تاثیر لیزرهای Er:YAG و Er,Cr:YSGG بر جداسازی براکت سرامیکی

تاثیر لیزرهای Er:YAG و Er,Cr:YSGG بر جداسازی براکت های سرامیکی

تاثیر لیزرهای Er:YAG و Er,Cr:YSGG بر جداسازی براکت های سرامیکی

Effect of Er:YAG and Er,Cr:YSGG Lasers on Ceramic
Bracket Debonding from Composite Blocks

چکیده

براکت های سرامیکی به دلیل فرمی که دارند، یکی از انواع براکت هایی هستند که در ارتودنسی استفاده می شوند. این براکت ها به دلیل فرمی که دارند و موادی که در آن ها استفاده می شود، اغلب به عنوان براکت های زیبایی شناخته می شوند. کاری که در این براکت ها انجام می شود این است که داخل آن ها از مواد پلی کریستالین یا مونو کریستالین و یا از سرامیک های تک کریستالی یا چند کریستالی استفاده شود. اتفاقی که در این زمینه خواهد افتاد این است که این براکت ها به خاطر این که از جنس سرامیک ها ساخته شده اند، معمولا چسبندگی بسیار خوبی را به سطح دندان ها خواهند داشت. در نتیجه می توان گفت زیبایی و چسبندگی که دارند یکی از مزایای مهم استفاده از این نوع براکت ها می باشد. یکی از معایبی که استفاده از این نوع براکت ها دارند این است که در زمان جدا کردن آن ها از سطح دندان به دلیل قدرت باند بالایی که دارند، معمولا سطح مینای دندان ها را دچار خش و خرابی خواهند کرد. در این مطالعه از ابزارهای متفاوتی برای کاهش قدرت باند براکت ها استفاده شد که یکی از آن ها استفاده از لیزر می باشد. در این مطالعه آقای دکتر میرهاشمی و همکارانش از لیزر Er:YAG و Er,Cr:YSGG برای کاهش قدرت باند استفاده کردند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید فایل pdf زیر را مطالعه کنید.

 

Received: 7 July 2018

Accepted: 6 November 2018

Published: 3 July 2019

دکتر سید امیرحسین میرهاشمی (عضو مرکز تحقیقات دندانپزشکی و استادیار گروه آموزشی ارتودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران)

مشاوره ارتودنسی

سید محمد هاشم حسینی (دانشیار مرکز تحقیقات لیزر دندانپزشکی پژوهشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران علم، گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران )

اردوان اعتمادی ( استادیار مرکز تحقیقات لیزر دندانپزشکی پژوهشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه پریودنتیکس، واحد دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران)

محمدجواد خرازی فرد (مشاور آماری، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، پژوهشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران)

آرمین سودی (رزیدنت ارتودنسی، گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران)

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *