اثر ضد میکروبی نانو زینک اکسید و ذرات نانو کیتوزان در کامپوزیت دندان

اثر ضد میکروبی نانو زینک اکسید و ذرات نانو کیتوزان در کامپوزیت دندان

اثر ضد میکروبی نانو زینک اکسید و ذرات نانو کیتوزان در کامپوزیت دندان مورد استفاده در ارتودنسی

Antimicrobial Effect of Nano-Zinc Oxide and Nano-Chitosan Particles in Dental Composite Used in Orthodontics

 چکیده

یکی از مشکلاتی که می توان در زمان استفاده از ارتودنسی ثابت گریبان گیر بیماران شود و گاهی اوقات حتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات بسیار جدی در بیماران شود، بحث پوسیدگی های دندانی است که حین درمان رخ می دهد. واقعیت امر این است که وجود پوسیدگی دندان باعث می شود تا درمان ارتودنسی دچار مشکل ذاتی شود، یعنی درمانی که برای اصلاح ناهنجاری های دندان استفاده می شود، در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد پوسیدگی هایی در دندان شوند. لذا تاکید بسیار زیادی در این قضیه وجود دارد که پوسیدگی کنترل شود و به نوعی از ایجاد آن در دندان ها، جلوگیری شود. در سال های اخیر به بهبود رشد و شرایط علمی، استفاده از نانوها در همه ی رشته های پزشکی و دندانپزشکی و همچنین در ارتودنسی، خیلی شیوع پیدا کرده است. البته سال های اول است که از نانوها در دندانپزشکی استفاده می شود و هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

یکی از لاین های تحقیقاتی آقای دکتر میرهاشمی استفاده از نانوها در موارد دندانپزشکی است که این دندانپزشک متخصص جزء اولین نفرهایی است که این کارها را انجام می دهد و مطالعات بسیارخوبی در این زمینه داشته است. در این مطالعه با استفاده از نانو کیتوزان در کامپوزیت دندانپزشکی باعث شدیم تا تاثیر ضد میکروبی کامپوزیت های ما بیشتر شود و شیوع پوسیدگی در کامپوزیت ها کمتر شود و به دنبال آن سبب تقویت خواص کامپوزیت ها در حین نگهداری خواص فیزیکی انجام دهیم. این مطالعه مورد اسناد و توجه در مطالعات جهانی قرار گرفته است و بالای 50 الی 60 بار دانشمندان به این مطالعه اسناد کردند. زمینه ی نانو تکنولوژی یکی از زمینه های خیلی خوب و قابل رشد در آینده دندانپزشکی است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید فایل pdf زیر را مطالعه کنید.

 

دکتر سید امیرحسین میرهاشمی (عضو مرکز تحقیقات دندانپزشکی و استادیار گروه آموزشی ارتودنتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران)

مشاوره ارتودنسی

Abbas Bahador (گروه میکروبیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، جمهوری اسلامی ایران)

Mohammad Zaman Kassaee (گروه شیمی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، جمهوری اسلامی ایران)

Ghazaleh Daryakenari (گروه دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، جمهوری اسلامی ایران)

Mohammad Sadegh Ahmad Akhoundi  (استاد، مرکز تحقیقات لیزر دندانپزشکی، پژوهشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)

Ahmad Sodagar (استاد، مرکز تحقیقات لیزر دندانپزشکی، پژوهشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

گروه ارتودنسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *