نگهداری ارتودنسی متحرک

دستور العمل های مراقبت از ارتودنسی متحرک

مقدمه

برای اصلاح مشکلات جزئی دندان و فک، اغلب از روش ارتودنسی متحرک استفاده می شود. همچنین پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی برای ماندگاری نتایج و جلوگیری از بازگشت دندان ها به حالت قبل، استفاده از پلاک های متحرک کاربرد دارد. پزشک متخصص ارتودنسی تهران پس از مشاهده عکس OPG دندان های شما و پس از بررسی کاملا تخصصی دندان ها، نوع روش درمانی را برای اصلاح دندان ها انتخاب می کند. با توجه به قیمت مناسبی که ارتودنسی متحرک در مقایسه با ارتودنسی ثابت دارد، اکثر افراد تمایل دارند برای اصلاح ناهنجاری های فک و دندان خود از این روش درمانی استفاده کنند.  با مراقبت اصولی از دندان های ارتودنسی خود می توانید بدون این که آسیبی به دندان های خود وارد کنید، آن ها را صاف کرده و زیبایی لبخند خود را افزایش دهید. شما عزیزان می توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه نحوه نگهداری ارتودنسی متحرک و روش های تمیز کردن اصولی آن ها، کسب کنید.

نگهداری ارتودنسی متحرک

توجه به این نکته الزامی می باشد که هر یک از روش های درمانی ارتودنسی می تواند اثرات مختلفی را بر روی دندان های شما بگذارند، شما عزیزان نمی توانید به صورت خودسرانه نوع درمان خود را انتخاب کنید. اگر درمان ارتودنسی متحرک توسط بهترین دکتر ارتودنسی تهران برای اصلاح دندان ها شما انتخاب شود، بهتر است نکات مراقبتی را قبل، حین و پس از درمان ارتودنسی خود رعایت کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. پس از صرف هر وعده غذایی پلاک ها در سطح دندان تجمع پیدا می کنند و در صورتی که به درستی آن ها را پاک نکنید، به مرور زمان باعث ایجاد پوسیدگی در دندان های شما می شوند. پس از این که پلاک های متحرک را از دهان خود خارج کردید، بهتر است اقدام به تمیز کردن آن کنید، در غیر این صورت باکتری و آلاینده ها در سطح پلاک تجمع پیدا کرده و پاک کردن آن سخت می شود.

نگهداری ارتودنسی متحرک

شما عزیزان می توانید در هر وعده غذایی خود به راحتی ارتودنسی را از دهان خود خارج کرده و پس از تمیز کردن دندان های خود، پلاک های متحرک را دوباره داخل دهان قرار دهید. در شرایطی که نتوانید به درستی از پلاک های متحرک خود نگهداری کنید، احتمال شکستن آن ها وجود دارد. نوع متریالی که در ساخت این نوع پلاک ها استفاده می شود نیز در دوام و استحکام آن ها بسیار تاثیرگذار می باشد. اگر پلاک های متحرک با قالب دندان ها هماهنگی لازم را نداشته باشد، علاوه بر فشار زیادی که ممکن است به دندان ها وارد کند، احتمال شکستگی و لب پر شدن در آن ها وجود دارد. برای این که از مشکلات شکستگی و ایجاد حساسیت در زمان استفاده از پلاک های متحرک در دهان خود جلوگیری کنید، به شما عزیزان توصیه می کنیم برای دریافت خدمات ارتودنسی متحرک، حتما به بهترین مرکز ارتودنسی تهران که از میزان معتبر بودن آن اطمینان دارید، مراجعه کنید. در شرایطی که پلاک های متحرک دندان شما در طول درمان دچار شکستگی شدند، می توانید به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کرده و اقدام به تعمیر و اصلاح آن کنید.

روش های تمیز کردن پلاک های متحرک

با نگهداری ارتودنسی متحرک به صورت اصولی، می توانید دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید و بهترین نتایج ممکن را به دست آورید. بهتر است شستشوی روزانه پلاک های متحرک خود را به یک عادت برای خود تبدیل کنید.

نگهداری ارتودنسی متحرک

  • با استفاده از مسواک نرم و آب گرم می توانید سطح پلاک های نگهدارنده خود را تمیز کنید. توجه به این نکته الزامی می باشد که دمای آب نباید زیاد باشد. به دلیل ساختار انعطاف پذیری که پلاک های متحرک دارند، در صورت تماس با آب جوش ممکن است تغییر شکل دهند.
  • یکی از روش های رایج برای تمیز کردن پلاک های متحرک، استفاده از دستگاه اولتراسونیک می باشد. برخی از کلینیک های دندانپزشکی با در اختیار داشتن این دستگاه می توانند شکاف های میان پلاک های متحرک را به صورت کامل تمیز کنند.
  • بهتر است هر چند روز یکبار پلاک های متحرک خود را در مقدار مشخصی سرکه سفید قرار دهید.
  • از هر نوع خمیر دندانی نمی توانید برای تمیز کردن ارتودنسی متحرک خود استفاده کنید. با توجه به نوع متریالی که در ساخت پلاک های متحرک به کار رفته است، این نوع پلاک ها دارای ساختاری بسیار نرم تر از سطح دندان ها دارند، این امر باعث شده است تا به برخی از خمیر دندان ها واکنش نشان دهند.
  • از دهان شو بیش از اندازه برای تمیز کردن پلاک های متحرک خود استفاده نکنید. با توجه به این اکثر دهان شوها دارای الکل هستند، ممکن باعث ایجاد آسیب هایی به سطح پلاک های متحرک شوند.

بسته به صلاحدید متخصص ارتودنسی خود، ممکن است نیاز داشته باشید تا ساعت های خاصی را از پلاک های متحرک استفاده کنید، در چنین شرایطی پس از خارج کردن پلاک از دهان خود، آن را داخل یک ظرف و یا لیوان پر از آب قرار دهید. در صورتی که به بهترین متخصص ارتودنسی تهران برای اصلاح دندان های خود مراجعه کنید، کاورهای مخصوصی برای نگهداری از پلاک های متحرک در اختیار شما قرار می دهند. شما عزیزان می توانید پلاک های متحرک خود را در داخل کاور نگهداری کرده و از تجمع باکتری و میکروب در سطح آن جلوگیری کنید. در هنگام انجام فعالیت های سنگین و انجام حرکت های ورزشی، پلاک های متحرک می توانند مانند یک محافظ برای دندان های شما عمل کنند.

کلام آخر

ارتودنسی متحرک می تواند به عنوان یک روش درمانی مجزا و یا همراه با ارتودنسی ثابت برای اصلاح ناهنجاری های دندان شما استفاده شود. برای بهره مندی از تمامی مزایای ارتودنسی متحرک، نیاز دارید تا به صورت مداوم از این نوع دستگاه ها برای دندان های خود استفاده کنید. با نگهداری ارتودنسی متحرک می توانید از سایش آن ها جلوگیری کرده و مدت زمان طولانی از آن ها برای دندان خود استفاده کنید؛ با این وجود اگر متوجه کوچکترین مشکلی در ارتودنسی متحرک خود شدید، می توانید اقدام به تعویض آن ها کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *