اجزای بریس ارتودنسی

بریس های ارتودنسی از چه بخش هایی تشکیل شده اند؟

مقدمه

بریس های ارتودنسی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که با توجه به شدت ناهنجاری دندان و فک توسط دندانپزشک متخصص برای اصلاح دندان ها، انتخاب می شوند. برای جلوگیری از ایجاد حساسیت دندانی و افزایش درصد موفقیت درمان ارتودنسی بسیار مهم است از بهترین برند بریس های ارتودنسی برای دندان ها استفاده شود. ما در این محتوا قصد داریم در ارتباط با انواع اجزای مختلف بریس ارتودنسی و دلایل استفاده از هر یک آن ها به صورت مفصل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بررسی اجزای مختلف بریس ارتودنسی

براکت ارتودنسی

براکت های ارتودنسی وسایل کوچکی هستند که در زمان انتخاب ارتودنسی ثابت توسط دندانپزشک بر روی دندان بیماران نصب می شوند. براکت ها و سیم های ارتودنسی می توانند به دندان ها نیرو وارد کرده و از این طریق منجر به حرکت دندان ها شوند. در طول درمان، براکت های ارتودنسی ممکن است تغییر کنند و به موقعیت جدیدی در دندان ها منقل شوند. نصب براکت ها بر روی دندان ها نه تنها به صاف کردن دندان ها کمک می کند، بلکه می تواند باعث ایجاد قوس لبخند ایده آل در افراد نیز شود. شما می توانید با توجه به سلیقه خود از بهترین رنگ براکت برای دندان ها خود استفاده کنید.

براکت‌ ها در اندازه‌ های مختلفی طراحی می‌ شوند که با توجه به اندازه دندان‌ ها و نیازهای درمانی توسط دندانپزشک انتخاب می‌ شوند. براکت‌ ها باید دارای مقاومت مناسبی در برابر لغزش باشند تا به‌ خوبی سیم های ارتودنسی را نگه دارند. با توجه به نوع طرح درمانی که توسط دندانپزشک متخصص ارتودنسی تهران برای دندان های شما انتخاب می شود، بر روی هر دندان یک براکت ارتودنسی نصب می شود. طراحی به کار رفته در براکت های ارتودنسی به گونه ای می باشد که از یک دهانه تشکیل شده اند تا سیم های ارتودنسی بتوانند به صورت محکم بر روی آن ها نصب شوند. برخی از براکت ها ممکن است دارای قلاب هایی نیز باشند، در چنین شرایطی نوارهای الاستیک به آن ها متصل می شود.

براکت ارتودنسی

بند ارتودنسی

بندهای ارتودنسی حلقه های ضد زنگی هستند که در اطراف دندان ها نصب می شوند. وظیفه بندهای ارتودنسی مشابه با براکت های ارتودنسی است با این تفاوت که از این نوع ابزار اغلب برای دندان های آسیاب استفاده می شود. احتمال کنده شدن بندهای ارتودنسی نسبت به براکت های ارتودنسی بسیار کمتر می باشد.

با توجه به این که بیماران در طول درمان ارتودنسی در هنگام غذا خوردن ممکن است نیروهای بیش از اندازه ای را به دندان های عقب خود وارد کنند، ممکن است در برخی موارد بسته به صلاحدید دندانپزشک نیاز باشد تا به جای استفاده از براکت های ارتودنسی، از بندهای ارتودنسی برای بیماران استفاده شود. با وجود مزایای بیشماری که بندهای ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری های دندانی و فک ایفا می کنند، روش های محکم کردن آن در اطراف دندان ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. بهترین دکتر متخصص ارتودنسی در تهران با سال های تجربه ای که در طی درمان بیماران خود بدست آورده است، قادر است بدون این که لثه و گونه شما را زخم کند، بندهای ارتودنسی را در اطراف دندان ها نصب کند.

اسپرینگ

اسپرینگ یا فنر ارتودنسی یکی از مهمترین اجزای بریس ارتودنسی که نقش بسیار مهمی در حرکت دندان ها ایفا می کند. متخصص ارتودنسی با کمک این ابزار می تواند به سطح دندان ها نیرویی را وارد کرده و از این طریق باعث حرکت دندان ها شود. اغلب اسپرینگ هایی که در درمان ارتودنسی استفاده می شوند، به شکل خمیده ای طراحی شده اند. برای تمامی ناهنجاری های دندان و فک بیماران ممکن است نیاز نباشد تا از اسپرینگ استفاده شود. در موارد اصلاح ناهنجاری فک 2 و 3 اغلب نیاز است تا از اسپرینگ باعث ایجاد فشار و کشش بر روی دندان ها شود.

اسپرینگ ارتودنسی

جنس این نوع فنرهای ارتودنسی از فلزهای ضد زنگ می باشند. این ابزارها را نمی توان به تنهایی بر روی سطح دندان نصب کرد. با توجه به شدت ناهنجاری دندان ممکن است نیاز باشد تا از اسپرینگ باز و بسته به براکت های ارتودنسی نصب شود. بسیار مهم است اسپرینگی که در درمان ارتودنسی استفاده می شود، از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتواند توان لازم را برای اعمال نیرو به دندان ها را داشته باشد. برترین متخصص ارتودنسی در تهران از بهترین برندهای اسپرینگ های ارتودنسی برای دندان بیماران خود استفاده می کنند.

سیم قوس دار ارتودنسی

سیم های قوس ارتودنسی یکی از مهمترین اجزای ارتودنسی که نقش بسیار مهمی در اعمال نیرو براکت های ارتودنسی بر سطح دندان ها دارند. بدون وجود این ابزار نمی توان به وسیله براکت ها به سطح دندان نیرو وارد کرد. در هربار ویزیت ممکن است بسته به صلاحدید دنداپزشک و با توجه به حرکت دندان ها نیاز باشد تا سیم های ارتودنسی تعویض شوند.

کش های ارتودنسی

کش یا اورینگ های ارتودنسی در طول درمان برای حرکت سریع تر دندان ها توسط دندانپزشک استفاده می شوند. این نوع ابزار اغلب بین براکت های ارتودنسی نصب شده و از این طریق می توانند به فک بالا و پایین نیروهایی را وارد کنند. کش های ارتودنسی خاصیت ارتجاعی دارند، این امر باعث می شود تا بتوان آن ها را به راحتی بر روی براکت های نصب کرده و در صورت لزوم موقعیت آن ها را تغییر داد.

کش های ارتودنسی

پس از انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی شمال تهران، دندان های شما به صورت کاملا تخصصی توسط دندانپزشک معاینه می شود و در مرحله بعد پس از نصب براکت های ارتودنسی با توجه به شدت ناهنجاری دندان و فک از کش های ارتودنسی با ضخامت های متفاوت برای دندان ها استفاده می شود. در مواردی که شدت ناهنجاری شدید باشد، نیاز است تا از اورینگ های ارتودنسی با ضخامت بالا استفاده شود. از انواع کش های ارتودنسی می توان برای درمان ناهنجاری فک کلاس 2 و 3، کراس بایت، میدلاین و سایر موارد دیگر استفاده کرد. با توجه به سلیقه و صلاحدید دندانپزشک خود می توانید از انواع رنگ های کش ارتودنسی از جمله سفید، مشکی، خاکستری، زرد، طلایی، طوسی و غیره برای دندان های خود استفاده کنید.

قلاب

قلاب های ارتودنسی جزئی از براکت های ارتودنسی می باشند که با کمک آن می توان فنرهای ارتودنسی را به سطح براکت نصب کرد.

هدگیر

یکی از اجزای بریس ارتودنسی هدگیر می باشد که در خارج دندان ها بر روی صورت نصب می شود. از هدگیر اغلب برای اصلاح ناهنجاری فک در سنین کودکی استفاده می شود. برای کسب نتایج بهتر و تسریع درمان مشکلات اوربایت و آندربایت از این ابزار استفاده می شود.

هدگیر ارتودنسی

فضا نگهدارنده

اسپیسر یا فضا نگهدارنده در ارتودنسی در فضای بین دو دندان قرار می گیرند تا فاصله مورد نیاز برای حرکت دندان ها را فراهم کنند. فضا نگهدارنده ها از جنس فلزی و یا پلاستیکی می باشند که بسته به شدت ناهنجاری شما ممکن است از جنس های مختلف آن برای دندان ها استفاده شود.

وکس ارتودنسی

در مواردی که بیماران به براکت های ارتودنسی حساسیت داشته باشند، از وکس یا موم های ارتودنسی برای پوشاندن براکت ها استفاده می شود. با کمک این ابزار می توان از ناراحتی یا آسیب به بافت های نرم جلوگیری کرد.

انتخاب بهترین نوع بریس برای دندان های شما توسط دکتر میرهاشمی

دکتر میرهاشمی به عنوان برترین متخصص ارتودنسی در تهران، از بهترین برندهای بریس برای دندان بیماران خود استفاده می کند. شما عزیزان می توانید مطمئن باشید با دریافت خدمات از این دندانپزشک متخصص با کمترین میزان آسیب به دندان های خود، می توانید لبخند زیباتری داشته باشید. تمامی اجزای بریس ارتودنسی توسط دکتر میرهاشمی به شکل اصولی بر روی سطح دندان های بیماران نصب می شود، از این جهت احتمال ایجاد پوسیدگی دندان های شما در طول درمان ارتودنسی به شدت کاهش می یابد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *