اقدامات بعد از برداشتن ارتودنسی

مهمترین مراقبت ها پس از اتمام درمان ارتودنسی

مقدمه

انواع روش درمانی ارتودنسی می تواند به شما کمک کند تا ناهنجاری های موجود در دندان و فک خود را به صورت کاملا تخصصی از بین ببرید. برای حفظ نتایج ارتودنسی بهتر است پس از پایان دوره درمان خود، اقدامات بعد از برداشتن ارتودنسی که توسط پزشک متخصص ارتودنسی تهران عنوان می شود را با دقت بالا انجام دهید. به دلیل حالت کشسانی بودن بافت اطراف دندان، امکان این که پس از اتمام ارتودنسی، دندان ها به حالت اول بازگردند، زیاد است. ما در این محتوا قصد داریم در ارتباط با اقدامات بعد از برداشتن ارتودنسی و نحوه نگهداری اصولی از دندان ها پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی، توضیح دهیم. با رعایت نکاتی که در این مقاله عنوان می شود، شما عزیزان می توانید دندان های صاف و زیبایی داشته باشید.

مراقبت های بعد از ارتودنسی

برای جلوگیری از دست رفتن نظم دندان و بازگشت دندان های خود به حالت قبل از درمان، با توجه به صلاحدید دندانپزشک خود ممکن است نیاز داشته باشید تا به مدت چند ماه از نگهدارنده های متحرک استفاده کنید. در شرایطی که در طول درمان ارتودنسی، براکت ها به درستی و با نیروی مناسبی در سطح دندان ها نصب شده باشند و همچنین با مراقبت های اصولی از آن ها، احتمال این که دندان ها به حالت قبل خود بازگردند، کاهش می یابد. این امر مستلزم این می باشد که شما بتواند بهترین مرکز ارتودنسی تهران را برای اصلاح دندان و فک خود انتخاب کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

اگرچه تمام درمان‌ های ارتودنسی برای کمک به دستیابی به دندان‌ های صاف و سالم طراحی شده‌ اند، اما هر درمان دارای ویژگی ‌هایی است که آن ‌ها را منحصر به فرد می‌ کند. اتمام درمان پس از برداشتن بریس های ارتودنسی، یکی از بزرگترین تصورات غلطی که بسیاری از افراد ممکن است داشته باشند. در شرایطی که به نکات مراقبتی که توسط دندانپزشک متخصص عنوان می شود به درستی عمل کنید، می توانید باعث حفظ ترازهای دندان خود شوید. پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی بسیار مهم است بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

مراقبت های بعد از ارتودنسی

جدا از فشار جزئی در حین برداشتن بریس ‌ها، این فرآیند بدون درد است. برای برداشتن براکت‌ های شما، دندانپزشک متخصص ارتودنسی تهران از ابزارهای مخصوصی استفاده می‌ کند که به او امکان می ‌دهد براکت‌ های چسبانده شده به دندان‌ های شما را فشار دهد. بعد از برداشتن بریس ها ممکن است حساسیت های خفیف و تا حدی متوسط در دندان و لثه های خود تجربه کنید.

مراقبت های بعد از ارتودنسی

اقدامات بعد از برداشتن ارتودنسی

  • مشکلات در غذا خوردن

از آنجایی که بریس‌ ها را برای مدت طولانی و به مدت بیش از 1 سال بر روی دندان های خود نصب کرده اید، بدون شک این نوع بریس ها در عادت غذا خوردن شما نیز تاثیر خواهند گذاشت. بعد از برداشتن بریس از سطح دندان های خود، هنگام غذا خوردن با مشکلاتی مواجهه خواهید شد. این امر کاملا طبیعی است و در گذر زمان مشکلی در خوردن غذا و صحبت کردن نخواهید داشت.

مصرف بیش از حد غذای سرد یا گرم یا مواد آشامیدنی باعث حساسیت بیشتر دندان ها می شود. از این جهت بهتر است در هفته های اول پس از برداشتن بریس های دندان، به نکات مراقبتی که توسط دندانزشک عنوان می شود، عمل کنید.

  • استفاده از نگهدارنده بعد از اتمام ارتودنسی

استفاده از نگهدارنده ها یکی از موارد مهم مورد نیاز دندان بعد از برداشتن بریس است. نگهدارنده یک دستگاه ارتودنسی سفارشی است که به تثبیت موقعیت نهایی دندان های شما پس از تکمیل بریس یا درمان اینویزیلاین کمک می کند. رایج ترین نوع نگهدارنده، نگهدارنده های پلاستیکی نازک و شفاف (مانند ترازهای شفاف) است که از جابجایی دندان های شما جلوگیری می کند. پس از اتمام درمان ارتودنسی ممکن است نیاز داشته باشید تا به مدت 6 ماه از نگهدارنده در طی 24 ساعت شبانه روز استفاده کنید. مدت زمان استفاده از نگهدارنده توسط دندانپزشک متخصص و با توجه به شرایط دندانی شما مشخص می شود.

استفاده از نگهدارنده بعد از اتمام ارتودنسی

  • استفاده صحیح از نخ دندان و مسواک

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از جمله عادات مهم بهداشت دهان و دندان است که به طور کلی توسط اکثر افراد از دوران کودکی انجام می شود. پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی، حتما از نخ دندان، مسواک و خمیر دندان مناسب استفاده کنید.

  • مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی در بازه زمانی مشخص

یکی از مهمترین اقدامات پس از اتمام ارتودنسی، مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی در بازه زمانی مشخص می باشد. با مراجعه مرتب و منظم به دندانپزشک می توانید کوچکترین تغییرات را در دندان های خود بررسی کرده و قبل از این که وضعیت دندان ها تغییر کنند، اقدام به اصلاح آن ها کنید.

با مراجعه به بهترین دکتر ارتودنسی تهران و دریافت خدمات از آن ها می توانید دندان های خود را به همان شکل منظمی که پیدا کرده اند، حفظ کنید.

کلام آخر

درمان ارتودنسی امروزه به عنوان یک روش محبوب برای اصلاح شلوغی و کج بودن دندان ها استفاده می شود. در طول درمان ارتودنسی دندانپزشک متخصص از نیروهایی برای جابجایی دندان ها و قرارگیری آن ها در موقعیت مناسب استفاده می کند، این امر باعث می شود تا بافت های دندان نیاز به مدت زمانی برای شکل گیری مناسب داشته باشند. از این جهت بسیار مهم است پس از اتمام درمان ارتودنسی از دندان های خود به خوبی مراقبت کرده و از بازگشت دندان ها به حالت قبل خود جلوگیری کنید. ماندگاری این روش درمانی علاوه بر مهارت دندانپزشک به نحوه نگهداری و مراقبت از دندان توسط بیماران نیز بستگی دارد. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات مفیدی در زمینه اقدامات بعد از برداشتن ارتودنسی کسب کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *