روش های ارتودنسی تک دندان

آیا ارتودنسی یک دندان امکان پذیر است؟

مقدمه

به نظر شما آیا ارتودنسی یک فک امکان پذیر است؟ اغلب افرادی که قصد انجام ارتودنسی را برای دندان های خود دارند، ممکن است با این پرسش روبه رو شوند. امروزه روش درمانی ارتودنسی به کمک فناوری های پیشرفته ای که در حوزه دندانپزشکی رخ داده است، رشد بسیار چشمگیری کرده است. انواع روش های ارتودنسی می تواند ناهنجاری ها و برخی از مشکلات دندانی شما را برطرف کند. در مواردی که قصد انجام ایمپلنت را برای دندان های خود دارید و باید فضای دندانی افزایش یابد، ارتودنسی یک دندان برای اغلب بیماران پیشنهاد می شود. در این محتوا ما قصد داریم در ارتباط با افرادی که کاندید مناسبی برای انجام ارتودنسی تک دندان هستند و انواع روش های ارتودنسی تک دندان، به صورت مفصل توضیح دهیم.

ارتودنسی تک دندان روشی برای از بین بردن ناهنجاری دندان

بهترین متخصص ارتودنسی تهران پس از بررسی کاملا تخصصی دندان های شما و مشاهده عکس رادیولوژی دندان، تصمیم می گیرد که ارتودنسی را تنها برای یک فک و یا تعداد مشخصی از دندان ها انجام دهد. با وجود این که ارتودنسی دو فک به صورت همزمان می تواند درصد موفقیت درمان ارتودنسی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد، با این وجود ممکن است در برخی موارد بسته به نوع ناهنجاری که دندان های شما دارند، پزشک متخصص ارتودنسی تهران مجبور شود تا ارتودنسی را تنها برای تعداد مشخصی از دندان ها انجام دهد. برای اطلاع از نوع روش درمانی ارتودنسی برای دندان های خود، می توانید یک جلسه مشاوره را با دکتر میرهاشمی طی کرده و اقدام به شروع درمان دندان های خود کنید.

ارتودنسی تک دندان روشی برای از بین بردن ناهنجاری دندان

به طور کلی می توان گفت منظور از ارتودنسی مرتب کردن دندان ها و یا سیستم دندانی می باشد. یک متخصص ارتودنسی از بهترین روش های درمانی برای مرتب کردن دندان و ایجاد سیستم عصبی و عضلانی درست برای این که فرد بتواند زندگی بدون مشکلی داشته باشد، استفاده می کند. به همین خاطر است که ارتودنسی در اصطلاحات آکادمیک به نام ارتودنسی و یا ارتوپدی فک و صورت تعریف می شود. منظور از ارتوپدی فک و صورت به معنی تصحیح روابط فکی برای این که دندان ها شرایط بهترین داشته باشند و ارتوپدی فک و صورت معمولا شکلی از درمان فرض می شود که در سنین قبل از بلوغ انجام می شود و فرد در این سنین به کمک ابزارهای ارتوپدی به نتیجه می رسد.

هدف از ارتودنسی داخل محدوده دندانی، این است که دندان های هر قوس فکی، دچار رابطه منظم شده و قوس های فکی بالا و پایین نیز با یکدیگر به درستی ارتباط داشته باشند. در برخی موارد درباره بی نظمی های دندانی ما شاهد بی نظمی هایی تنها در یک دندان هستیم، برای مثال زمانی که فک بالای ما دچار کمبود فضا می شود، معمولا دندان نیش بیرون زده می شود و زمانی که فک پایین دچار این مشکل می شود، معمولا دندان شماره 5 ایراد پیدا می کند. این مشکل به این دلیل در دندان ها رخ می دهد که دندان 3 بالا و دندان 5 پایین، آخرین دندان هایی هستند که در سیستم قوس دندانی رویش پیدا می کنند، به همین دلیل شما شاهد بیشترین جابجایی در دهان خود هستید.

چرا باید ارتودنسی تک دندان را انجام داد؟

چرا باید ارتودنسی تک دندان را انجام داد؟

اگر هدف ما از درمان ارتودنسی ایجاد یک درمان جامع با اهداف خیلی خوب باشد، ما مجبور هستیم که ارتودنسی را برای تمامی دندان ها انجام دهیم. تاکید شخصی دکتر میرهاشمی بر این موضوع است که دندان های هر دو قوس باید درگیر شوند. چون زمانی که یکی از قوس های دندانی تغییر می کند باید قوس بالایی و پایین دندان به صورت همزمان تغییر کند تا در همرفتگی دندانی ایجاد شود. اگر در همرفتگی دندادنی در طول درمان ارتودنسی ایجاد نشود، شما شاهد ثبات درمان نخواهید بود.

گاهی اوقات ممکن است در افراد بزرگسال برای مثال تنها یکی از دندان 6 آن ها از دست رفته باشد و هدف درمان ارتودنسی بر این اساس باشد که دندان 7 بیمار که به سمت جلو و یا عقب دارای انحراف است، درمان شود. با ارتودنسی تک دندان می توان دندان 7 را به سمت عقب متمایل کرده تا بیماران بتوانند با استفاده از روش درمانی ایمپلنت، دندان 6 از دست رفته را درمان کنند. هدف از درمان ارتودنسی جانبی یا همان درمان ارتودنسی الحاقی این است که مشکلات دهانی که مربوط به یک ناحیه است، حل شود.

معمولا این بیماران افرادی هستند که سنین بالایی دارند و در اثر از دست دادن زود هنگام دندان خود، دندان آن ها دچار مشکل شده باشند. شایع ترین این موارد زمانی است که متخصصین دندانپزشکی ترمیم و ایمپلنت از متخصص ارتودنسی برای انجام این کار، کمک می گیرند. در چنین شرایطی می توان بدون این که نیاز باشد تا تمامی دندان ها را درگیر کرد، از ارتودنسی برای تک  دندان استفاده کرد. بیشتر مواردی که از روش های ارتودنسی تک دندان استفاده می شود، زمانی است که دندان های خود را از دست داده اید و نیاز به درمان ایمپلنت برای دندان های خود دارید.

بهترین روش ارتودنسی برای مرتب کردن فقط چند دندان چیست؟

برخی از بیمارانی که تنها یک دندان کج شده دارند، می توانند از بهترین روش های ارتودنسی تک دندان برای اصلاح دندان خود استفاده کنند. تشخیص این موضوع که دندان های شما کاندید مناسبی برای استفاده از ارتودنسی تک دندان است یا خیر، تنها توسط دنداپزشک متخصص تعیین می شود. انواع روش های ارتودنسی تک دندان شامل موارد:

ارتودنسی ثابت برای تک دندان

در ارتودنسی ثابت دندانپزشک متخصص از سیم ها و براکت هایی برای اصلاح دندان ها استفاده می کند. در این روش درمانی، بیماران نمی توانند ارتودنسی را از دهان خود خارج کنند، این امر باعث می شود تا مراقبت های بهداشتی و دندانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در برخی موارد ممکن است دندانپزشک متخصص بسته به شرایط دندانی بیماران خود تصمیم بگیرید تا تنها برای چند دندان آن ها از ارتودنسی ثابت استفاده کند. پس از اتمام طول درمان ارتودنسی ثابت نیز سیم هایی در پشت دندان ها برای حفظ نتایج درمانی ارتودنسی استفاده می شود، با توجه به صلاحدید دندانپزشک متخصص ممکن است نیاز باشد تا سیم و براکت های پشت دندانی تنها برای تعدادی از دندان ها استفاده شود.

ارتودنسی متحرک برای تک دندان

پلاک های متحرکی که در این روش درمانی برای بیماران استفاده می شود، قابل خارج شدن از دندان ها می باشد. برای این که بتوانید درصد موفقیت درمان تک دندان خود را به وسیله ارتودنسی متحرک افزایش دهید، بهتر است در بازه های زمانی مشخص شده توسط دندانپزشک متخصص،حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

ارتودنسی متحرک برای تک دندان

درمان کجی یک دندان با کمک لیزر

در مواردی که شدت ناهنجاری های دندان شما شدید نباشد، می توان با استفاده از درمان لیزر، دندان های کج شده را اصلاح کرد. درمان های ارتودنسی ثابت و متحرک نسبت به این نوع روش درمانی، اثرات درمانی طولانی مدتی دارند و همچنین اصلاح دندان ها را بدون که به مینای دندان ها آسیب وارد کنند، انجام می دهند. اصلاح تک دندان کج شده اغلب از روش درمانی ارتودنسی ثابت به جای استفاد از درمان های لیزر، استفاده می شود. با این وجود تشخیص بهترین روش های ارتودنسی تک دندان امری تخصصی است که تنها توسط دندانپزشکان متخصص انجام می شود.

درمان ارتودنسی برای فک بالا یا پایین به تنهایی 

در سال های اخیر این کار به وسیله مینی اسکروها و پیچ های ارتودنسی می تواند با درگیر کردن تعداد دندان کمتر، درمان ارتودنسی را انجام دهد. توجه به این نکته الزامی می باشد که این حالت شایع در میان بسیاری از بیماران نیست و توسط یک متخصص متبحر قابل انجام می باشد. در برخی موارد انجام این کار به صرفه می باشد، که در این شکل درمان جامع انجام شود. ارتودنسی تک دندانی تنها در شرایطی امکان پذیر است که به دنبال فضای مشخصی در دهان خود باشید، در بیشتر موارد به خصوص نوجوانان نیاز است تا از درمان ارتودنسی جامع برای دو فک استفاده کرد.

در ارتودنسی دندان هایی که بیشتری جابجایی را دارند، باید به سرجای اصلی خود بازگردانده شوند. این امر زمانی اتفاق می افتد که برای دندان فضای کافی وجود داشته باشد و با کمک گرفتن از دندان ها در جای خود قرار داده شوند. انجام بهترین روش های ارتودنسی تک دندان توسط دندانپزشک متخصص در بهترین مرکز ارتودنسی تهران، می تواند با صرفه جویی در هزینه های شما، دندان ها بیماران را به شکل اصولی اصلاح کند.

درمان ارتودنسی برای فک بالا یا پایین به تنهایی 

طول درمان ارتودنسی یک دندان

طول درمان و ماندگاری روش های درمانی ارتودنسی تک دندان مانند زمانی که ارتودنسی را برای هر دو فک خود انجام می دهید، به تخصصی دندانپزشک، نوع متریال و موادی که برای دندان ها استفاده می شود، نحوه مراقبت از دندان ها و سایر موارد دیگر بستگی دارد. در شرایطی که از دندان های خود بتوانید به درستی نگهداری کنید، احتمال این که دندان های شما در گذر زمان آسیب دیده و به حالت اول خود بازگردند به شدت کاهش می یابد.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله درباره انواع روش های ارتودنسی تک دندان توضیح دادیم، این نوع روش های درمانی برای تمامی افراد مناسب نمی باشد. عواملی از جمله زاویه قوس دندانی، شدت ناهنجاری های دندان، سن بیمار و سایر موارد دیگر در انتخاب این نوع روش درمانی تاثیرگذار می باشد. اگر درمان ارتودنسی تک دندان را انجام داده اید، می توانید تجربه های خود را در قسمت پایین سایت با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *