تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی

ارتودنسی یا کامپوزیت کدام یک را انتخاب کنیم؟

مقدمه

خیلی وقت ها ممکن است این سوال برای افراد پیش آید که کامپوزیت برای دندان های خود انجام دهیم یا بهتر است از ارتودنسی استفاده کنیم؟ با توجه به نوع کیس انتخاب روش درمانی ارتودنسی و یا کامپوزیت برای اصلاح دندان ها نیز متفاوت می باشد. طبق نظر بهترین دندانپزشک لمینت در اصفهان کامپوزیت و یا لمینت در واقع یک نوع روکش هستند که با ضخامت های متفاوتی روی سطح دندان ها قرار می گیرند و یک نمای بهتری به آن می دهند. حتما برای کامپوزیت و لمینت دندان یک مقدار تراش دندانی لازم است و به وسیله یک سری چسب هایی به سطح دندان چسبانده می شوند و طبیعی است که اگر چسب دچار اختلال شود، شاهد از دست دادن لمینت و کامپوزیت خود خواهید بود. در شرایطی که روکش های کامپوزیت از سطح دندان جدا شده و آسیب ببینند، پوسیدگی دندان ها به صورت قطعی پیش می آید. شاید برای همین امر است که عمر مفید لمینت ها و یا کامپوزیت ها بر اساس جنسی که دارند، مشخص می شود. به طور کلی می توان گفت عمر مفید روکش های کامپوزیت بین 3 تا 10سال متغیر است. اگر بیمار دارای مشکلاتی دندانی ناشی از بد شکلی و خرابی دندان و یا وجود عوارض ناخواسته در سطح دندان است، کامپوزیت و لمینت می تواند درمان خوبی برای اصلاح آن باشد. اما اگر مشکل بیمار ناشی از جایگیری نامناسب دندانی باشد، استفاده از کامپوزیت می تواند باعث شود طول مدت استفاده محدود شده، دندان ها پوسیده شده، کانتور نرمال لثه ای را از بین برده و باعث شود بیماری لثه ای برای بیماران پیش آید. شاید طول درمان ارتودنسی زیاد باشد اما درمانی ارگانیک و طبیعی است. در شرایطی که شدت ناهنجاری های موجود در دندان شما بسیار شدید باشد، ما به شما عزیزان توصیه می کنیم با انتخاب بهترین مرکز ارتودنسی تهران، از روش های درمانی ارتودنسی برای اصلاح دندان های خود استفاده کنید. ما در این محتوا به مقایسه و بررسی تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی می پردازیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ارتودنسی یا کامپوزیت کدام یک را انتخاب کنیم

تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی

در صورتی که دندان های کج شده و شلوغ و بی نظمی دارید، ممکن است برای شما انتخاب بهترین روش درمانی برای اصلاح آن ها دشوار باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه دندانپزشکی، روش های درمانی متعددی برای اصلاح دندان به وجود آمده است. یک دندانپزشک متخصص پس از مشاهده عکس OPG دندان بیماران و پس از معاینه تخصصی دندان ها، بهترین روش درمانی را برای اصلاح دندان ها انتخاب می کند. به طور قطعی نمی توان گفت برای تمامی افراد می توان از روش درمانی کامپوزیت و یا ارتودنسی استفاده کرد، این امر به وضعیت دندان ها و فک بیماران بستگی دارد. با این وجود انواع سبک های درمانی ارتودنسی با توجه به این که مشکلات دندانی را به شکل اصولی و از پایه درمان می کنند، برای اصلاح ناهنجاری های شدید درمانی گزینه بهتری نسبت به استفاده از کامپوزیت هستند. در شرایطی روش درمانی ارتودنسی می تواند باعث اصلاح دندان های شما شود که توسط بهترین دکتر ارتودنسی تهران باتجربه انجام شود. بهترین روش های درمانی اصلاح دندان ها اگر توسط افراد غیر متخصص انجام شود، نمی تواند باعث اصلاح دندان به صورت اصولی شود. در ادامه به مقایسه و بررسی تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی می پردازیم:

  • طول مدت درمان

یکی از مهمترین تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی، در طول درمان آن می باشد. درمان ارتودنسی در مقایسه با کامپوزیت مدت زمان بیشتری طول می کشد.

  • قیمت

با توجه به نوع روش درمانی که برای اصلاح دندان های خود انتخاب می کنید، هزینه ها نیز متفاوت می باشد. در برخی موارد نیز ممکن است از دو تکنیک درمانی در کنار هم برای درمان ناهنجاری های دندان و فک بیماران استفاده شود. با وجود این که هزینه های درمانی ارتودنسی در مقایسه با کامپوزیت کمی بیشتر است، اما به دلیل تاثیرات بسیار مثبتی که بر روی دندان ها می گذارند، طرفداران بسیار زیادی دارند. با این وجود قیمت دقیق ارتودنسی پس از معاینه دندان های شما توسط متخصص ارتودنسی تهران مشخص می شود.

نکته بسیار مهمی که در زمینه پرداخت هزینه های ارتودنسی وجود دارد، این است که اغلب کلینیک های دندانپزشکی این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده اند تا بتوانند هزینه ها را در چند جلسه پرداخت کنند.

ارتودنسی یا کامپوزیت

  • میزان ماندگاری

میزان ماندگاری ارتودنسی و کامپوزیت به نحوه اعمال آن بر روی دندان ها، نوع متریال و نحوه نگهداری صحیح از آن ها توسط دندانپزشک متخصص بستگی دارد.

  • تغییر شکل دندان

میزان تغییر شکل دندان در روش درمانی ارتودنسی در مقایسه با کامپوزیت بسیار متفاوت می باشد. براکت ها و سیم هایی که در طی ارتودنسی بر روی دندان ها نصب می شوند، این امکان را به دندانپزشک می دهند تا دندان بیماران را حرکت داده و در موقعیت مناسب قرار دهند. روکش های کامپوزیت تنها می توانند ناهنجاری خفیف و در شرایطی که لکه هایی در سطح دندان وجود دارد و یا قسمتی از دندان لب پر شده اند، قابل استفاده باشند. در واقع می توان گفت روکش های کامپوزیت و لمینت نمی توانند باعث حرکت دندان ها شوند.

تغییر شکل دندان در ارتودنسی

  • محدودیت سنی

با توجه به این که برای اعمال روکش های کامپوزیت و لمینت بر روی دندان ها نیاز است تا قسمتی از سطح دندان ها تراش داده شوند، افراد در سنین پایین و کودکی نمی توانند از این نوع روش درمانی استفاده کنند. از طرف دیگر ارتودنسی می تواند بدون محدودیت سنی برای تمامی افراد قابل اجرا باشد. اغلب کودکان در سنین پایین از روش درمانی ارتودنسی برای از اصلاح ناهنجاری های فک و دندان استفاده می کنند.

کلام آخر

امروزه دندانپزشکی زیبایی طرفداران بسیار زیادی دارد. اکثر افراد دوست دارند با انتخاب بهترین روش درمانی بتوانند باعث اصلاح طرح لبخند خود شده و زیبایی ظاهر خود را افزایش دهند. اگر دندان های بد شکل و شلوغی دارید، به شما عزیزان توصیه می کنیم از روش درمانی ارتودنسی توسط بهترین دندانپزشک ارتودنسی در اصفهان برای اصلاح دندان ها استفاده کنید. روکش های کامپوزیت و لمینت دندان در مواردی که شدت ناهنجاری های دندانی خفیف باشد، توصیه می شود. همان طور که در این مقاله درباره تفاوت کامپوزیت و ارتودنسی توضیح دادیم، بهتر است برای انتخاب هر یک از این روش های درمانی با دندانپزشک متخصص مشورت کرده و سپس تصمیم نهایی خود را بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *