انواع ریتینرهای ارتودنسی

آشنایی با انواع ریتینرهای ارتودنسی

مقدمه

ریتینر به عنوان یک نگهدارنده در طول درمان ارتودنسی توسط بیماران استفاده می شود. متخصص ارتودنسی تهران بسته به شرایط دندانی شما، استفاده از ریتینر را تجویز می کند. استفاده از ریتینر برای بازگشت دندان های ارتودنسی شده به حالت اولیه خود، الزامی می باشد. در صورتی که ریتینر ثابت و متحرک را به درستی بر روی دندان های خود نصب کنید، دندان ها و استخوان های فک در جای خود ثابت باقی می مانند. بهترین دکتر ارتودنسی تهران ریتینرها را بسته به قالب دندان های شما و به صورت سفارشی می سازد و در موقعیت مناسبی در دهان شما قرار می دهد. پس از نصب ریتینر ارتودنسی، نیاز است تا روش های شستشو و نگهداری مناسب از آن ها، را رعایت کنید در چنین شرایطی می توانید از ریتینرهای خود بدون این که آسیب دیده باشند در مدت زمان طولانی، استفاده کنید. ما در این محتوا قصد داریم در ارتباط با مراقبت از انواع ریتینرهای ارتودنسی و روش های صحیح تمیز کردن آن ها توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع ریتینرهای ارتودنسی

انواع ریتینرهای ارتودنسی با توجه به نحوه قرار گیری در دندان ها، محل تجمع مواد غذایی و باکتری ها در دهان هستند. از این جهت در شرایطی که نتوانید به درستی آن را تمیز کنید، احتمال وارد شدن آسیب به دندان ها و ایجاد عفونت در دهان افزایش می یابد. به هیچ عنوان اجازه ندهید ریتینر متحرک شما خشک شود، در غیر این صورت به پلاک شما آسیب های جبران ناپذیری وارد می شود. بهتر است از دهان شویی حاوی الکل برای شستشوی ریتینرهای ثابت و یا متحرک خود استفاده نکنید.

مراقبت از ریتینر ارتودنسی

دلایل استفاده از ریتینر ثابت

ریتینر ثابت به صورت سیم است که پشت دندان های بالا و پایین قرار می گیرد و در واقع به عنوان نگهدارنده دندان شناخته شده است. بعد از این که ارتودنسی بیمار تمام شود، از سیم هایی پشت دندان آن ها استفاده می کنند تا در گذر زمان دندان ها در جای خود ثابت باقی بمانند. مراقبت ریتینرهای ثابت به این صورت است که باید بهداشت دهان را مرتبا رعایت کنید. از مسواک بین دندانی و نخ دندان به صورت منظم استفاده کنید. نواحی که این سیم ها قرار می گیرند دقیقا مشابه زمانی است که براکت روی دندان ها قرار می گیرند، یعنی همان طور که نخ دندان ارتودنسی استفاده می کردید برای نگهداری و نظافت براکت ها، برای ریتینرهای ثابت نیز باید نخ دندان ارتودنسی استفاده کنید. موقع مسواک زدن باید با احتیاط مسواک زده شود تا باعث کندن سیم نشوید. در صورت جدا شدن سیم از هر دندان، نگهداری آن دندان از بین می رود، دندان دوباره به حالت کجی و نامنظمی قبل خود باز می گردد. حتما در چنین شرایط به پزشک خود مراجعه کنید، تا دوباره آن ها را روی دندان شما فیکس کنند.

پس از نصب ریتینر ثابت، باید از رژیم غذایی مناسبی نیز استفاده کنید. بهتر است در زمان نصب ریتینر میوه هایی که دارای هسته هستند را گاز نزنید، مواد غذایی که خیلی سفت و استخوان دار هستند را استفاده نکنید. بهتر است این نوع مواد غذایی را خرد کرده و درست مانند زمانی که براکت را در دهان خود دارید، به تکه های کوچک تقسیم کرده و داخل دهان بگذارید.

مراقبت ریتینر ثابت

نحوه عملکرد ریتینر متحرک

این نوع پلاک ها داخل دهان گذاشته شده و برداشته می شوند. مراقبت از آن ها به این ترتیب است که که تا مادامی که داخل دهان هستند، نباید چیزی با آن ها جویده شود. اگر مایعات باشد ایرادی ندارد، البته برای پلاک ریتینر از مایعات گرم و دارای رنگدانه هستند مانند انواع شیر و کافی هایی که گرم هستند و باعث مچاله شدن پلاک می شوند و یا نوشیدنی های سردی که رنگدانه دارد مانند شربت ها، نباید استفاده شوند. ترجیحا آن ها را از دهان خارج کرده و نوشیدنی و خوراکی را میل کنید و سپس دهان را تمیز کنید. به این ترتیب که مجددا نخ دندان استفاده کنید و از مسواک بین دندان استفاده کنید، زمانی که دهان تمیز شد می توانید ریتینر متحرک را داخل دهان قرار دهید. ریتینر را می توانید با استفاده از مسواک نیز سطح آن را تمیز کنید. با دندان هایی که آلوده هستند و مواد غذایی دارند، نباید از این پلاک ها استفاده کنید، چون در این حالت جرم و مواد آلوده روی پلاک ها نشسته و باعث می شود پلاک کدر و غیر قابل استفاده شود که بعضا پیش می آید بیمار دیگر تمایل به استفاده از آن ها را ندارد. یک سری جا پلاکی توسط مرکز ارتودنسی تهران به بیماران داده می شود تا پلاک های متحرک را داخل آن قرار دهند. به هر دلیلی که پلاک از دهان خارج شد، حتما داخل این جا پلاکی آن ها را قرار دهید. در غیر این صورت به دلیل سبک بودن، غیر قابل دید بودن مخصوص پلاک های ریتینر که شفاف هستند، گم می شوند و بیمار مجبور می شود تا مجددا به مطب دندانپزشکی برای ساخت پلاک جدید مراجعه کند. اگر ریتینرهای متحرک به مدت طولانی استفاده نشوند، دندان به حالت کج و نامنظمی اول باز می گردد و در بدترین حالت دندانپزشک مجبور می شود که بیمار را مجددا ارتودنسی کند، یعنی دوباره از براکت برای سطح دندان ها باید استفاده شود.

مراقبت از ریتینر متحرک

هفته ای یکبار یک محلول را درست کنید، به صورتی که نصف این محلول آب جوشیده سرد شده و نصف محلول سرکه سفید بی رنگ باشد. پلاک را هفته ای یکبار به مدت نیم ساعت در این محلول قرار دهید تا جرم زدایی شود، بیمار می تواند بعد از این شستشو از آن استفاده کند. در صورت استفاده نکردن از این پلاک های متحرک و نگهداری نامناسب از آن ها، منجر به این می شود که بیمار دچار نامنظمی دندان ها شده و نهایتا ارتودنسی مجدد نیاز داشته باشد.

کدامیک بهتر است فیکس ریتینر یا پلاک متحرک؟

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم بسته بکه نوع طرح درمانی که توسط متخصص ارتودنسی برای اصلاح ناهنجاری های دندان و فک شما انتخاب می شود، ممکن است نیاز به استفاده از فیکس ریتینر یا پلاک های متحرک داشته باشید. در اغلب موارد پس از اتمام طرح درمانی، از پلاک های متحرک برای حفظ نتایج درمانی استفاده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

کلام آخر

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم مراقبت از انواع ریتینرهای ارتودنسی برای جلوگیری از عفونت در دهان الزامی می باشد. استفاده از ریتینرها باعث می شود احتمال حرکت دندان ها در پایان دوره درمان ارتودنسی تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *