مراقبت از دندان ارتودنسی شده

نکاتی که در حین درمان ارتودنسی باید رعایت کنید

مقدمه

مراقبت از دندان ارتودنسی شده می تواند باعث شود تا احتمال اصلاح دندان ها تا حد بسیار زیادی افزایش یابد. در شرایطی که نتوانید به درستی از دندان های خود در حین ارتودنسی مراقبت کنید، ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید در سطح دندان، پوسیدگی دندان، التهاب لثه، بوی بد دهان و غیره شوید. نگهداری نامناسب از دندان ها باعث می شود تا دندان های کج شده فرصت بیشتری برای حرکت نیاز داشته باشند. اگر دندان های شلوغ و کج شده ای دارید و برای اصلاح آن قصد دارید ار روش درمانی ارتودنسی استفاده کنید، بهتر است در قدم اول بهترین مرکز ارتودنسی تهران را انتخاب کرده و سپس از اقدامات لازم را برای آماده سازی دندان های خود را انجام دهید. ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با راهکارهایی برای مراقبت از دندان ارتودنسی شده و نگهداری صحیح از آن ها توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ملاحظات درمانی حین ارتودنسی

ملاحظات درمانی حین ارتودنسی

با توجه به طولانی بودن پروسه درمانی ارتودنسی، رعایت نکات بهداشتی و ملاحظات درمانی در حین ارتودنسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردرا می باشد. عادات نامناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث می شود که مواد غذایی برای مدت طولانی در دندان ها و بریس های شما گیر کند. این امر می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان و ایجاد پلاک در سطح دندان ها شود. در صورت ادامه پیدا کردن این دسته از مشکلات، شاهد تورم و عفونت در لثه های خود خواهید بود. مراقبت از دندان ارتودنسی شده باعث می شود تا پس از اتمام طول درمان و خارج کرده براکت ها از سطح دندان، مشکلاتی برای دندان های شما ایجاد نشود.

با وجود مراقبت های اصولی از دندان های ارتودنسی شده ی خود، ممکن است در گذر زمان شاهد شکسته و یا شل شدن براکت ها از سطح دندان خود باشید. پس از هربار ملاقات با دندانپزشک خود، مشکلاتی که برای دندان هایتان در طول درمان اتفاق می افتد را با متخصص ارتودنسی در میان بگذارید.

مراقبت از دندان ارتودنسی شده

  • در حین درمان ارتودنسی، دندن های خود را به شکل صحیح مسواک بزنید

اگر بریس دارید یا در حال حاضر تحت درمان های ارتودنسی دیگری هستید، مسواک زدن دندان ها حداقل دو بار در روز به شدت توصیه می شود. پس از هر وعده غذایی بهتر است از مسواک های نرم برای دندان های خود استفاده کنید، ذرات غذا را به صورت کامل از فضای میان براکت های ارتودنسی، تمیز کنید. استفاده از نخ دندان نیز در طی درمان ارتودنسی، به شدت توصیه می شود. از آنجایی که براکت ها از رسیدن مسواک به فضای بین دو دندان جلوگیری می کنند، نخ دندان کشیدن در طول درمان ارتودنسی به قدری دشوار است که برخی از بیماران به کلی از آن اجتناب می کنند.

بهتر است از مسواک بین دندانی برای تمیز کردن کامل دندان های ارتودنسی شده خود استفاده کنید. پزشک متخصص ارتودنسی تهران پس از قرار دادن براکت ها در سطح دندان، نحوه صحیح تمیز کردن دندان ها و استفاده از مسواک و نخ دندان را به شما آموزش می دهد.

  • پس از نصب براکت در سطح دندان، در بازه زمانی مشخص به دندانپزشک مراجعه کنید

در حین انجام هر نوع درمان ارتودنسی، باید معاینات منظم دندانپزشکی را ادامه دهید. در هر نوبت ویزیت توسط دندانپزشک متخصص، ممکن است نیاز باشد تا میزان فشار و نیروهای وارد به دندان شما کمتر و یا بیشتر شود.

مراقبت های روز اول ارتودنسی

  • از رژیم غذایی مناسبی در طول درمان ارتودنسی استفاده کنید

برای مراقبت از دندان ارتودنسی شده خود، بهتر است از رژیم غذایی خاصی استفاده کنید. مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین می تواند منجر به تشکیل بیش از حد پلاک دندانی در اطراف بریس ها و سیم های ارتودنسی شود، این امر ممکن است باعث ایجاد لکه هایی در سطح دندان ها شود. علاوه بر این، تولید اسید در دهان منجر به ضایعات سفید رنگ می شود که در گذر زمان می تواند باعث پوسیده شدن دندان ها شوند.

برای جلوگیری از شکستگی براکت و سیم ها بهتر است مواد غذایی را به تکه های کوچک تقسیم کرده و سپس آن ها را میل کنید. از مصرف غذاهای سفت، چسبنده و آدامس در حین ارتودنسی خودداری کنید.

مراقبت های روز اول ارتودنسی

در روزهای اولیه پس از نصب ارتودنسی، ممکن است کمی احساس درد در دندان و ناحیه لثه خود کنید، این امر کاملا طبیعی می باشد و در گذر زمان شدت درد کاهش می یابد.

  • بهتر است از کمپرس سرد برای کاهش تورم برای صورت خود استفاده کنید.
  • مسکن هایی که توسط متخصص ارتودنسی برای شما تجویز می شود را در زمان مشخص استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از مواد غذایی که حاوی اسید هستند، بلافاصله پس از نصب براکت در سطح دندان های خود، استفاده نکنید.
  • دهان خود را با آب نمک بشورید.

جمع بندی نهایی

برای این که انواع روش های درمانی ارتودنسی باعث اصلاح دندان های شما شود نیاز است تا دندانپزشک خود همکاری های لازم را داشته باشید. در صورتی که براکت های ارتودنسی به درستی بر سطح دندان نصب شود، احتمال این که این روش درمانی باعث ایجاد آسیب به سطح دندان ها شود، تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد، از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم برای دریافت خدمات ارتودنسی حتما به بهترین دکتر ارتودنسی تهران مراجعه کنید. برای داشتن ارتودنسی موفق ملاحظات درمانی حین ارتودنسی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، را انجام دهید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *