چه نتایجی را می ‌توان از درمان اپن بایت انتظار داشت؟

مقدمه

دیپ بایت و اپن بایت از جمله اصطلاحاتی که بیشتر بیمارانی که قصد انجام ارتودنسی را دارند، با آن روبه رو می شوند. افرادی که ناهنجاری اپن بایت دارند، معمولا بیمارانی هستند که تنها 6 دندان جلو آن ها از همدیگر فاصله دارد یا در حالت شدید تر، کل دندان های بالا و پایین روی هم پوشانده نمی شوند، در چنین شرایطی اغلب افراد تنها شاهد همپوشانی دندان های عقب خود خواهند بود. این نوع ناهنجاری می تواند سبب مشکلات فانکشنال در افراد شده و همچنین در زیبایی لبخند، تاثیر بسیار منفی بگذارد. در این محتوا ما قصد داریم در ارتباط با روش تشخیص اپن بایت، علل ایجاد این نوع ناهنجاری، نحوه درمان و بهترین سن برای انجام ارتودنسی در جهت درمان ناهنجاری اپن بایت به صورت مفصل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چرا باید اپن بایت را درمان کنیم؟

مشکلاتی که اغلب افرادی که درگیر ناهنجاری اپن بایت هستند با آن روبه رو می شوند، زیبایی، مشکلاتی در غذاخوردن و غیره می باشد. با توجه به این که در این نوع ناهنجاری دندان ها به درستی بر روی هم قرار نمی گیرند، مفصل گیجگاهی فک افراد نیز می تواند دچار مشکلاتی شود.

نقل قول از دکتر میرهاشمی بهترین متخصص ارتودنسی تهران:

یک باور غلطی که بسیاری از افراد دارند، این است که دندان های بالایی و پایینی باید کاملا روی هم قرار گیرند، این باور امروزه رد می شود. در شرایط ایده آل دندان های بالا حدود 2 میلی متر تا 3 میلی متر از دندان های پایین جلوتر هستند. در صورتی که همپوشانی عمودی بین دندان های بالا و دندان های پایین وجود داشته باشد، به اصطلاح آن را اوربایت نامگذاری می کنند. اگر بیماری دندان های بالا با دندان های پایین همپوشانی زیادی داشته باشد، به عنوان دیپ بایت طلقی می شود. برعکس این موضوع اگر دندان های بالای بیمار، دندان های پایین را نپوشانده باشد و به عبارت دیگر بین دندان های بالا و پایین فاصله ای وجود داشته باشد، به این حالت اپن بایت گفته می شود. هر دو ناهنجاری های دیپ بایت و اپن بایت در گروه ناهنجاری های عمودی قرار می گیرند و جزء ناهنجاری های سخت طلقی می شوند که درمان آن ها بسیار مشکل است.

مشاوره ارتودنسی

تفاوت اپن بایت با اوربایت در ارتودنسی

در شرایطی که بیماران دندان های خود را روی هم قرار می دهند، دندان های بالا و پایین آن ها از هم فاصله داشته باشد ولی دندان های عقب کاملا روی هم قرار گیرند، به این نوع ناهنجاری اپن بایت گفته می شود. در مفهوم کلی اوربایت و اپن بایت هر دو به معنی جلو بودن فک بالا نسبت به فک پایین است اما می توان گفت اپن بایت در موارد شدید ناهنجاری اوربایت برای افراد اتفاق می افتد.

علل ایجاد اپن بایت چیست

دلایل متعددی می تواند باعث ایجاد اپن بایت در افراد شود، از مهمترین علل ایجاد آن می توان به عوامل ژنتیکی، دلایل محیطی اشاره کرد. انگشتن مکیدن با این که یک فرآیند نرمال در میان نوزادان است، اما اگر این کار در سنین بالاتر نیز توسط افراد انجام شود، می تواند باعث ایجاد این نوع ناهنجاری در افراد شود. کودکان از 3 تا 5 سالگی به بعد بهتر است عادت انگشت مکیدن خود را ترک کنند، در غیر این صورت احتمال این که ساختار فک تغییر کرده و در دراز مدت باعث ایجاد ناهنجاری هایی در دندان خود شوند، بسیار زیاد می باشد. برای این که بتوانید این نوع ناهنجاری را در دندان های خود بدون وارد شدن آسیب به ساختار فک درمان کنید، نیاز دارید تا به بهترین مرکز ارتودنسی تهران مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنید.

علل ایجاد اپن بایت چیست

روش های تشخیص اپن بایت

برای تشخیص اپن بایت، پزشک متخصص ارتودنسی تهران از چندین روش و ابزار مختلف استفاده می‌ کند:

بررسی بالینی: دندانپزشک ارتودنسی با معاینه دقیق دندان‌ ها و فک‌، وضعیت اپن بایت را بررسی می‌ کند. از مهمترین علائم اپن بایت می‌ توان به ارتفاع زیاد دندان‌ های بالا نسبت به دندان‌ های پایین اشاره کرد.  تقابل دندان‌ها به معنای نحوه برخورد دندان‌های بالا با دندان‌های پایین است. اگر دندان‌ های بالا به طرز غیرمتعادلی بر روی دندان‌ های پایین قرار داشته باشند و اپن بایت ایجاد کنند، این موضوع توسط دندانپزشک ارتودنسی بررسی می‌ شود. برای اندازه‌ گیری اپن بایت، دندانپزشک ارتودنسی ممکن است از ابزارهای اندازه‌گیری خاصی استفاده کند. این اندازه‌گیری‌ ها به دندانپزشک کمک می‌ کند تا میزان اپن بایت را به صورت دقیق مشخص کند.

تصویربرداری: برای ارزیابی دقیق‌ تر وضعیت دندان‌ ها و فک‌، تصویربرداری‌ هایی مانند عکس‌ های رادیوگرافیی و تصاویر سی‌ تی‌ اسکن ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. این تصاویر می‌توانند اطلاعات دقیقی از موقعیت دقیق دندان‌ ها و فک‌ ها را ارائه دهند و به دندانپزشک ارتودنسی کمک کنند تا اپن بایت و سایر ناهنجاری‌ های دیگر را تشخیص دهند.

انواع روش اصلاح اپن بایت و درمان آن

قدم اول در درمان ناهنجاری اپن بایت، تشخیص علل ایجاد این نوع ناهنجاری می باشد. درمان های ساده مانند تانگ کریب تا درمان های پیچیده تر مانند ارتودنسی ثابت و مینی اسکروها، جراحی فک می توانند باعث اصلاح اپن بایت شوند. بسته به شدت و نوع اپن بایت، درمان آن ممکن است متفاوت باشد.

انواع روش اصلاح اپن بایت و درمان آن

برخی از روش‌ های درمانی عبارتند از:

استفاده از بریس‌ ها و ارتودنسی: در بسیاری از موارد، ارتودنسی می‌ تواند راه حل مناسبی برای درمان این نوع ناهنجاری باشد. بر اساس ارزیابی اولیه، دندانپزشک ارتودنسی یک برنامه درمانی مناسب ترتیب می‌ دهد. این برنامه شامل تعیین نوع بریس‌ ها (براکت‌ ها)، سیم‌ های ارتودنسی است که بر روی دندان‌ ها نصب می‌ شوند.

بریس‌ ها و سیم‌ های ارتودنسی به دقت بر روی دندان‌ ها نصب می‌ شوند. در طی مدت درمان، دندانپزشک ارتودنسی مرتبا بریس‌ ها را تنظیم می‌ کند تا دندان‌ ها به تدریج به موقعیت درست منتقل شوند. این فرآیند ممکن است مدت زمانی طول بکشد و نیاز به ویزیت‌ های مکرر داشته باشد. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم حتما در بازه های زمانی مشخص به دندانپزشک ارتودنسی خود مراجعه کرده و مشکلاتی دندانی خود را با او در میان بگذارید.

جراحی: در موارد جدی‌ تر اپن بایت، جراحی ممکن است لازم باشد. این جراحی‌ ها به منظور تعدیل وضعیت فک‌ ها و دندان‌ ها انجام می‌ شود.

چه نتایجی را می ‌توان از درمان اپن بایت انتظار داشت؟

در شرایطی که عوامل محیطی باعث ایجاد این نوع ناهنجاری در افراد شود، بهترین ثبات نتایج درمان را برای افراد خواهیم داشت. در مواردی نیز که عوامل ژنتیکی باعث ایجاد اپن بایت در افراد شود، نیاز به مراقبت بیشتر از دندان ها پس از اتمام دوره درمانی وجود دارد.

معمولا پس از درمان ارتودنسی که توسط بهترین دکتر ارتودنسی تهران برای اصلاح ناهنجاری اپن بایت استفاده می شود، بیماران نیاز دارند تا از نگهدارنده های مخصوص تری استفاده کنند. نوع درمان ارتودنسی که برای ناهنجاری اپن بایت خود استفاده می کنید، باعث می شود تا حتی اگر نیاز به جراحی فک برای اصلاح این نوع ناهنجاری را داشته باشید، درمان شما بسیار ساده تر باشد.

بهترین سن برای درمان اپن بایت چه سنی است؟

بهترین سنی که بیماران می توانند برای درمان اپن بایت مراجعه کنند، همان ویزیت هایی است که افراد به صورت روتین به دندانپزشک ارتودنسی مراجعه می کنند. بر اساس پروتکل تثبیت شده که توسط انجمن آمریکا مشخص شده است و همه ی دنیا آن را قبول دارند، بهتر است کودکان در سنین 7، 10 و 12 سال معاینات ارتودنسی را انجام دهند. در این سنین ممکن است درمان ارتودنسی برای کودکان شروع نشود، بلکه در این سنین افراد تنها معاینه شده تا از درمان های سخت و پیچیده در آینده جلوگیری شود.

سخن پایانی

با توجه به شدت اپن بایت و وضعیت دندانی شما، دندانپزشک ارتودنسی ممکن است یک طرح درمانی مناسب برای شما تعیین کند. به همین دلیل، انتخاب یک متخصص ارتودنسی با تجربه و متخصص در این زمینه بسیار مهم است تا به بهترین نتایج دست یابید. روش تشخیص اپن بایت به صورت اصولی می تواند در افزایش موفقیت طرح درمان شما بسیار تاثیرگذار باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *