گذاشتن بند ارتودنسی

نقش بند ارتودنسی در تنظیم موقعیت فک و دندان

مقدمه

اگر قصد اصلاح ناهنجاری دندان و فک خود را دارید، ممکن است با تعاریف مختلفی در زمینه ارتودنسی روبه رو شوید. هر یک از ابزارهایی که در درمان ارتودنسی استفاده می شوند، با توجه به تاثیراتی که بر روی دندان های می گذارند، اسامی مختلفی دارند. برای مثال اغلب برای تنظیم موقعیت دندان های عقب ارتودنسی ممکن است بسته به صلاحدید دندانپزشک ارتودنسی، نیاز باشد تا  از بندهای ارتودنسی استفاده شود. از این تجهیزات اغلب برای دندان های عقبی با کمک قالب های مخصوص استفاده می شود، این امر می تواند درصد موفقیت درمان شما را افزایش دهد. در این محتوا ما قصد داریم در ارتباط با نحوه صحیح گذاشتن بند ارتودنسی، مزایای استفاده از این تجهیزات، مراقبت هایی که پس از نصب بند ارتودنسی باید آن را رعایت کنید و سایر موارد دیگر توضیح دهیم، لطفا تا  انتهای مقاله ما را همراه کنید.

چرا از بند ارتودنسی در طول درمان ارتودنسی استفاده می شود؟

دکتر متخصص ارتودنسی تهران قادر است با استفاده از تجهیزات به روز کلیه ی ناهنجاری های دندان و فک را با کمترین میزان آسیب، درمان کند. یکی از تجهیزاتی که ممکن است توسط ارتودنتیست برای اصلاح بی نظمی های دندان استفاده شود، بندهای ارتودنسی می باشد.بند وسیله ای فلزی می باشد که از ابزار اولیه ارتودنسی ثابت بوده و معمولا در دندان های عقبی قرار می گیرد.

نوع جنس بندهای ارتودنسی به گونه ای می باشد که هیچ گونه حساسیتی را برای افراد  ایجاد نکرده و همچنین در گذر زمان زنگ نمی زند.

چرا از بند ارتودنسی در طول درمان ارتودنسی استفاده می شود

بند یا براکت های ارتودنسی کدام یک را انتخاب کنیم؟

نحوه صحیح مراقبت و نگهداری از دندان های ارتودنسی شده در طول درمان توسط بیمار، در درصد موفقیت درمان بسیار تاثیرگذار می باشد. در طول درمان به دلیل مصرف مواد غذایی، ممکن است شاهد جدا شدن براکت های ارتودنسی به خصوص در دندان های عقبی خود، باشید. در مواردی که به دفعات زیاد براکت و سیم های ارتودنسی در طول درمان از سطح دندان جدا شوند، بهتر است برای دندان های عقبی از بندهای ارتودنسی به جای براکت ها استفاده شود.

توجه به این نکته الزامی می باشد که تشخیص این که آیا بندهای فلزی ارتودنسی و یا براکت ها برای دندان ها مناسب است، تنها توسط دندانپزشک متخصص انجام می شود. در مواردی که شدت ناهنجاری های دندان بیش از اندازه باشد، به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که بندها در مقایسه با براکت های ارتودنسی دارند، بهتر است از بندها به عنوان یک پوشش محافظ برای دندان های عقبی استفاده شود. استفاده از بندهای ارتودنسی برای دندان های جلو توصیه نمی شود.

نحوه صحیح گذاشتن بند ارتودنسی بر روی دندان ها

در قدم اول برای نصب بندهای ارتودنسی بر روی دندان ها نیاز است تا توسط دندانپزشک دندانی که نیاز به استفاده از این تجهیزات را دارد، مشخص شود. با توجه به نوع شکل ظاهری بندهای ارتودنسی، در زمان نصب آن ها بر روی دندان ها ممکن است نیاز باشد تا با استفاده از جدا کننده ها، فضای کافی برای نصب آن ها بر روی دندان ها ایجاد شود. به دلیل نوع جنس بندهای ارتودنسی، ممکن است در هنگام گذاشتن بند ارتودنسی بر روی دندان ها، پس از گذشت مدت زمانی، متوجه وارد شدن آسیب به دندان های خود شوید. از این جهت اغلب قسمت داخلی بندهای ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی آغشته به مواد مخصوصی می شوند تا باعث ایجاد حساسیت در دندان ها نشوند.

بند یا براکت های ارتودنسی کدام یک را انتخاب کنیم

بسیار مهم است بندهای ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی تهران، با اعمال فشار و نیروهای مناسب به قالب متصل شود. با توجه به آسیب هایی که ممکن است در صورت نصب غیراصولی بندهای ارتودنسی به دندان ها وارد کنند، به شما عزیزان توصیه می کنیم، حتما بهترین کلینیک ارتودنسی تهران را انتخاب کرده و سپس اقدام به گذاشتن بند ارتودنسی بر روی دندان های خود کنید.

آیا گذاشتن بند  ارتودنسی می تواند باعث ایجاد درد در افراد شود؟

پس از نصب بندهای ارتودنسی بر روی دندان ها، ممکن است چند روز احساس درد کنید، این امر کاملا طبیعی می باشد و می توانید پس از مشورت با دندانپزشک خود از داروهای مسکن استفاده کنید. با توجه به این که برخی از داروهای مسکن به دلیل نوع ترکیباتی که دارند، ممکن است در حرکت دندان های ارتودنسی اختلال ایجاد کنند، از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم به صورت خودسرانه داروهای مسکن را در طول درمان ارتودنسی خود استفاده نکنید.

اگر شدت درد پس از گذاشتن بند ارتودنسی با شدت زیاد همچنان ادامه دارد، بهتر است این موضوع را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید.

مراقبت های بعد از نصب بند ارتودنسی بر روی دندان ها

بند ارتودنسی نقش مهمی در بهبود ترتیب و تعامل دندان‌ ها و فک‌ ها بازی می‌ کند و از اهمیت بسیاری در بهبود عملکرد دهان و افزایش زیبایی صورت برخوردار است. این ابزار به عنوان یک راهکار کارآمد برای درمان مشکلات ارتودنسی شناخته می‌ شود و تأثیر بزرگی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارد.

– پس از قرار دادن بندها ممکن است احساس ناراحتی کنید که به مرور برطرف می گردد.

– پس از قرار گرفتن بند ها تا یک ساعت چیزی میل نکنید و تا 24 ساعت از غذاهای نرم و شل استفاده کنید.

– رعایت بهداشت و نخ دندان مطابق قبل صورت پذیرد. حتما از مسواک های مخصوص ارتودنسی برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید.

شل شدن بندهای ارتودنسی

در اغلب موارد برای چسباندن بندهای ارتودنسی بر روی دندان ها از چسب های مخصوصی استفاده می شود، با گذشت زمان و در صورت عدم نگهداری درست از دندان های خود، شاهد کنده شدن بندهای ارتودنسی از سطح دندان ها خواهید بود. در برخی موارد نیز به دلیل حرکت دندان ها ممکن است بندهای ارتودنسی نسبت به موقعیت اولیه خود کمی جا به جا شود، این امر می تواند باعث شل شدن بندهای ارتودنسی شود.

اگر متوجه شل شدن بندهای ارتودنسی شدید، بهتر است در سریع ترین زمان ممکن این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. قطعات شل شده بندهای ارتودنسی ممکن است توسط فرد قورت داده شود و در برخی موارد حتی باعث ایجاد خفگی در افراد نیز شود.

استفاده از بندهای ارتودنسی برای اصلاح دندان ها توسط دکتر میرهاشمی

اگر در شهر تهران ساکن هستید و به دنبال بهترین دندانپزشک متخصص در زمینه ارتودنسی هستید، به شما عزیزان توصیه می کنیم به مطب دکتر میرهاشمی مراجعه کنید. این دندانپزشک متخصص با استفاده از تجهیزات و ابزارهای بروز، توانایی اصلاح ناهنجاری های دندان و فک بیماران خود را به شکل اصولی دارد. در مواردی که دندان های شما نیاز به استفاد از بندهای ارتودنسی را داشته باشد، دکتر میرهاشمی قادر است بدون وارد شدن آسیب های شدید به دندان ها، آن ها را بر سطح دندان نصب کند. نوع جنس بندهای ارتودنسی که توسط این دندانپزشک برای بیماران استفاده می شود، باعث ایجاد حساسیت در آن ها نمی شود.

اگر شما عزیزان نیز تجربه ای در زمینه گذاشتن بند ارتودنسی بر روی دندان های خود را دارید، می توانید آن را با ما در قسمت پایین سایت به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *