وقت اورژانس ارتودنسی

آشنایی با درمان های اورژانس و شرایط حاد ارتودنسی

آیا فکر می کنید مشکلات به وجود آمده برای دندان های شما در طول ارتودنسی در حدی جدی است که نیاز به مراجعه به مطب دندانپزشکی و وقت اورژانس ارتودنسی دارید؟ کدام مورد از مشکلات دندانی در درمان های فوری و اورژانسی ارتودنسی قرار می گیرند؟ تمامی افراد در طول درمان ارتودنسی ممکن است با مشکلاتی روبه رو شوند که نیازمند درمان فوری برای دندان های خود داشته باشند. برای کاهش شدت صدمات وارد شده به دندان های خود در حین و پس از درمان ارتودنسی نیاز دارید تا در ارتباط با وقت اورژانس ارتودنسی و موقعیت های حاد ارتودنسی اطلاعات کاملی داشته باشید. در این محتوا ما قصد داریم درباره شرایط حاد و فوری ارتودنسی، افرادی که کاندید مناسب برای درمان های اورژانس ارتودنسی هستند، به صورت مفصل توضیح دهیم. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منظور از شرایط حاد و فوری ارتودنسی چیست؟

در زمینه ارتودنسی، ممکن است شرایطی پیش آید که بیماران نیاز به وقت اورژانس ارتودنسی داشته باشند، این موارد معمولا به مشکلات یا وضعیت ‌های حادی اشاره دارند که نیاز به تداخل و درمان فوری برای افراد است. در شرایطی که شدت مشکلات به وجود آمده برای دندان و دهان شدید باشد، شما نیاز دارید تا به صورت اورژانسی به مطب متخصص ارتودنسی تهران مراجعه کرده و سوالات خود را از دندانپزشک بپرسید. پس از نصب براکت های ارتودنسی در مدت زمان حدود یک هفته ممکن است کمی احساس درد کنید، این امر کاملا طبیعی می باشد و در دسته وقت های اورژانسی ارتودنسی قرار نمی گیرد. در موارد بسیار حاد که شدت دردها بسیار شدید و ناراحت کننده باشد، به عنوان یک شرایط حاد و فوری ارتودنسی، می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

منظور از شرایط حاد و فوری ارتودنسی چیست

در مواردی که بیماران به تمام نکات مراقبتی که توسط دندانپزشک در جلسات مشاوره بیان می شود، عمل کند، احتمال به وجود آمدن شرایط حاد و فوری در ارتودنسی کاهش می یابد. حتما مشکلاتی که در طول درمان ارتودنسی با آن روبه رو می شوید را جدی گرفته و در اسرع وقت به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید، می توانید با استفاده از اورژانس ارتودنسی، شرایط خود را به دندانپزشک توضیح دهید.

متخصص ارتودنسی خوب در تهران با توجه به تجربه ای که در زمینه ارائه خدمات ارتودنسی در طی سال ها بدست آورده است، درباره مدیریت مشکلات احتمالی به وجود آمده در ارتودنسی و نحوه مقابله با هر یک از آن ها را به شما آموزش می دهند.

چه مواردی به عنوان اورژانس و شرایط حاد ارتودنسی محسوب می شوند؟

در صورتی که پس از نصب براکت های ارتودنسی بر سطح دندان های خود متوجه کوچکترین مشکلی شدید، می توانید با تماس با شماره تلفن متخصص ارتودنسی تهران، مشکلات به وجود آمده در دندان های خود را با ارتودنتیست در میان بگذارید. پس از تماس و شرح مشکل به وجود آمده به دندانپزشک خود، نوبت ملاقات برای شما مشخص می شود. با وجود این که به ندرت مشکلاتی که افراد در طول درمان ارتودنسی با آن روبه رو می شوند، نشان دهنده وقت اورژانسی ارتودنسی و مشکلات بسیار حاد در ارتودنسی است، اما بهتر است در بازه های زمان مشخص حتما برای ویزیت و معاینه دندان های خود به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چه مواردی به عنوان اورژانس و شرایط حاد ارتودنسی محسوب می شوند

از مهمترین مواردی که می توان در دسته وقت اورژانسی ارتودنسی دسته بندی کرد، شامل موارد:

شکسته شدن سیم و براکت های های ارتودنسی

براکت ها ممکن است شل شوند یا از دندان شما جدا شوند، این امر اغلب به دلیل خوردن غذاهای سفت یا چسبنده اتفاق می افتد. همچنین اگر با سیم‌ ها و براکت‌ ها بازی کنید یا بریس ‌ها به چیزی برخورد کنند، ممکن است شاهد شکسته شدن براکت های خود باشید. سیم شکسته نیز می تواند باعث شل شدن براکت ها شود.  در برخی موارد نیز ممکن است به دلیل عدم دانش و مهارت دندانپزشک، در زمان باندینگ دندان در مطب دندانپزشکی، بعد از مدت زمانی متوجه شکسته شدن براکت های ارتودنسی خود باشید.

عدم رعایت نکات ارتودنسی، مانند خودداری از خوردن غذاهای ممنوعه یا استفاده نادرست از ابزارهای تمیز کننده، می ‌تواند به شل شدن و یا کنده شدن براکت‌ ها و سیم‌ ها منجر شود. با وجود این که شکسته شدن براکت های ارتودنسی دردی را برای افراد به همراه ندارد، اما ممکن است در هنگام غذا خوردن و یا صحبت کردن مشکلاتی را برای افراد ایجاد کرده و از طرف دیگر باعث شود تا طول درمان ارتودنسی افزایش یابد. به همین دلیل به شما عزیزان توصیه می کنیم در صورت متوجه شدن شل شدن و یا کنده شدن براکت و سیم های ارتودنسی از سطح دندان خود، قبل از انجام هر اقدام خودسرانه ای، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

شکستن سیم و براکت های های ارتودنسی

جا به جا شدن سیم های ارتودنسی

با توجه به این که مدت زمان درمان ارتودنسی در مقایسه با سایر روش های درمانی اصلاح دندان ها بیشتر است، موارد نگهداری و مراقبت از دندان های ارتودنسی شده نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در شرایط عدم رعایت نکات بهداشتی که توسط دندانپزشک برای شما عنوان می شود، شاهد جا به جایی سیم های ارتودنسی و در نهایت خارج شدن آن ها از براکت های ارتودنسی، خواهید بود. سیم های خارج شده از براکت های ارتودنسی ممکن است حسایت های دهانی را برای افراد ایجاد کنند، از این جهت به شما توصیه می کنیم حتما در اسرع وقت به کلینیک دندانپزشکی ارتودنسی تهران برای اصلاح آن مراجعه کنید.

درد و حساسیت های دندانی

حساسیت دندان می‌ تواند توسط عوامل مختلفی مانند دمای سرد یا گرم، نوشیدنی‌ های ترش یا شیرین و غذا و همچنین حفره‌ های عمیق ایجاد شود. اگر درد یا عدم راحتی شدیدی احساس کردید که نمی‌ توانید آن را کنترل کنید، باید به ارتودنتیست خود گزارش دهید، در چنین شرایط ممکن است نیاز به تغییر درمان یا تجویز دارو داشته باشید.

درد و حساسیت های دندانی

گیرکردن غذا در فضای بین دندان ها

در اکثر اوقات پس از صرف هر وعده غذایی شاهد گیر کردن مواد غذایی در بین فاصله میان دندان ها و اطراف سیم و براکت های ارتودنسی خود خواهید بود. در چنین شرایط برای جلوگیری از پوسیدگی های دندانی به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما به صورت منظم از نخ دندان و مسواک های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.

زخم و عفونت های دهانی

با وجود مزایای بیشماری که براکت ها در زیبایی لبخند افراد دارند، ممکن است مشکلاتی نیز برای افراد از جمله ایجاد زخم و عفونت هایی در دهان بیماران را ایجاد کنند. نوع متریال براکت و سیم های ارتودنسی باید به گونه ای انتخاب شود تا کمترین میزان حساسیت را برای افراد ایجاد کند. در چند روز اولیه پس از نصب براکت و سیم های ارتودنسی طبیعی است کمی احساس درد و یا زخم هایی در اطراف دندان های خود کنید، اما اگر این شرایط ادامه پیدا کند نشان دهنده یک مشکل بسیار جدی است و حتما باید با فردی متخصص در این زمینه مشورت کنید.

به شما عزیزان توصیه می کنیم برای جلوگیری از ایجاد عفونت دهانی از دهانشوهای مخصوص در بازه های زمانی مشخص استفاده کنید.

گم شدن و یا قورت دادن کش ارتودنسی

برخی از افراد ممکن در طول درمان ارتودنسی خود کش های ارتودنسی را گم کرده و یا به صورت اتفاقی آن ها را قورت دهند. با توجه به این که متخصص ارتودنسی با کمک کش و براکت های ارتودنسی و اعمال نیرو به دندان ها، باعث حرکت دندان ها می شود، در مواردی که شاهد گم شدن کش های ارتودنسی خود شدید، بهتر است برای جلوگیری از ایجاد مشکلات در روند درمانی دندان های خود، به دندانپزشک مراجعه کنید.

وارد شدن ضربه به دهان و دندان

اگر در اثر ضربه یا حادثه دندان‌ های شما آسیب ببینند، باید بلافاصله به ارتودنتیست و دندانپزشک مراجعه کنید. در بعضی موارد، این ممکن است نیاز به درمان اورژانسی داشته باشند.

اورژانس ارتودنسی و مراجعه زودهنگام به مطب دکتر میرهاشمی

در مواردی که شاهد تورم در لثه دندان های ارتودنسی شده خود شدی و یا با مشکلاتی از جمله درد و حساسیت های دندانی، شل شدن و یا افتادن بخشی از براکت، گم شدن کش های ارتودنسی، وارد شدن ضربه های شدید به دهان و دندان، لق شدن بیش از اندازه دندان و سایر مشکلات دیگر را در دندان های خود مشاهده کردید، به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما در سریع ترین زمان ممکن به مطب دکتر میرهاشمی مراجعه کنید.