یک فک یا دو فک؟ روند فعلی در بین جراحان و متخصصان ارتودنسی چیست؟

یک فک یا دو فک؟ روند فعلی در بین جراحان و متخصصان ارتودنسی چیست؟

یک فک یا دو فک؟ روند فعلی در بین جراحان و متخصصان ارتودنسی چیست؟

One jaw or Two jaws? What is current trend among surgeons and orthodontists

 چکیده

بیمارانی که شدت ناهنجاری های آن زیاد است، معمولا نیاز به استفاده از درمان های دوگانه ارتودنسی به همراه جراحی فک دارند. برای این کار نیاز است تا بین ارتودنیست و متخصص جراح فک همکاری لازم انجام شود تا بتوان نتیجه مورد دلخواه از درمان ارتودنسی را بدست آورد. یکی از فاکتورهای مهمی که هم بیماران و هم جراحان خیلی اوقات دچار مشکل می شوند، بحث میزان و نوع جراحی مورد نظر است. یاددتان باشد در درمان های اتوسرجری، معمولا بیماران یک سال تا یک سال نیم توسط ارتودنیست، آماده جراحی می شوند و پس از آن بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز است تا بیمارن آماده شوند تا وسایل از دهان آن ها خارج شود. اما نکته ی مهم این است که توافق درمانی بین مثلث بیمار و جراح و ارتودنیست، همچنین توجه درمانی و مراقبت از دندان ها خیلی مهم می باشد. خیلی اوقات پیش می آید که جراحان و ارتودنیست و بیماران در مورد اهداف درمان با هم اختلاف نظرهایی داشته باشند.

بهتر است قبل از شروع درمان جراحان و ارتودنیست و بیماران از کلیت طرح درمانی مطلع شوند تا درباره نوع روش درمانی به نتیجه یکسانی برسند. در این مطالعه نظر ارتودنیست و جراحان و افراد عادی را درباره بیماران مختلف بر اساس صورتشان بررسی کردیم تا ببینیم هر کدام از این افراد چه نگاهی به این درمان دارند و چه نوع درمانی را از لحاظ جراحی مناسب می دانند. برخی از جراحان ممکن است جراحی دو فک و برخی اواقات یک فک را برای اصلاح ناهنجاری های فک لازم بدانند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید فایل pdf زیر را مطالعه کنید.

 

Received: 19 May 2013
Revised: 11 Jun 2013
Accepted: 22 Jul 2013

دکتر سید امیرحسین میرهاشمی (عضو مرکز تحقیقات دندانپزشکی و استادیار گروه آموزشی ارتودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران)

مشاوره ارتودنسی

Alireza Parhiz (گروه جراحی دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی و مرکز تحقیقات فک و صورت، بیمارستان شریعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *