی جنین، لب بالایی، لثه و سقف دهان به هم نپیوندند، شکاف ایجاد می شود. این امر می تواند فقط در یک طرف (یک طرفه) یا در هر دو طرف (دو طرفه) باشد.

علائم شکاف لب یا کام چیست

ژنتیک و عوامل محیطی در ایجاد شکاف نقش دارند. از جمله عوامل موثر می توان به انواع داروهای مصرفی در دوران بارداری، عفونت های ویروسی مانند سرخجه، مصرف الکل، سیگار کشیدن، اختلالات کروموزومی و غیره اشاره کرد. شکاف کام یا لب می تواند منجر به مشکلات قابل توجهی در تغذیه شود، زیرا مکیدن برای کودکان در چنین شرایطی سخت می شود. نوزادانی که دارای این نوع ناهنجاری هستند، ممکن است مشکلاتی در گفتار و شنوایی خود، عفونت گوش، پوسیدگی دندان و رشد فک را تجربه کنند. کودکان و بزرگسالانی که با شکاف کام متولد شده اند نیز ممکن است در شنوایی خود مشکلاتی داشته باشند.

شکاف کام یا لب معمولا به محض تولد نوزاد مشاهده می شود و بلافاصله درمان آن شروع می شود. این عارضه اغلب در طی سونوگرافی در حدود هفته 18 بارداری تشخیص داده می شود. درمان های مختلف برای اصلاح این نوع ناهنجاری در کودکان وجود دارد، بهترین آن استفاده از ارتودنسی می باشد. بهترین دکتر ارتودنسی تهران با استفاده از جدیدترین متدهای درمانی می توانید این نوع ناهنجاری را در کودکان به شکل اصولی درمان کند.

علائم شکاف لب یا کام

ارتودنسی شکاف لب و کام

اگر شکاف لثه و آلوئول (حفره ‌ای در استخوان فک که در آن دندان ‌ها قرار می ‌گیرند) را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است بیمار قبل از قرار گرفتن دندان‌ های بزرگسالی خود به جراحی پیوند استخوان نیاز داشته باشد، معمولا بین سنین 8 تا 12 سالگی این اتفاق رخ می دهد. این جراحی به پر کردن شکاف‌ های لثه کمک می ‌کند و ممکن است قبل از تکمیل به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشد. کودکان ممکن است نیاز به استفاده از بریس برای مدتی قبل از عمل داشته باشند تا ناحیه دهان اطراف شکاف را برای دسترسی آسان تر باز کنند.

درمان ارتودنسی در بهترین مرکز ارتودنسی تهران، می تواند به درمان و مدیریت عوارض شکاف لب و کام کمک کند. برای درمان شکاف لب و کام اغلب نیاز است تا متخصص ارتودنسی با جراح همکاری های لازم را به کار ببرند.

ارتودنسی شکاف لب و کام

نتیجه گیری

شکاف کام و لب شایع ترین ناهنجاری مادرزادی است. بسته به وسعت نقص شکاف، بیماران ممکن است مشکلات پیچیده ای در برخورد با ظاهر صورت، تغذیه، راه هوایی، شنوایی و گفتار داشته باشند. درمانی ارتودنسی برای شکاف لب و کام اغلب از سنین 7 سالگی شروع می شود. اگر به هر دلیلی متوجه بی نظمی در دندان های فرزند خود شدید، می توانید با مراجعه به پزشک متخصص ارتودنسی تهران با توجه به شدت ناهنجاری های دندان، بهترین روش درمانی ارتودنسی را انتخاب کنید. درمان های ارتودنسی به شما عزیزان کمک می کنند تا دندان های زیبا و منظمی داشته باشید. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات مفیدی در زمینه ارتودنسی شکاف لب و کام و دلایل انجام این روش درمانی، کسب کرده باشید. در صورتی که قصد انجام ارتودنسی را دارید، برای انجام معاینات اولیه و بررسی کامل شرایط دندان های خود، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *